Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Verdi skrev:Läste du inte eller förstod du inte varför elpriset är högt ibland?
Hur menar du? Jag anser att jag har bra koll på varför Elpriset är högt.

1. Långsiktig nedmontering av kärnkraft i flera delar av Europa ger en generell elbrist.
2. Energimarknaden i Europa är beroende av Naturgas från Ryssland.
3. Det blåser för lite eller för mycket.
4. Solen skiner inte.
5. Älvar fryser till is.
6. Kolkraft skall avvecklas.

Alla de ovan punkterna är saker som till och med jag kan räkna ut ger oss ett högt elpris om några av punkterna sammanfaller vilket vi vet att de gör ett stort antal gånger om året.

1, 2 och 6 inträffar varje dag. När någon av punkt 3-5 sammanfaller med 1, 2 och 6 så blir elpriset högt/högre.

Frågan är varför man medvetet låter det bli så?
Verdi skrev: mån 29 nov 2021, 12:41 Elmarknaden är avreglerad. Finns inte mycket Sverige ensamt kan göra för att skydda sig mot höga elpriser. Särskilt i söder.
Att inte lägga ner välfungerande kärnreaktorer hade nog hjälpt en aning.
MarcusJ skrev: mån 29 nov 2021, 12:45
Verdi skrev: mån 29 nov 2021, 12:41 Elmarknaden är avreglerad. Finns inte mycket Sverige ensamt kan göra för att skydda sig mot höga elpriser. Särskilt i söder.
Att inte lägga ner välfungerande kärnreaktorer hade nog hjälpt en aning.

Kanske. Men inte säkert. Beror på överföringskapaciteten söderut. Är den tillräckligt stor hade det inte hjälpt.
Barsebäck, Ringhals och Oskarshamn ligger vad jag vet i södra Sverige (zon 4). Men, Barsebäck och halva Ringhals är ju stängt och ⅔ av Oskarshamn stängde redan 2017 och ingen utbyggnad av "stamnätet" i sikte. Inte konstigt att det blir brist på ström här. Det finns en högspänningskabel mellan Trelleborg och Lübeck också, en till är planerad färdig till 2025. Till Danmark finns ett antal kablar i Öresund. Danmark är också kopplat till Storbritanien. Allt denna ström tas via dom stamnät som redan är under dimensionerade p.g.a stängningen av 6 st kärnkraft reaktorer. Och 2 st till är planerade att stänga i om kort (dom sista i Ringhals). Då är där bara en reaktor (Oskarshamn) kvar i hela södra Sverige..... 😱😱
Plus oljekraftverken som egentligen "bara" är för "reservkraft". Det är väl miljövänligt så det räcker.....
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
Så korkad artikel. De av oss som har ett abonnemang där vi har timpriser är väl medvetna om det och laddar självklart bara under dygnets billigaste timmar. Jag har själv struntat alls i att ladda några dagar då jag ändå inte behöver fylla bilen varje dag.

Förlorarna på det här under en kort tid är väl de laddoperatörerna som har ett kWh-pris som är lägre än timpriset under några timmar per dag den här veckan.. där är inte "kunderna" som laddar beroende av att anpassa sig.

https://www.dagensps.se/motor/elprischo ... bensinbil/

lennarte skrev:Barsebäck, Ringhals och Oskarshamn ligger vad jag vet i södra Sverige (zon 4). Men, Barsebäck och halva Ringhals är ju stängt och ⅔ av Oskarshamn stängde redan 2017 och ingen utbyggnad av "stamnätet" i sikte. Inte konstigt att det blir brist på ström här. Det finns en högspänningskabel mellan Trelleborg och Lübeck, en till är planerad färdig till 2025. Till Danmark finns ett antal kablar i Öresund. Danmark är också kopplat till Storbritanien. Allt denna ström tas via dom stamnät som redan är under dimensionera p.g.a stängningen 6 st kärnkraft reaktorer. Och 2 st till är planerade att stänga i om kort (dom sista i Ringhals). Då är där bara en reaktor kvar i hela södra Sverige..... BildBild
Sveriges elbolag säljer till högstbjudande. Det är nu Europa och vill vi ha nått av "vår" ström får vi betala marknadspris.
En konsekvens av avregleringen. Vi/svenska staten har ingen större bestämmanderätt över vad elen som produceras ska användas till. Och man har sålt bort det mesta som tidigare vi med skatten investerat i gällande infrastruktur. Det är inte enbart stängningar av reaktorer, islossning och höjd elförbrukning att skylla. Vi har själva bestämt att det ska vara såhär genom tidigare regeringar som förespråkat utförsäljning av det gemensamma.
lennarte skrev: mån 29 nov 2021, 14:53 Barsebäck, Ringhals och Oskarshamn ligger vad jag vet i södra Sverige (zon 4). Men, Barsebäck och halva Ringhals är ju stängt och ⅔ av Oskarshamn stängde redan 2017 och ingen utbyggnad av "stamnätet" i sikte. Inte konstigt att det blir brist på ström här. Det finns en högspänningskabel mellan Trelleborg och Lübeck också, en till är planerad färdig till 2025. Till Danmark finns ett antal kablar i Öresund. Danmark är också kopplat till Storbritanien. Allt denna ström tas via dom stamnät som redan är under dimensionerade p.g.a stängningen av 6 st kärnkraft reaktorer. Och 2 st till är planerade att stänga i om kort (dom sista i Ringhals). Då är där bara en reaktor (Oskarshamn) kvar i hela södra Sverige..... 😱😱
Plus oljekraftverken som egentligen "bara" är för "reservkraft". Det är väl miljövänligt så det räcker.....
Jag var på kurs med folk från Ringhals för ett par veckor sen. De nämnde inget om att de snart skulle bli helt utan reaktorer i drift. Märkligt. (seriöst, sluta läs desinformation)

I övrigt håller jag med Joel.
Verdi skrev: mån 29 nov 2021, 11:09 Att vi har höga elpriser har en annan förklaring. Kortfattat beror det på att tyskarna stängt kärnkraft och ersatt med rysk gas, som nu blivit extremt dyr. Då kan svenska elproducenter sälja dyrt till tyskarna vilket driver upp priset i Sverige. För varför sälja till en svensk för 50 öre när du kan få 5 kronor av en tysk. Då måste svenskarna också betala dyrt om de vill ha el... Begränsas av överföringskapaciteten dock. Hade vi haft den där länken från Norrland så hade elpriset där uppe också varit högt.
Håller med till 100%. Ett skolexempel vad som händer om man stänger av kärnkraften innan man har utvecklat och byggt upp ett förnyelsebart system som kan leverera el tillförlitligt även när det inte blåser eller solen skiner.

Det är ju inte bara Tyskarna själva som får lida av galenskapen att stänga ned kärnkraften innan man har något annat istället. även alla grannländer lider ju av dessa tokiga belsut.
VolvoB20 skrev:
Verdi skrev: mån 29 nov 2021, 11:09 Att vi har höga elpriser har en annan förklaring. Kortfattat beror det på att tyskarna stängt kärnkraft och ersatt med rysk gas, som nu blivit extremt dyr. Då kan svenska elproducenter sälja dyrt till tyskarna vilket driver upp priset i Sverige. För varför sälja till en svensk för 50 öre när du kan få 5 kronor av en tysk. Då måste svenskarna också betala dyrt om de vill ha el... Begränsas av överföringskapaciteten dock. Hade vi haft den där länken från Norrland så hade elpriset där uppe också varit högt.
Håller med till 100%. Ett skolexempel vad som händer om man stänger av kärnkraften innan man har utvecklat och byggt upp ett förnyelsebart system som kan leverera el tillförlitligt även när det inte blåser eller solen skiner.

Det är ju inte bara Tyskarna själva som får lida av galenskapen att stänga ned kärnkraften innan man har något annat istället. även alla grannländer lider ju av dessa tokiga belsut.
Du skulle haft väldigt dyr el nu även om vi haft ett par reaktorer fler. Det är lite förblindande för problematiken att bara skylla på kärnkraften kan jag tycka. Elmarknaden ser så väldigt annorlunda ut nu. Avreglerad och internationell.
Kärnkraften kunde säkert gjort några tomopöringar på det men vi skulle ändå haft väldigt högt elpris den här veckan.
  • 1
  • 259
  • 260
  • 261
  • 262
  • 263
  • 445

Nej! Felet är kvar så problemet ligger […]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]