bem skrev: ↑mån 29 nov 2021, 11:03
poseidon skrev: ↑mån 29 nov 2021, 06:02
Idag på eftermiddagen är det billigare att köra bil med fossilbränsle än med EL. {iaf en vanlig dieselbil)
Det lär även va billigare å värma huset genom att smälta släktklenoderna på grillen. Detta är bara början, vänta till en vindstilla vecka en kall januaridag.
FB_IMG_1638161877000.jpg
Syrran ringde nyss och sa jag fick hämta hennes snustorra björkved hon har i uthuset. Hon vill inte elda längre i sin öppna spis. Så nu skall jag dryga ut lite med vedelning i vår energikassett i gillestugan. Man tager vad man haver (får) för att hålla värmen och elräkningen nere.
Jag ger mig dän på det blir vargavinter i år, lagom till de höga elpriserna. Tur jag kan köra på bensin i min laddhybrid om elpriset skenar än mer.
/Bo
I september betalade jag drygt 2:-/kWh inklusive allt. I oktober var det 1,77:-/kWh. Får se hur det utvecklar sig. Har gratis el hos Tesla en dryg mil bort.
Får se hur det utvecklar sig. Med laddförluster, uppvärmning osv så drar nog min Tesla ~3kWh/mil (vilket är ganska högt räknat). Hade jag haft en dieselkärra i motsvarande storlek med ok prestanda så hade den nog dragit ~0,8 liter/mil. 19*0.8/3=5. Dvs vid 5:-/kWh så nås break even mot en dieselbil. Hade det varit en bensinbil så hade det varit ännu mycket högre.
Frågan jag då ställer mig är varför du får det att låta som att tredje världskriget är över oss? Elpriset lär knappast vara högt året om heller. Men för dig räcker det väl att peka på att det kan eventuellt vara dyrare med elbil om du tankar på årets dyraste timme?