Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Idag på eftermiddagen är det billigare att köra bil med fossilbränsle än med EL. {iaf en vanlig dieselbil)
Det lär även va billigare å värma huset genom att smälta släktklenoderna på grillen. Detta är bara början, vänta till en vindstilla vecka en kall januaridag.
FB_IMG_1638161877000.jpg
FB_IMG_1638161877000.jpg (54.02 KiB) Visad 311 gånger
Verdi skrev: ons 24 nov 2021, 15:45 Priserna är höga men en fyrhjulsdriven mellanstor SUV (ID.4 GTX) med 300 hästar från 572 900:- (502 900:- efter bonus) är inte helt fel väl? En Tiguan R med 320 hästar kostar från 537 900:- och den får dels malus på sig och dels ska den tankas med en dyr vätska. :-)
Men ID.4 GTX är ju ett skämt med 1200 kg dragvikt. En billig skoda 4x4 kan ju dra 2000 kg vilket mina släp väger. Jag behöver ingen elbil med 100.000 hk som accar 0-100 på 0.01 sekunder. Jag behöver en elbil som fungerar i vardagen och kan dra mina släp.

Känns som det ligger låååångt fram i tiden innan jag kan köpa en elbil som kan dra släp och inte kostar en miljon..
Lucif3r skrev: mån 22 nov 2021, 14:39 Visst kan det vara så att många av oss har räckviddsångest i onödan, men det är ju inte helt obegrundat. Det är en ny teknik i sammanhanget och räckvidden ÄR sämre på elbilar än vi är vana vid, "tanka" tar betydligt längre tid,
Räckviddsångest uhu.... i förra veckan blev en av mina hästar akut sjuk och jag fick lägga 120 mil (4*30 mil) med släp fram och tillbaka till djursjukhus akut.

Vetrinären gav lugnande och smärtstillande och sen fick jag köra mitt i natten non-stop till akuten innan lugnade och smärstillande gick ur. Hade ju knappas funkat att stå ock ladda på vägen flera ggr.

Så minst 30-35 mil med tungt släp bakom måste en elbil klara.
poseidon skrev: mån 29 nov 2021, 06:02 Idag på eftermiddagen är det billigare att köra bil med fossilbränsle än med EL. {iaf en vanlig dieselbil)
Det lär även va billigare å värma huset genom att smälta släktklenoderna på grillen. Detta är bara början, vänta till en vindstilla vecka en kall januaridag.

FB_IMG_1638161877000.jpg
Syrran ringde nyss och sa jag fick hämta hennes snustorra björkved hon har i uthuset. Hon vill inte elda längre i sin öppna spis. Så nu skall jag dryga ut lite med vedelning i vår energikassett i gillestugan. Man tager vad man haver (får) för att hålla värmen och elräkningen nere.
Jag ger mig dän på det blir vargavinter i år, lagom till de höga elpriserna. Tur jag kan köra på bensin i min laddhybrid om elpriset skenar än mer.
/Bo
StefanN skrev: mån 29 nov 2021, 10:13 Tror det är konstaterat sen länge att alla kommer inte kunna ha elbil just nu....
Möjligt att det är så men det beror i vilket fall inte på elbrist.

Att vi har höga elpriser har en annan förklaring. Kortfattat beror det på att tyskarna stängt kärnkraft och ersatt med rysk gas, som nu blivit extremt dyr. Då kan svenska elproducenter sälja dyrt till tyskarna vilket driver upp priset i Sverige. För varför sälja till en svensk för 50 öre när du kan få 5 kronor av en tysk. Då måste svenskarna också betala dyrt om de vill ha el... Begränsas av överföringskapaciteten dock. Hade vi haft den där länken från Norrland så hade elpriset där uppe också varit högt.

Då och då importerar Sverige el men det hör till ovanligheterna.
bem skrev: mån 29 nov 2021, 11:03
poseidon skrev: mån 29 nov 2021, 06:02 Idag på eftermiddagen är det billigare att köra bil med fossilbränsle än med EL. {iaf en vanlig dieselbil)

FB_IMG_1638161877000.jpg
Syrran ringde nyss och sa jag fick hämta hennes snustorra björkved hon har i uthuset. Hon vill inte elda längre i sin öppna spis. Så nu skall jag dryga ut lite med vedelning i vår energikassett i gillestugan. Man tager vad man haver (får) för att hålla värmen och elräkningen nere.
Jag ger mig dän på det blir vargavinter i år, lagom till de höga elpriserna. Tur jag kan köra på bensin i min laddhybrid om elpriset skenar än mer.
/Bo
I september betalade jag drygt 2:-/kWh inklusive allt. I oktober var det 1,77:-/kWh. Får se hur det utvecklar sig. Har gratis el hos Tesla en dryg mil bort.

Får se hur det utvecklar sig. Med laddförluster, uppvärmning osv så drar nog min Tesla ~3kWh/mil (vilket är ganska högt räknat). Hade jag haft en dieselkärra i motsvarande storlek med ok prestanda så hade den nog dragit ~0,8 liter/mil. 19*0.8/3=5. Dvs vid 5:-/kWh så nås break even mot en dieselbil. Hade det varit en bensinbil så hade det varit ännu mycket högre.

Frågan jag då ställer mig är varför du får det att låta som att tredje världskriget är över oss? Elpriset lär knappast vara högt året om heller. Men för dig räcker det väl att peka på att det kan eventuellt vara dyrare med elbil om du tankar på årets dyraste timme?
@verdi: Det handlar om balans. Likaväl som att någon hävdar att det är superbilligt att åka ELbil är det lika sant att säga att "det är inte så billigt". Allt beror på. Sen handlar det om att skapa medvetenhet, många har inte ens en aning om vad elpriset är, än mindre att det sen några år tillbaka fluktuerar stort.
Genom att prata om den strukturella nedmonteringen av vårt samhälle parallellt med de väldigt höga skatterna som därmed ger oss resultatet med stundtals höga ELpriser hoppas iaf jag att fler får upp ögonen för att de politiker som lätt landet hittills inte får förtroende att fortsätta.
  • 1
  • 258
  • 259
  • 260
  • 261
  • 262
  • 445

Tack för hjälp, nu är beställn[…]

Polestar 4 på gång....

Testar att fråga här. Har provsuttit P[…]

Start stopp

Har meddelande start stopp service erfodras g&arin[…]