Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mohahaha
Jag tror Volvo gjort en "fuling" genom att ha en liten bränslemotor (utan avgasrening) som värmer kupen vintertid, för att spara på räckvidden för el drift. Denna lilla motor drar ett par deciliter bemsin/mil och går igång vintertid oavsett man villceller ej. Detta för att alltid ha lite ström kvar i batteriet och därmed kunna garantera "4 hjulsdriften". Kanske har fel men så jag fattat det
Användarvisningsbild
av bem
Mohahaha skrev: lör 20 nov 2021, 07:12 Jag tror Volvo gjort en "fuling" genom att ha en liten bränslemotor (utan avgasrening) som värmer kupen vintertid, för att spara på räckvidden för el drift. Denna lilla motor drar ett par deciliter bemsin/mil och går igång vintertid oavsett man villceller ej. Detta för att alltid ha lite ström kvar i batteriet och därmed kunna garantera "4 hjulsdriften". Kanske har fel men så jag fattat det
Inget jag hört men på 2021 och tidigare var det på Recharge laddhybrider som standard en liten bensinvärmare som starta vid behov under körning för att hålla värmen i kupen. Samma bensinvärmare kunde fjärrstartas via Volvo Cars appen för att få värme innan man skulle åka (direktstart eller med inställbara Timers, man kan från Centerdisplayens Klimatinställning göra samma sak). Bensinvärmaren har ingen avgasrening och det har många biltidningar och miljövänner klagat på med all rätt. Volvo har bevisligen tagit åt sig av kritiken och avskaffat helt den tidigare bensinvärmaren på Recharge laddhybrider med början MY22 late och det blir på den istället eldriven kupevärme med hybridbatteriet som energikälla Om det därutöver finns en liten bensinvärmare som kan gå igång om hybridbatteriet inte har tillräckligt med kraft kvar skall jag låta vara osagt för jag vet inget om det.
/Bo
av Lockis
Mohahaha skrev: lör 20 nov 2021, 07:12 Jag tror Volvo gjort en "fuling" genom att ha en liten bränslemotor (utan avgasrening) som värmer kupen vintertid, för att spara på räckvidden för el drift. Denna lilla motor drar ett par deciliter bemsin/mil och går igång vintertid oavsett man villceller ej. Detta för att alltid ha lite ström kvar i batteriet och därmed kunna garantera "4 hjulsdriften". Kanske har fel men så jag fattat det
Fuling?

Man är väldigt öppen med att bränslevärmaren är orenad och att det är denna som värmer kupén om bilen har en sådan installerad.
av Mohahaha
Jag kan tycka att det är lite av en "fuling"... För att komma upp i räckvidden värma kupen med en bensinmotor som drar 0,2liter/mil... Slå ut det på 3år och på någon som kör många mil i jobb. Och sen var väl inte Volvo speciellt öppna med det i början va? Har för mig att motorjounalisterna nästan fick dra det ur dom... Men jag kan ha fel och isåfall så blir jag gärna rättad :)
av Lockis
Det där är en snart 2 år gammal artikel. Tänker att är det allmänt känd information så är det inte en fuling. Men det är ju dock ändrat nu. Såååå då är allt bra?
av Lockis
Och 0.2l/mil för värme är inte korrekt. Den brukar bensin/diesel över tid. Inte över distans. Så ju långsammare du kör din sträcka desto mer drivmedel går det åt.
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]