Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pergrein
#1474723
Jag är nöjd med hur det blev. Ja risken finns ju att det bländar om man skruvar för mycket. Man ser ju på bilarna framför sig var ljuset träffar dom. Ingen har blinkat åt mig på snart 1år så det borde vara bra. Man kan ju fixa så man får möta sin egen bil också. Eller så åker man till bilprovningen/volvo så får dom justera upp det med sina instrument. Har man ny bil borde det inte kosta något på Volvo.

Fick ju flera meter större synfält med halvljuset nu och avskärmningen av bilar blev i rätt/bra höjd.
Så klar värt att göra detta.

Mvh
Per
av pergrein
#1474726
Upp och ner justering har ingen påverkan på det. Annat om du börja skruva på dom i sidled. Men kolla på Volvo då.

Mvh
Per
av Javerhammar
#1474874
Har ett starkt minne av att just förfarandet vid justering avhandlades i en annan tråd tidigare.
Har själv justerat halvljuset på min V60CC då de stod alltför lågt, har ljuspaketet på min bil.
Skillnaden blev monumental, som den var original bländade ljusreflektionen i asfalten framför bilen vid körning i mörker.
Körde med en mer vetenskaplig justering än att bara testa mig fram. Mät upp från Mark till centrum på lyktan (ska finnas en markering dit man mäter), dela måttet med 100. Får du måttet 500mm till markering och har delat med 100 får du att varje meter/procent motsvarar 5mm.
Ställ bilen på plant underlag mot vägg, måste finnas 15-20meter fri plan yta.
Kör fram bilen dikt an vägg med halvljus på, markera med tejp vart strålkastarna träffar (överkant på ljusfältet) Bör träffa 500mm ovan mark, samma som markeringen i lyktan.
Backa bilen så att att avståndet mellan front och vägg är 10meter.
Fallet ska enligt svensk lag vara 1% per meter som minst (ur huvudet). Över 10meter ska fallet bli 50mm baserat på 1%, ljuskäglan ska då träffa väggen på 450mm höjd.
Säg att ljusbilden nu träffar träffar 400mm över mark och 100mm under markeringen, det ger ett fall på 2%/m. Har för mig att bilarna levereras så, men vi vill ha 1% för att maximera kastlängd inom lagens ramar och utan att blända onödigt mycket.
Tejpa upp en ny omgång tejp 450mm från Mark, eller 50mm under den första och justera ljuset så att överkant på ljuskäglan träffar den nya markeringen. 50mm är differensen mellan markering och önskat fall i mitt exempel.
Det är sjukt viktigt att marken verkligen är plan då det görs på detta sätt.
Markering på vägg kan användas för att ställa in på känsla också, om man bara justerar utan något riktmärke är det svårt att veta hur mycket man justerat.

//Redigerad - alldeles för trött på morgonen.

Har kört med Rica i ett flertal bilar och j&a[…]

Byta bältet mitten bak??

Hej nej det är inte så enkelt tyvä[…]

Byte huvudbromscylinder

Mänga bra tips. Har testat med att håll[…]

Väcker denhär tråden en smula igen[…]