Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DennisE
DennisE skrev: tor 18 nov 2021, 12:31
Mohahaha skrev: tor 18 nov 2021, 06:05 Ja det förklarar ju iofs en del att beräknad körsträcka kvar är dynamisk. Får sluta kolla på den och ser man siffror över verklig förbrukning som 0,5-0,6 liter/mil så är det iofs jäkligt bra för en bensinare på två ton med 340hk. Det går inte klaga på
jag har i detta nu ett snittvärde på 0,54 liter /mil då har jag gjort en långresa på 70 mil(Med dåligt laddat batteri från start) och ungefär 100 mil till och från jobbet på 6.5 mil t/r med fulladdat batteri varje morgon. Jag tror att den kommer att sjunka lite till och mitt inre jubel kommer slå till om jag klarar mig ner till 0,49 :-) Jag har dock inte mätt exakt. Men noterar nu milen jag kommer på en tank och just nu tankar man ju inte bensin ofta inte. Snart har jag laddstolpe på jobbet så då ska jag minsann krympa totalen ordentligt!
Glömde förtälja att jag har en XC60 MY22.. kapade tråden lite med fel modell.
av Qualia
Eftersom MY22 kör värmare ej vid bränsle bör den ha lägre bränsle kostnad..
Jag kör själv MY20, under vinter tiden drar den mycket mer bränsle för att kupén ska värmas, allt går via bränsle..

Som längst kom jag på en tank 220mil.
Kör mest i Stockholm, hade en blandad körning enligt färddatorn 3.2l/100km.
av Mohahaha
Jag har MY 2022 och värmaren går på bränsle... Minns ej riktigt hur jag gjorde dock, hörde att parkeringsvärmare skulle utgå som standard så valde till något för 3900kr å då blev det en sån
Användarvisningsbild
av bem
Mohahaha skrev: fre 19 nov 2021, 06:51 Jag har MY 2022 och värmaren går på bränsle... Minns ej riktigt hur jag gjorde dock, hörde att parkeringsvärmare skulle utgå som standard så valde till något för 3900kr å då blev det en sån
Så gjorde jag också på min V90 T6 Recharge 2022. Går inaktivera att bensinvärmaren skall kunna starta under gång vid behov i En av Klimatsidorna i centrrdisplayen. Klicka på fläktsymbolen i nederkant av displayen och på didan 3 av 3 (man sveper med fingret i sidled flr att bläddra mellan sidorna) finns ett cal längst ner på sidan 3 om detta. Är det kallt behöver nog den vara aktiverad annars får man åka med ryssmössa och lovikavantarna på. På sidan 3 kan man aktivera olika styrka på automatisk start av stolsvärme och rattvärme också om man vill.
/Bo
Användarvisningsbild
av bem
Lindgren021 skrev: fre 19 nov 2021, 07:58 Det gäller väl late my2022 som har värmepump och större batteri.
Recharge laddhybrid 2022 late som är på gång från vecka 47 har inte värmepump, det har bara viss utrustningsnivå på Volvos rena elbilar. Det är en enklare och billigare lösning baserad på el i laddhybriderna. Står nog lite beskrivet på Volvo Cars hemsida på den Recharge eller rena elbil när man bygger en idag. Men är lite oklart skrivet, tyckte jag när jag läste det för ett tag sen.
/Bo
av DennisE
En kanske dum fråga... men stereo och värme ratt och säte... hur mycket kan det tänkas knycka av elförbrukningen. Jag har också värmare på bränsle i min MY22 XC60?
Användarvisningsbild
av bem
DennisE skrev: fre 19 nov 2021, 08:33 En kanske dum fråga... men stereo och värme ratt och säte... hur mycket kan det tänkas knycka av elförbrukningen. Jag har också värmare på bränsle i min MY22 XC60?
Stereon tror jag nog har mycket liten inverkan, i alla fall om man har normal ljudnivå på.
Rattvärme gissar jag tar rätt lite ström också på låg och mellanvärme. Sätesvärme beror väl på hur många säten man brassar på med värme på (förare, passagerare, baksäte) och vilken värmenivå (Låg, Mellan, Hög).
Nån kunnig kanske kan uppskatta hur mycket effekt var och en av sakerna drar du undrar över.
Du får kika på din beställning vad som ingick i din XC60 MY22 (early). Om du har en Recharge laddhybrid så ingick inte bensinvärmaren som standard på 2022 early längre som den gjorde tidigare på 2021:or och äldre Recharge. Jag fick köpa till min som extrautrustning för 3900 kr på min V90 T6 Recharge 2022 early. Hur det är på icke Recharge 2022 early vet jag inte.
På mitt avtal står det uttryckligen (under en rubrik Options) att jag köpte till "Programerbar bränslevärmare 3900 kr".

Enkelt testa om man har en XC60 Recharge om man har en bensinvärmare eller ej: ha inte laddsladden med el ansluten till bilen. Gå in i Klimatmenyn (den lilla fläktsymbolen i centerdisplayen i nederkant), gå till sidan 2 (svep med fingret i sidled för att bläddra mellan sidan 1-3). Kan du starta Förkonditionering med en knapp till vänster när laddsladden inte är ansluten och efter du tryckt på den knappen den blir blå och därmed bensinvärmaren startat kan du senare även stänga av den med samma knapp. Man hör även ett svagt muller från höger framhjul (innanför hjulhuset i motorutrymmet och så luktar det lite avgaser vid hjulhuset efter en stund).
Se bilderna nedan.
/Bo
Bilagor
03_Starta-bränslevärmare-V90-MY22.JPG
03_Starta-bränslevärmare-V90-MY22.JPG (7.5 MiB) Visad 3408 gånger
04_Starta-bränslevärmare-V90-MY22.JPG
04_Starta-bränslevärmare-V90-MY22.JPG (5.22 MiB) Visad 3408 gånger
av Lindgren021
bem skrev: fre 19 nov 2021, 08:13
Lindgren021 skrev: fre 19 nov 2021, 07:58 Det gäller väl late my2022 som har värmepump och större batteri.
Recharge laddhybrid 2022 late som är på gång från vecka 47 har inte värmepump, det har bara viss utrustningsnivå på Volvos rena elbilar. Det är en enklare och billigare lösning baserad på el i laddhybriderna. Står nog lite beskrivet på Volvo Cars hemsida på den Recharge eller rena elbil när man bygger en idag. Men är lite oklart skrivet, tyckte jag när jag läste det för ett tag sen.
/Bo

Okej men den värmer kupén med el (förutsatt att man har el i batteriet ) och inte som idag bensinvärmare?
Användarvisningsbild
av bem
Lindgren021 skrev: fre 19 nov 2021, 10:55
bem skrev: fre 19 nov 2021, 08:13
/Bo
Okej men den värmer kupén med el (förutsatt att man har el i batteriet ) och inte som idag bensinvärmare?
Ja på 2022 late Recharge blir det uppvärmning av kupén med el (men inte med värmepump som Volvos rena elbilar kan utrustas med). Det går inte få en bensinvärmare till 2022 late, finns inte som option (som det fanns på min V90 T6 Recharge 2022 early, och jag har bensinvärmare på min). Det finns alltid en buffert kvar i hybridbatteriet så jag tror aldrig du kommer uppleva att värmen i kupén inte går igång under körning. Av de 18,8 kWh som det nya större hybridbatteriet har får man i sin 2022 late 14,8 användbart för körning har jag läst, således blir en buffert kvar. Det är liknande buffert på min som har 11,6 kWh hybridbatteri.
/Bo
B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]

Bakvagn V70 AWD _97

Sprängskiss: https://www.volvopartswebstore.c[…]

Mätarhus

Löda om instrument huset

E85 har 104 oktan och E95 har väl 108 oktan. […]