Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Derank skrev: sön 14 nov 2021, 22:13 Lite lustigt det där med att ladda sin privata bil på jobbet, har 3 kollegor som gnällt som fan i alla år då jag hade motorvärmare i bilen, jag satte i sladden på morgonen och sedan fick den står och brumma tills jag slutade kl 16

Dom tyckte att det räckte med att man gick ut kl 14 och satte i sladden, det blev en kostnad för företaget när jag stog och brummade i 9timmar.

Nu då vi flyttade till nya lokaler blev det tidur på motorvärmarplatserna så man slår in avresetid sedan går de 2-3timmar.

Men du sk aveta vilket liv det blev nu när de inte kunde ladda sina privata hybrider, de tjatade till sig så vi fick 4stolpar som är på mellan kl 7-16.

Då frågade jag chefen om jag kunde få tanka bilen med 2liter diesel om dagen, for free, vadårå sa han? jomen de tankar ju sina bilar här varje dag, och det verkar ju vara ok.

Nu har frågan vandrat högre upp i ledet och väntar fortfarande på ett svar varför de kan men inte jag, vad tycker ni?

egentligen ska det ju förmånsbeskattas det de gör.
Det där kommer skattmasen inte bli glad över. Det ska förmånsbeskattas. Förmodligen kommer det då smaka mer än vad det kostar om man inte har individuell mätning. Just därför många bolag idag tar hjälp av tex eways. För att slippa oroa sig för förmånsbeskattning. Och låta någon annan stå för administrationen.
av Bannad
Lövet skrev: sön 14 nov 2021, 21:17 Och där sätter vi punkt för det snedsprånget och fortsätter om ELSTOLPAR istället
Som jag ser det, är det mycket intelligenta medmänniskor som för tråden framåt.
Meningsskiljaktigheter uppstår naturligtvis vilket visar på att målinriktningen verkligen är positiv och konsekvent.
Och när man följer källan så hamnar man oftast i politiken vare sig man vill eller inte.
Senast redigerad av 1 Bannad, redigerad totalt 0 gånger.
av Bannad
@Lockis- Osäker på om allt det jag kommer skriva redan påpekats i tråden. Men här kommer det igen isåfall 😁

I princip alla företag och föreningar kan få upp till 50% rabatt genom grön teknik bidraget för att installera laddstolpar. Vi har nyligen fått stolpar installerade vid jobb. Och där löste man det genom att låta MER (föredetta bee charging) tillhandahålla laddningen. De fakturerar oss och i sin tur fakturerar bostadsbolaget dem för förbrukad el (som jag tolkar det) på så vis är det inte en förmån.

För privatpersoner kräver det att man äger bostade för att få nyttja grön teknik, en hyresvärd får iheller inte nyttja grön teknik för att montera laddare på sin fastighet om fastigheten är uthyrd. Vilket i min värld är helt galet men så är det.

Finns mycket att önska kring detta. Onödigt svårt många gånger.
.
Precis- och det är ju det som gör det så onödigt svårt för Hyresgäster som inte äger sin bostad. Och jag håller helt med dig när en hyresvärd föga får nyttja den gröna tekniken- det sätter ju krokben för de allmännyttiga bostadsbolagen som finns då de representerar folk som INTE äger sina bostäder.
Derank skrev: sön 14 nov 2021, 22:13 Lite lustigt det där med att ladda sin privata bil på jobbet, har 3 kollegor som gnällt som fan i alla år då jag hade motorvärmare i bilen, jag satte i sladden på morgonen och sedan fick den står och brumma tills jag slutade kl 16

Dom tyckte att det räckte med att man gick ut kl 14 och satte i sladden, det blev en kostnad för företaget när jag stog och brummade i 9timmar.

Nu då vi flyttade till nya lokaler blev det tidur på motorvärmarplatserna så man slår in avresetid sedan går de 2-3timmar.

Men du sk aveta vilket liv det blev nu när de inte kunde ladda sina privata hybrider, de tjatade till sig så vi fick 4stolpar som är på mellan kl 7-16.

Då frågade jag chefen om jag kunde få tanka bilen med 2liter diesel om dagen, for free, vadårå sa han? jomen de tankar ju sina bilar här varje dag, och det verkar ju vara ok.

Nu har frågan vandrat högre upp i ledet och väntar fortfarande på ett svar varför de kan men inte jag, vad tycker ni?

Bra där! Dock gör ju dina kollegor klimatet en tjänst så det kan arbetsgivaren låta passera. 8-)
Derank skrev:Lite lustigt det där med att ladda sin privata bil på jobbet, har 3 kollegor som gnällt som fan i alla år då jag hade motorvärmare i bilen, jag satte i sladden på morgonen och sedan fick den står och brumma tills jag slutade kl 16

Som man även nämnt så kan det kosta om det blir en skatterevison för dina kollegor.
Där jag jobbar så har vi mv-stolpar utan tidur där ett par av dem är reserverade för laddning. Vi som nyttjar dessa betalar ett belopp genom löneavdrag varje månad medan de som använder för motorvärmare inte betalar något. Kan nämna att de flesta faktiskt kopplar in sladden efter lunch när de kommer tillbaka efter sin lunchpromenad också.
Jag ser inget problem med att jag betalar för min laddning där, är även öppen med att jag betalar för detta men alla är som sagt medvetna om detta att om man vill ladda så får man betala. Ville bara informera om att det går att lösa vissa saker på ett enkelt sätt ibland.
Hahaha.. lagom att gå till chefen för att man är avis på att de med hybrid får ladda för ett par kronor. Och varför begär du då bensin för nästan 40kr? Rimligt vore väl att då att begära för samma kostnad? Laddar dom upp för resan till jobbet som kanske är 2-3 mil kostar det ca 5kr per bil i snitt i el.
Du får försöka få ut runt 2.5-3dl bensin.

Eller så gör man sig inte ovän med kollegor och ser till fördelen att de slipper släppa ut mer skit...?

Hur mycket betalar du för parkeringen per månad? För ni står väl inte gratis? Vad ska isåfall de utan bil få i kompensation för att du får fri parkering av företaget? Där snackar vi inte bara några kronor per dag i värde. En p-plats är mer värd.
Alltså, du missförstår mig Joel, det var mina kollegor som var sura på mig för att jag hade bilen på motorvärmare, nu kör jag diesel och använder inte motorvärmare, och på det nya stället fick vi tidur på motorvärmarstolparna och då muppade kollgorna ur för att de inte kunde ladda sin hybrid. I min värld är de någar snåla jävlar som ens ids ladda sina hybrider på en 6a säkring och få ihop 1mil per dag el vad de nu får ihop.

Jag bryr mig såklart inte det minsta om de laddar sin pisshäckar på jobbet, det var mer deras reaktion.

Nä, vi betalar inet för våra parkeringar, varför skulle vi göra det? och dessutom står jag inte vid motorvärmarstolparna då jag inte behöver det pga att jag har dieselvärmare och vi har så få stolpar så jag låter de som behöver motorvärmare få tillgång till stolpen. Jag står efter en husvägg om du nu vill veta det.

Det var mer menat på skoj till chefen ( som jag känner privat och har gjort i 20år ) men han sa, vi kollar på det och drog det vidare uppååt, alltså att de laddar sina bilar utan att betala, det skulle man kolla på.

jag tror du missuppfattar mig kraftigt nu.
Derank skrev:Alltså, du missförstår mig Joel, det var mina kollegor som var sura på mig för att jag hade bilen på motorvärmare, nu kör jag diesel och använder inte motorvärmare, och på det nya stället fick vi tidur på motorvärmarstolparna och då muppade kollgorna ur för att de inte kunde ladda sin hybrid. I min värld är de någar snåla jävlar som ens ids ladda sina hybrider på en 6a säkring och få ihop 1mil per dag el vad de nu får ihop.

Jag bryr mig såklart inte det minsta om de laddar sin pisshäckar på jobbet, det var mer deras reaktion.

Nä, vi betalar inet för våra parkeringar, varför skulle vi göra det? och dessutom står jag inte vid motorvärmarstolparna då jag inte behöver det pga att jag har dieselvärmare och vi har så få stolpar så jag låter de som behöver motorvärmare få tillgång till stolpen. Jag står efter en husvägg om du nu vill veta det.

Det var mer menat på skoj till chefen ( som jag känner privat och har gjort i 20år ) men han sa, vi kollar på det och drog det vidare uppååt, alltså att de laddar sina bilar utan att betala, det skulle man kolla på.

jag tror du missuppfattar mig kraftigt nu.
Ja det måste jag gjort.
Trodde du hade gått till chefen och begärt att få bensin/diesel till bilen för att de andra laddade. :)

Att du körde motorvärmare är ju bara bra, det minskar ju din förbrukningen. Men det är klart bättre med tidstyrd då man ju bränner el för kråkor om den är igång hela dagen.
Derank skrev: mån 15 nov 2021, 17:26 Nä, vi betalar inet för våra parkeringar, varför skulle vi göra det?
Beror på tillgången på platser.

Vi måste betala annars blir både vi och företaget förmånsbeskattade med både kostnader och krångel som följd.
VolvoB20 skrev:
Derank skrev: mån 15 nov 2021, 17:26 Nä, vi betalar inet för våra parkeringar, varför skulle vi göra det?
Beror på tillgången på platser.

Vi måste betala annars blir både vi och företaget förmånsbeskattade med både kostnader och krångel som följd.
Precis. I korthet så beror det på vilken typ av parkering det är. Är det en betalparkering där andra betalar för samma yta blir det en förmån. Det är inte så att man måste betala om det är en gratisparkering ute på landsbygden så att säga ;)
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 70

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]