Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

KalleJ skrev: fre 12 nov 2021, 12:08
Yaniz skrev:Har varit i kontakt med Granngården centralt och beskedet jag fått är att Agrol Excellent är en delsyntetisk motorolja. Inget jag skulle mata min motor med.
Det står korrekt delsyntetisk på dunken (blir synigt vid förstoring) men felaktigt helsyntetisk i beskrivningen på hemsidan. Ifrågasätter även starkt huruvida det verkligen är en A5/B5 klassning som beskrivningen påstår.
Ryssarna håller inte med dig. De är jävligt petiga på olja annars.
https://www.oil-club.ru/forum/topic/326 ... 0-svezhee/

Och ja grupp III mineralolja är basen i många "syntetiska" oljor i dagsläget.
Huruvida ryssarna håller med mig är ointressant i sammanhanget. Fick följande svar från Granngården ang Agrol Excellent 0W-30 på fråga huruvida den var helsyntetisk. Det står dessutom delsyntet på 10L dunken på Granngårdens hemsida om du förstorar dunken. Svar från Granngården nedan:

Hej

Tack för ditt mejl.

Det är faktiskt en delsyntetisk olja. Vi kontrollerade också på Agrols hemsida för att säkerställa.

Vi tar informationen vidare för att ändra detta.

Vi önskar dig en trevlig helg!

Med vänlig hälsning
Vad Granngården anser vara delsyntet är lika irrelevant. Kolla tekniska egenskaperna. Del och helsyntet har helt tappat betydelse nu för tiden. Endast ett fåtal länder som har kvar lagstiftning om att "helsyntet" faktiskt måste vara grupp 4 eller annat sätt framställd syntetiskt.

-48c flytpunkt och 175VI talar för att det är en bra olja. "Delsyntet" eller inte. Det är en grupp 3 olja med PAO inblandning antagligen.

Läste du ens länken? :bored:
Spelar ingen roll om det står delsyntet eller helsyntet på dunken.
Vi har ingen lagstiftning i Sverige för vad som får säljas som helsyntet. Castrol säljer grupp III mineraloljor i Sverige som helsyntet.
Det kan vara i princip vilken typ av basolja som helst ändå.

Tror den hade varit första 0W-30 a5/b5 oljan som säljs som "delsyntet" om så var fallet.
Ok jag tror dig. Men hade det stått helsyntet på ena och delsyntet på andra så kunde man ju börja fundera på om t.ex. databladet du länkade till verkligen gällde för delsynteten. Det borde ju ha skiljt något om samma tillverkare kallade ena för helsyntet och andra för delsyntet.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]