- lör 13 nov 2021, 09:02
Är det någon som ångrar sin V60-beställning eller avvaktar enbart pga att BLIS och CTA saknas? Jag blev väldigt besviken när jag först fick veta det och tänkte nästan ångra mig, men sedan kom jag att tänka på hur skön den var att köra. Det har hittills gått bra att köra min V70 som saknar nästan alla moderna funktioner, så tror kanske inte jag kommer sakna dessa funktioner så mycket som någon som kommer från en bil som haft detta.
bem skrev:irrbloss,Tack för utförligt svar :).
Det var många frågor.
Min beställning (i feb. 2021) kom in på ”Min Volvo” dagen efter jag gjorde beställningen (hos min Volvohandlare). Det är väl när ordern finns hos Volvo som beställningen kommer in och kan ses i ens ”Min Volvo”.
Det är nog hela Driver Awareness som du inte får p. g.a. chipbristen. Det paketet består av BLIS med Cross trafic alert samt Bakre kollisionsvarning.
360 graders kamera går att få om man beställt det.
Förr gick det få Park assist där bilen kunde parkera själv.
I V60 R-Design Pro Edition verkar mycket ingå i Parkeringsassistans som 360 graders kamera osv men det står inte att självparkering ingår. Skumt, det gick välja till min V90 när jag beställde den i feb. 2022 (fast jag valde inte till självparkering, tycker jag kan fickparkera hyfsat själv).
Styrhälp är en del av Pilot assist.
Adaptiv farthållare kan kombineras med Styrhjälp.
Har man bägge funktionerna har man Driver Assistanspaketet. Adaptiv farthållare ingår i R-Design Pro Edition ser jag. Går köpa till paketet Driver Assistance på andra lägre utrustningsnivåer.
Fysisk Drive mode väljar-rull-vred försvann på 2022 early och förblir väl borta även framöver, man måste in i Centerdisplayens Inställning, Körlägen, för att byta körläge numera.
Lane Keeping Aid är ett förarstöd som ingår i alla utrustningsnivåer på en V60.
Denna funktion hjälper dig vid hastigheter över 65 km/h. Om du håller på att korsa en körfältsmarkering utan att du har slagit på blinkern kommer bilen att försiktigt styra dig tillbaka in i körfältet. Om den automatiska styrkorrigeringsåtgärden inte är tillräcklig eller om du fortsätter att korsa filmarkeringen varnas du via vibrationer i ratten. Observera: Föraren ansvarar alltid för hur bilen styrs. Funktionen är bara ett stöd.
Det är Pilot Assist tillsammans ned Styrhjälpen och Adaptiv farthållare som ger en komfortabel körning tycker jag. Men bara Adaptiva farthållaren utan aktiverad styrhjälp fungerar lika bra tycker jag.
Bygg en V60 på Volvo Cars hensida som du beställt din då ser du vad som ingår i utrustningsnivåerna och vad som ev. behöver beställas som extra utrustning.
Jag har en V90 T6 Recharge 2022 early där allt ingår du frågar efter (utom parkeringshjälp som kan parkera bilen själv). På 90-serien plockar inte Volvo bort nåt på grund av chipbristen, de har valt prioritera den serien, därför inget försvann på min V90 T6 Recharge 2022 early, som jag kört sen 21 aug. 2022.
/Bo
Är det någon som ångrar sin V60-beställning eller avvaktar enbart pga att BLIS och CTA saknas? Jag blev väldigt besviken när jag först fick veta det och tänkte nästan ångra mig, men sedan kom jag att tänka på hur skön den var att köra. Det har hittills gått bra att köra min V70 som saknar nästan alla moderna funktioner, så tror kanske inte jag kommer sakna dessa funktioner så mycket som någon som kommer från en bil som haft detta.