Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av irrbloss
bem skrev:irrbloss,
Det var många frågor.
Min beställning (i feb. 2021) kom in på ”Min Volvo” dagen efter jag gjorde beställningen (hos min Volvohandlare). Det är väl när ordern finns hos Volvo som beställningen kommer in och kan ses i ens ”Min Volvo”.
Det är nog hela Driver Awareness som du inte får p. g.a. chipbristen. Det paketet består av BLIS med Cross trafic alert samt Bakre kollisionsvarning.
360 graders kamera går att få om man beställt det.
Förr gick det få Park assist där bilen kunde parkera själv.
I V60 R-Design Pro Edition verkar mycket ingå i Parkeringsassistans som 360 graders kamera osv men det står inte att självparkering ingår. Skumt, det gick välja till min V90 när jag beställde den i feb. 2022 (fast jag valde inte till självparkering, tycker jag kan fickparkera hyfsat själv).
Styrhälp är en del av Pilot assist.
Adaptiv farthållare kan kombineras med Styrhjälp.
Har man bägge funktionerna har man Driver Assistanspaketet. Adaptiv farthållare ingår i R-Design Pro Edition ser jag. Går köpa till paketet Driver Assistance på andra lägre utrustningsnivåer.
Fysisk Drive mode väljar-rull-vred försvann på 2022 early och förblir väl borta även framöver, man måste in i Centerdisplayens Inställning, Körlägen, för att byta körläge numera.

Lane Keeping Aid är ett förarstöd som ingår i alla utrustningsnivåer på en V60.
Denna funktion hjälper dig vid hastigheter över 65 km/h. Om du håller på att korsa en körfältsmarkering utan att du har slagit på blinkern kommer bilen att försiktigt styra dig tillbaka in i körfältet. Om den automatiska styrkorrigeringsåtgärden inte är tillräcklig eller om du fortsätter att korsa filmarkeringen varnas du via vibrationer i ratten. Observera: Föraren ansvarar alltid för hur bilen styrs. Funktionen är bara ett stöd.

Det är Pilot Assist tillsammans ned Styrhjälpen och Adaptiv farthållare som ger en komfortabel körning tycker jag. Men bara Adaptiva farthållaren utan aktiverad styrhjälp fungerar lika bra tycker jag.

Bygg en V60 på Volvo Cars hensida som du beställt din då ser du vad som ingår i utrustningsnivåerna och vad som ev. behöver beställas som extra utrustning.

Jag har en V90 T6 Recharge 2022 early där allt ingår du frågar efter (utom parkeringshjälp som kan parkera bilen själv). På 90-serien plockar inte Volvo bort nåt på grund av chipbristen, de har valt prioritera den serien, därför inget försvann på min V90 T6 Recharge 2022 early, som jag kört sen 21 aug. 2022.
/Bo
Tack för utförligt svar :).

Är det någon som ångrar sin V60-beställning eller avvaktar enbart pga att BLIS och CTA saknas? Jag blev väldigt besviken när jag först fick veta det och tänkte nästan ångra mig, men sedan kom jag att tänka på hur skön den var att köra. Det har hittills gått bra att köra min V70 som saknar nästan alla moderna funktioner, så tror kanske inte jag kommer sakna dessa funktioner så mycket som någon som kommer från en bil som haft detta.
Användarvisningsbild
av bem
irrbloss,
Det finns folk som irriterar sig på BLIS. Nu vet jag inte så här på rak arm om det går inaktivera BLIS i inställningarna på 2022:or men jag har för med det gått tidigare.
När jag beställde min V90 T6 Recharge i feb. 2021 skulle jag först få en 2021. Men Volvo ändra till en 2022 early. I samband med det hörde min Volvoförsäljerska av sig och sa jag nog blir av med BLIS (men det var fel för Volvo valde sen prioritera 90 serien så de inte drabbas alls av chipbristen). Men jag sa innan vi visste det att jag skall ha bilen fastän BLI S saknas. Jag hade då en V70 MY14 och på den fanns ingen BLIS så jag skulle ju inte sakna BLIS precis.
CTA: ja det är förstås en rätt bra grej men det går ju ha ögona med sig också när man backar.
Blir man av med både Rear Auto Brake och Cross Trafik Alert på V60?

Hinder rakt bakom (Rear Auto Brake):
Rear Auto Brake är avsedd att hjälpa föraren upptäcka stillastående hinder som kan finnas rakt bakom bilen då den backas.
Denna funktion är konstruerad för att i första hand upptäcka stillastående föremål som är högre än den bakre stötfångaren – inte t.ex. fordon i rörelse.
Bromsingrepp med Rear Auto Brake är aktivt i hastigheter under 10 km/h (6 mph).
Rear Auto Brake behöver deaktiveras innan automatisk biltvätt och när ett släpfordon, cykelhållare eller liknande ska anslutas till bilen.
Autobromsen kan även behöva deaktiveras för att undvika oönskade ingrepp, t.ex. vid backning i högt gräs.

Hinder från sidan (Cross Trafik Alert):
Cross Traffic Alert är avsedd att hjälpa föraren upptäcka korsande trafik bakom bilen då den backas.
Denna funktion är konstruerad för att i första hand upptäcka större fordon i rörelse – i gynnsamma fall kan även mindre föremål som cyklar samt fotgängare upptäckas.
Bromsingrepp med Cross Traffic Alert är aktivt i hastigheter under 15 km/h (9 mph).
Cross Traffic Alert deaktiveras automatiskt om ett släpfordon, cykelhållare eller liknande ansluts till bilens elsystem.

Jag skulle backa på en skogsbilväg i höstas, lite sly stod på ett ställe i mittsträngen jag ville backa över, bilen pep som en galning för den tyckte slyet var ett ”hinder” och så tvärbromsa bilen automatiskt. Jag trodde jag backat på nån stor sten men så var inte fallet.

Du får visserligen en chipbrist edition Volvo men det är inte alla som kan stoltsera med det. Du kan ju skoja lite med detta och trycka upp en dekal och sätta under V60 emblemet. Personligen skulle jag allt ta en Volvo utan BLIS och CTA i och med jag inte hade haft det tidigare, hade jag haft det kan det nog stått i lite annan dager men jag tror nog jag tagit bilen ändå.
Så här kunde du dekorera bilen (helst i silver som V60 texten har):

V60
Chipbrist Edition

/Bo
Användarvisningsbild
av Microhulken
Är det någon som beställt en T8 runt mitten av Oktober som fått upp något mer än "Förbereder leverans" i Volvo Appen? Känns som man borde få lite preliminära datum iaf.
Användarvisningsbild
av Slasse
@irrbloss,

Efter ha kört med BLIS och CTA så tycker jag det är fantastiska produkter. Främst för att sikten ut genom V60 mot min tidigare V70 är ju enorm. På V70 såg man ju alla vinklar och vrår genom rutan och så är inte fallet med V60.
Användarvisningsbild
av Microhulken
irrbloss skrev: lör 13 nov 2021, 09:02 Tack för utförligt svar :).

Är det någon som ångrar sin V60-beställning eller avvaktar enbart pga att BLIS och CTA saknas? Jag blev väldigt besviken när jag först fick veta det och tänkte nästan ångra mig, men sedan kom jag att tänka på hur skön den var att köra. Det har hittills gått bra att köra min V70 som saknar nästan alla moderna funktioner, så tror kanske inte jag kommer sakna dessa funktioner så mycket som någon som kommer från en bil som haft detta.
Jag blev lite besviken också på detta och började titta runt efter alternativ men landade ändå i att den V60 T8 Rechaged man får via CBV är rikigt jäkla bra.. tog in en offert på nya C-klass som är den enda hybriden som kan konkurerar och den låg utan vinterdäck, försäkring och förvaring av däck på ca 1200/mån över V60 så jag släppte det och väntar på min V60. :)
Användarvisningsbild
av bem
Slasse skrev: mån 15 nov 2021, 12:46 @irrbloss,

Efter ha kört med BLIS och CTA så tycker jag det är fantastiska produkter. Främst för att sikten ut genom V60 mot min tidigare V70 är ju enorm. På V70 såg man ju alla vinklar och vrår genom rutan och så är inte fallet med V60.
Bra iakttagelse, tycker detsamma jag också, som kom från V70 MY14 till V90 T6 Recharge MY 22. Oj vad sikten bakåt är begränsad, speciellt som jag har fabrikstonade rutor för passagerarna bak och bakrutorna. När det mörknar lite ute ser jag knappt var jag backar, har visserligen backkamera men det känns lite ovant att se på den.
/Bo
av Emli
Tack för utförligt svar :).

Jag har beställt en V60 T6 Recharge, kommer förhoppningsvis i Mars.
När jag hörde att jag inte skulle få CTA och BLIS blev jag väldigt besviken först, jag har bägge funktionerna idag I min XC60(-17).
Så jag grubblade lite och funderade på om jag skulle avbeställa och ta någon annan bil.
Dom bilarna och pengen jag har att röra mig med är via jobbet och således inte oändlig budget.

Dom alternativ som fanns var (i korta drag, som får plats i budgeten) Tesla 3 std range, VW ID4, Passat GTE, BMW 330e och ett par till som inte var aktuella pga storlek.

Så jag började fundera på om jag skulle kunna "leva" utan BLIS och CTA, svaret i mitt fall blev ja, det kan jag.

BLIS - märker att jag bara kollar på den lilla lampan när den lyser, när jag redan konstaterat att jag blir omkörd via backspegeln eller sidospegeln.

CTA - 9.9/10 gånger så har jag redan vridit på huvudet/backat långsamt ut/sett i backkameran att en bil kommer, sen kommer pipet. :-)

Avslutningsvis så var jag för feg att gå på hel el och den nya räckvidden i V60:n gjorde att jag enkelt såg förbi den uteblivna BLIS:n och CTA:n, även om jag självklart hade tagit det om det gick.

Lite långt inlägg men såhär kom jag fram till mitt beslut. :-D
Användarvisningsbild
av Slasse
@Emli, Jag tycker BLIS är suverän i Stockholmstrafiken. Speciellt vid tillfällen som tex. när man kommer ur Eugeniatunneln och ska av vid Solna och man behöver krångla sig över fyra körfält för att komma fram på en ganska kort sträcka. Även i Södra länken/Essingeleden och de andra vägsystemen där det är mycket trafik och många påfarter.
Användarvisningsbild
av bem
Slasse skrev: mån 15 nov 2021, 17:23 @Emli, Jag tycker BLIS är suverän i Stockholmstrafiken. Speciellt vid tillfällen som tex. när man kommer ur Eugeniatunneln och ska av vid Solna och man behöver krångla sig över fyra körfält för att komma fram på en ganska kort sträcka. Även i Södra länken/Essingeleden och de andra vägsystemen där det är mycket trafik och många påfarter.
I storstad har man säkert mycket nytta av BLIS och även Driver Awareness paketet där Rear Collission Warning och Cross Traffic Allert ingår. Och har man tidigare haft en Volvo med detta, så kan man nog sakna det. Jag som bor i en mindre stad och heller inte hade varken BLIS eller RCW+CTA i min förra Volvo (V70 MY14) skulle inte direkt sakna funktionerna i en Volvo idag (fast jag har dem i min V90 T6 Recharge 2022). Visst är funktionerna bra att ha men inte nödvändiga enligt min mening, man kan absolut köra en Volvo utan dessa funktioner. Har man bara ögonen med sig och kör lite försiktigt, ja som man brukar, skall det nog gå bra ändå. Men visst är det retsamt att inte få funktionerna i vissa Volvomodeller idag, det kan nog vem som helst hålla med om.
/Bo
  • 1
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 315

Börja med en sån https://www.amazon.se/[…]

Carplay trådlöst?

En dum fråga. Men nån smart kan sä[…]

V90 Meka själv