Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå forumet!
Mina föräldrar har en V70 D3 -12 med manuell låda där start/stop-systemet sedan en kortare tid tillbaka inte velat gå igång. Felmeddelandet "Start/Stop ej tillgänglig, batteriet laddas" visas under My Car i infotainmentsystemet. Efter lite efterforskningar här på forumet kopplade jag ur BMS-kontakten som sitter på minuspolen på huvudbatteriet i några minuter, samt laddade det lilla stödbatteriet med en CTEK-laddare. CTEK-laddaren började felmeddela att stödbatteriet är slut och inte kan hålla laddningen så jag åkte och köpte ett nytt stödbatteri. Bytte stödbatteriet och drog återigen ur BMS-kontakten i någon minut men status quo - samma meddelande på displayen, och start/stopp funkar inte. Vad är nästa steg? Ladda även det nya batteriet med CTEK-laddare, eller försöka sig på en BMS-återställning utan VIDA som det pratas om i vissa trådar på forumet? Klicka på dimbakljuset X antal gånger osv? Eller finns det något annat jag helt har missat?
Inte läst ut. Får väl bli en gårdsplan-nollning av BMSen, och om det inte funkar får vi läsa ut felkoder på verkstad.
EDIT: Felkoder brukar väl dock ta sig i uttryck i att det står typ "Start/Stop-system, service erfordras"?
Om du vill att BMS ska räkna om laddningen så har du tändningen igång i tändningsläge 2 och drar isär BMS-kontakten i typ 10sek. Sedan kopplar du in kontakten och stänger och låser bilen typ över natten. Då kommer bilen under några timmar att räkna om statusen.
dannesk skrev:Om du vill att BMS ska räkna om laddningen så har du tändningen igång i tändningsläge 2 och drar isär BMS-kontakten i typ 10sek. Sedan kopplar du in kontakten och stänger och låser bilen typ över natten. Då kommer bilen under några timmar att räkna om statusen.
Tackar, ska testa detta direkt!
V60ccsummum skrev: fre 12 nov 2021, 21:20 Laddar du det stora med minus kopplad till chassiejord? Kopplar man jord från laddaren till minus på batteriet får man detta fenomen…
Ja självklart! Laddade med jord på jordpunkt i motorrummet vid laddningen av båda batterierna, ingen laddning på minus på batteriet.
BertilS70 skrev: fre 12 nov 2021, 21:34
V60ccsummum skrev: fre 12 nov 2021, 21:20 Laddar du det stora med minus kopplad till chassiejord? Kopplar man jord från laddaren till minus på batteriet får man detta fenomen…
Ja självklart! Laddade med jord på jordpunkt i motorrummet vid laddningen av båda batterierna, ingen laddning på minus på batteriet.
Ok, kan vara så att det stora batteriet är på gränsen till vad bilen vill ha då. Bytte just ut mitt på min V60cc då det börjat larma på startstop titt som tätt trots laddningar med ctek. Vid test fanns det kvar 74% hälsa i mitt batteri å det är tydligen tillräckligt för de ska börja jävlas på nya bilar🤷‍♂️ Med mitt nya är alla problem borta iaf👍
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]