Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BBrasse
Har problem med felmeddelande för start/stopp varje gång jag startar bilen.
VIDA säger felkod CEM-B11D914, sekundärbatteriet understiger 6v. Har mätt sek.batteritet till 12,9V. Alla anslutningar ser bra ut.
Någon som har en misstanke om vad som kan vara felet?

Mvh Jonas
Om du är säker på att batteriet är friskt (vilket man kanske för säkerhets skull borde kolla även genom belastningsprov) faller ju misstankarna mot kablage/säkring. De kan ju se bra ut och ändå vara paj. Man får försöka mäta upp så gott det går. Kan ju vara lite besvärligt i det här fallet eftersom sekundärbatteriet bara kopplas in under vissa förhållanden. Felet skulle också kunna ligga någonstans i den krets som bryter och kopplar in strömmen från sekundärbatteriet. Det man borde kontrollmäta först av allt är väl den signal från sekundärbatteriet med vars hjälp CEM försöker avgöra, sedan tändningen slagits på, om batteriet är tillräckligt friskt för att användas eller inte.
Lite mer generellt då jag inte kan något om start-/stoppsystemet men stod det någon frekvens på felkoden? Om batteriet verkar friskt så kanske felkoden är felaktigt satt, eller satt en gång när spänningen råkade vara låg? Om den återkommer så vet du ju iallafall att det faktiskt är fel någonstans.
Nja TS skriver ju att felmeddelandet dyker upp varje gång bilen startas. Det skulle det knappast göra om felet var intermittent. Så vi kan nog utgå från att det är en aktiv/permanent felkod vi har att göra med. Snarare en fördel än en nackdel ur felsökningssynpunkt.
Känns som ett garantiärende på taskigt extra batt...
Hej!

hade samma problem med en kundsbil XC60 2014
har gjort en grov felsokning, har ar vad jag kom pa

brevid sekundarbatteri finns en start-stop module med 2X Rela
en liten gra rela som kontrolerar start-stiop batteri...
fran denna rela finns en rod kabel som gar till CIM kontakt C2 (Brun) pin 17
basta ar att plocka ur handfacket, mat pa pin 17 kolla om du far batteri spanning fran sekundarbatteri....

det ar denna kabel som CIM kontrrolerar spanningen pa batteriet till start-stop....
far du 0 Volt.........
eller laser du via Vida 11 VOlt konstant pa denna batteri, tyder pa kabel avbrott dar
Någon som fick klarhet vad som åtgärdade problemet med start/stop här? Har en v60 med samma problem, har batteriström på pin 17 c2 brun i CEM, tänder start/stop efter 30 SEK körning..

Mäter på sekundärbatteriet och den visar också batteriström normalt. Felkod CEM - B11d914 permanent, bilbatteri generellt elektriskt fel, kortslutning till jord eller öppen krets.

Huvudbatteri samt sekundärbatteri är bytt, huvudbatterirelä samt sekundärbatterirelä också bytt..

Några idéer?
Fälgar Volvo s40 2004

Tveksamt om det går på ett vettigt s&a[…]

Adapter (kopplingen mellan bromsslang och ok) och[…]

945-92 Generatorbyte

Det kanske skiljer på årsmodeller var […]

Har precis startat upp min v50 fleskifuel efter e[…]