Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan85
Köpte nyligen en Volvo S40, 1.6, 2002. Rull at 9 000 mil ganska exakt.

På köpet fick jag 8000 mil servicen (Som gjordes vid 8600 mil).
Nu 500 mil senare så kollade en mek. kille (från samma verkstad) på oljan och sa, att den var i dåligt skick.

Då påpekade jag att det va 500 milsen NI gjorde service här.
Då ändrade han sig och sa, att det ser inte så farligt ut, bilen har ju trots allt gått 500 mil.
När jag ville prata med personen som utförde servicen var han på kurs.
Detta låter VÄLIDGT mysko.
Vad säger ni som är lite mer insatta i bilar?
Har de skitit i att byta olja i min bil? Men har ju hört skräckhistorier om service verkstäder, särskillt en sådanhär stor som jag nämner.

Jag har kört bilen till jobbet ettpar gånger som ligger 4 km bort. (mestadels cyklar jag)
Sedan har jag kört hem till päronen ettpar gånger som bor 25 mil härigrån.

ha de!
Användarvisningsbild
av Nexus
du har knappt kört något säger du. Hur har då 500 mil kunnat passera på mätaren :?: :?:
Men sak samma :wink: oljan blir ganska fort "svart" efter man har bytt men eftersom han ändrade sitt påstående så tror jag de fuska med oljebytet. Det är vad jag TROR inte vad jag VET :P
Användarvisningsbild
av Fluffen
Inte direkt lätt att bevisa om de bytt olja eller inte.
Byt olja själv nu och åk sedan till en annan verkstad i fortsättningen som du litar på. Det är vad jag tycker.
Användarvisningsbild
av #27
Om man vill fuska på en servicen så är nog oljebytet de sista man fuskar med så jag hoppas och tror att dom bytt men vad vet jag den enda som kan svara på det är meken...
av Stefan85
Fluffen skrev:Inte direkt lätt att bevisa om de bytt olja eller inte.
Byt olja själv nu och åk sedan till en annan verkstad i fortsättningen som du litar på. Det är vad jag tycker.
Jo, jag tänkte göra det. Lite besviken att det ska behöva vara såhär. Men IFOS, så fick jag servicen "gratis".

Jag får tacka alla för svaren!
Användarvisningsbild
av Fluffen
#27 skrev:Om man vill fuska på en servicen så är nog oljebytet de sista man fuskar med så jag hoppas och tror att dom bytt men vad vet jag den enda som kan svara på det är meken...
Kan bara hålla med. :D
Användarvisningsbild
av Lilja
Ärligt talat tror jag snarare att eftersom han ändrade sig snabbt igen har han trott att oljan var i dåligt skick fast den egentligen varit helt okej. Känner en hel del sånna meckare som tror dom kan något och ska komma med nån smart snabb kommentar.
av Robert63
Jag tror oljan var bytt, det är otroligt bra marginaler för en verkstad att byta olja och därmed finns ingen anledning att bluffa med det. Av samma anledning försökte nog verkstadskillen sälja på dig ett oljebyte, eller så var det så enkelt att han misstog sig. Efter 500 mil ser ingen olja fräsch ut.
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]