Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev: lör 06 nov 2021, 23:59 Ja, just nu är det lite high chaparral på många ställen. Det finns 4-5 "stora" i Sverige. så skaffar man dom som antingen tagg eller app klarar man 90-95% av laddplatserna. Men sen finns det ett fåtal där man av nån dum anledning skapat egna lösningar lokalt.

Det håller på att tas fram lösningar och regelverk för "roaming". Idag finns det ett par aktörer som har en lösning där de kopplat flera av de olika laddopleratörerna till samma kort, men beroende på avtal mellan varandra har de då ibland en extremt hög roamingavgift. Bl.a sånna kort som vissa reportrar använt när det kört ner i Europa och lyckats få en kostnad på en bra bit över dieselpriset.
Jag körde t.o.r Köln förra helgen och min milkostnad för all laddning hamnade på ca 6,50kr/mil. Då med rejält hög fart på Autobahn, så med dieselbil hade det nog stundtals sörplat en liter milen. :)

Jag klarade hela den resan på ett laddkort plus en app.
Jag har Plugsurfing och via Polestar har de avtal med Ionity så priset där är ca 3:50kr/kWh.

Appen som jag behövde var för att ladda på en stople utanför kompisen vi besökte.

I övrigt laddade jag gratis vid ett hotell på vägen ner.
Hem körde jag hela resan i ett. 1630km.

Det tog 19h inklusive alla stopp och färjan. 8:00 - 03:00. Leverkusen - Gävle via Halland för att släppa av en kompis.
Svårt att se att man tar det så väldigt mycket snabbare med bensinbil, om man inte hoppar över mat-pauser och kaffe. :)

(Google maps säger 17:11 timmar om man kör i ett sträck.)
"Jag körde till Paris och hem förra veckan, hittade en obevakad tankbil så jag tankade fullt där. Landade på en snittkostnad på 0kr/mil."

Dina siffror är inte relevanta eftersom det kanske inte kommer gälla nästa resa då hotellet fattat att de skall ta betalt eller att det helt enkelt va så att du stal strömmen av hotellet.
poseidon skrev:
joel80 skrev: lör 06 nov 2021, 23:59 Ja, just nu är det lite high chaparral på många ställen. Det finns 4-5 "stora" i Sverige. så skaffar man dom som antingen tagg eller app klarar man 90-95% av laddplatserna. Men sen finns det ett fåtal där man av nån dum anledning skapat egna lösningar lokalt.

Det håller på att tas fram lösningar och regelverk för "roaming". Idag finns det ett par aktörer som har en lösning där de kopplat flera av de olika laddopleratörerna till samma kort, men beroende på avtal mellan varandra har de då ibland en extremt hög roamingavgift. Bl.a sånna kort som vissa reportrar använt när det kört ner i Europa och lyckats få en kostnad på en bra bit över dieselpriset.
Jag körde t.o.r Köln förra helgen och min milkostnad för all laddning hamnade på ca 6,50kr/mil. Då med rejält hög fart på Autobahn, så med dieselbil hade det nog stundtals sörplat en liter milen. :)

Jag klarade hela den resan på ett laddkort plus en app.
Jag har Plugsurfing och via Polestar har de avtal med Ionity så priset där är ca 3:50kr/kWh.

Appen som jag behövde var för att ladda på en stople utanför kompisen vi besökte.

I övrigt laddade jag gratis vid ett hotell på vägen ner.

Det tog 19h inklusive alla stopp och färjan. 8:00 - 03:00. Leverkusen - Gävle via Halland för att släppa av en kompis.
Svårt att se att man tar det så väldigt mycket snabbare med bensinbil, om man inte hoppar över mat-pauser och kaffe. :)

(Google maps säger 17:11 timmar om man kör i ett sträck.)
"Jag körde till Paris och hem förra veckan, hittade en obevakad tankbil så jag tankade fullt där. Landade på en snittkostnad på 0kr/mil."

Dina siffror är inte relevanta eftersom det kanske inte kommer gälla nästa resa då hotellet fattat att de skall ta betalt eller att det helt enkelt va så att du stal strömmen av hotellet.
Men snälla.. Det finns mängder med hotell som har laddplatser.
Men vill du så gärna bråka kan du lägga till 60kr på totalkostnaden. Det är ungefär vad jag fått betala på en "vanlig" stople för det jag laddade under natten.
Bråka? Att be om en rättvis redogörelse är väl inte å bråka?

Du använder ju så gärna elbilens låga kostnader i dina berättelser från dina långkörningar, är det då inte rimligt att vi får korrekta siffror då?

Hotellet hade ju lika gärna kunnat erbjuda "ladda din bil gratis här samtidigt som du övernattar för 200 Euro/natt"

Hade det varit rimligt å sen jämföra kostnad/mil med samma resa i en fossilbil som får tanka på macken?

Men det är visst å "bråka".....
av Bannad
@Joel
.
.
Effektiv körtid (12 tim) utan stopp för laddning 1 630km 163 mil? Om, ja, ser jag det som "helt fantastiskt" Google maps säjer 17 tim- i ett streck- men du körde på 12 tim. Ok.
.
Ps i tråden är det önskvärt att hålla god ton mot varandra :-)
av Bannad
poseidon skrev: sön 07 nov 2021, 06:57

.
Anders Ygeman gav ett löfte att denna betalningsdjungel skulle åtgärdas inom 6 månader- Och detta var i sept- 20.

poseidon skrev:Bråka? Att be om en rättvis redogörelse är väl inte å bråka?

Du använder ju så gärna elbilens låga kostnader i dina berättelser från dina långkörningar, är det då inte rimligt att vi får korrekta siffror då?

Hotellet hade ju lika gärna kunnat erbjuda "ladda din bil gratis här samtidigt som du övernattar för 200 Euro/natt"

Hade det varit rimligt å sen jämföra kostnad/mil med samma resa i en fossilbil som får tanka på macken?

Men det är visst å "bråka".....
Jag berättade om hur min resa var. Och att det är väldigt långt från vissa av de skräckexempel som kanske vissa av er läst och trott varit "det normala".

Övernattningen blev 120kr eller nått sånt då jag hade ett erbjudande.. men menar du att vi ska jämföra alla levnadskostnader också?? De är väl desamma beroende på hur man har lust att göra oavsett bil? Kunde bott i tält i en skogsdunge gratis... (Och då fått ladda för 60kr mer som sagt.)

EPSON skrev:@Joel
.
.
Effektiv körtid (12 tim) utan stopp för laddning 1 630km 163 mil? Om, ja, ser jag det som "helt fantastiskt" Google maps säjer 17 tim- i ett streck- men du körde på 12 tim. Ok.
.
Jag får det inte till 12h någonstans?
08:00 till 03:00 är 19h.

12h hade varit lite extremt, det kan jag hålla med om! :)
Vad tror ni. Kommer det bli gratis att ladda överallt i framtiden vid hotell, bensinstationer, restauranger, köpcenter, arbetsplatser?

Eller kommer det att bli som annat att man får betala för vad man förbrukar?

Det som irriterar mig enormt är att många abonnemang tar ut fast pris för laddning varje månad. Så även om jag jobbar hemifrån eller laddar hemma får jag betala för det.

Tänk om Ingo, Statoil, Preem hade haft höga fasta avgifter för att få tanka
av Bannad
joel80 skrev:
EPSON skrev:@Joel
.
.
.
Jag får det inte till 12h någonstans?
08:00 till 03:00 är 19h.

12h hade varit lite extremt, det kan jag hålla med om! :)
.
Ja precis :-)
Stiila undran- sträckkörningen på 1 630km hem tog?
av Bannad
@VolvoB20,
Gratis! :-)
JA, Det är ju önskvärt men en utopi.
VolvoB20 skrev:Vad tror ni. Kommer det bli gratis att ladda överallt i framtiden vid hotell, bensinstationer, restauranger, köpcenter, arbetsplatser?

Eller kommer det att bli som annat att man får betala för vad man förbrukar?

Det som irriterar mig enormt är att många abonnemang tar ut fast pris för laddning varje månad. Så även om jag jobbar hemifrån eller laddar hemma får jag betala för det.

Tänk om Ingo, Statoil, Preem hade haft höga fasta avgifter för att få tanka
.
Gratis! :-)
Ja, Det är ju önskvärt men en utopi.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 70

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]