- sön 07 nov 2021, 06:57
Dina siffror är inte relevanta eftersom det kanske inte kommer gälla nästa resa då hotellet fattat att de skall ta betalt eller att det helt enkelt va så att du stal strömmen av hotellet.
joel80 skrev: ↑lör 06 nov 2021, 23:59 Ja, just nu är det lite high chaparral på många ställen. Det finns 4-5 "stora" i Sverige. så skaffar man dom som antingen tagg eller app klarar man 90-95% av laddplatserna. Men sen finns det ett fåtal där man av nån dum anledning skapat egna lösningar lokalt."Jag körde till Paris och hem förra veckan, hittade en obevakad tankbil så jag tankade fullt där. Landade på en snittkostnad på 0kr/mil."
Det håller på att tas fram lösningar och regelverk för "roaming". Idag finns det ett par aktörer som har en lösning där de kopplat flera av de olika laddopleratörerna till samma kort, men beroende på avtal mellan varandra har de då ibland en extremt hög roamingavgift. Bl.a sånna kort som vissa reportrar använt när det kört ner i Europa och lyckats få en kostnad på en bra bit över dieselpriset.
Jag körde t.o.r Köln förra helgen och min milkostnad för all laddning hamnade på ca 6,50kr/mil. Då med rejält hög fart på Autobahn, så med dieselbil hade det nog stundtals sörplat en liter milen. :)
Jag klarade hela den resan på ett laddkort plus en app.
Jag har Plugsurfing och via Polestar har de avtal med Ionity så priset där är ca 3:50kr/kWh.
Appen som jag behövde var för att ladda på en stople utanför kompisen vi besökte.
I övrigt laddade jag gratis vid ett hotell på vägen ner.
Hem körde jag hela resan i ett. 1630km.
Det tog 19h inklusive alla stopp och färjan. 8:00 - 03:00. Leverkusen - Gävle via Halland för att släppa av en kompis.
Svårt att se att man tar det så väldigt mycket snabbare med bensinbil, om man inte hoppar över mat-pauser och kaffe. :)
(Google maps säger 17:11 timmar om man kör i ett sträck.)
Dina siffror är inte relevanta eftersom det kanske inte kommer gälla nästa resa då hotellet fattat att de skall ta betalt eller att det helt enkelt va så att du stal strömmen av hotellet.
Hyrbil