Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1472485
Fisch skrev:Jag blir lite nyfiken på hur garagelängan ska klara av att ladda alla bilar samma tid på natten då elpriset är som lägst. Det har trots allt varit mycket fokus på styrd laddning i tråden.

Inget motargument som tex att ”alla laddar inte samtidigt” därför att det ”inte behövs”. Se istället detta som ett verkligt scenario.
Tänk lite på hur mycket/lite folk kör. Alla i en garagelänga använder sällan bilen speciellt mycket. Snittet bör inte vara många kWh/bil för att det ska funka där också. En 16A trefas skulle kunna ge 11kW*10h = 110kWh mellan 21-07. Det räcker alltså till ca 55 mil. Jag skulle säga att det räcker för 10 garage/parkeringsplatser generellt. Snittet på de 10 bilarnas körning kommer inte vara över 5 mil per dag i 99% av fallen. Dubblerar man det med 32A på 20 platser blir det ännu mer osannolikt att det inte räcker till. Det behövs alltså inte speciellt mycket för att täcka normalt behov.
#1472504
Vi har haft EON hos oss för att ge en offert för laddstolpar till en av vår samfällighetsförenings carportlängor.
Anläggningen är förberedd för motorvärmare. Byggt 2006. Står 20 bilar där.

De sa att vi klarar max 6-8st "övernatten-laddare" om vi inte skall dra ny el till garagelängan. Ny el = grävning, grövre kablar, högre nätavgift.

Samfälligheten har 2 st sånna längor. Med 40st bilar totalt.

Nu har vi iaf ansökt om att ändra stadgarna hos lantmäteriet vilket kostar ca 1500kr/fastighet.
Offerten på laddstolpe inkl elpul i centralen va ca 15000kr/st efter bidrag från Naturvårdsverket.

Det är alltså för de 6-8st som anläggningen nu klarar.

Börjar vi gräva å dra nya kablar kommer ingen vilja betala.
#1472508
Då är det inte omöjligt att flera redan existerade samfälligheter har liknande problematik, att endast 30-40 % av platserna kan laddas över natten om samfälligheten redan har en motorvärmaranläggning.

Själv har jag inga preferenser på om tillgängligheten är relevant eller ej. Däremot tycker jag att det låter lite i underkant. Jag ser framför mig ett kösystem likt tvättstugan där man måste boka in tid för nattladdning, om samfälligheter inte investerar i en ny uppgraderad matning med underliggande grupper etc.

Själv bor jag i hus med 20A säkring, varav en separat 16A grupp som kommer mata laddboxen. Därtill bara en laddhybrid med relativt litet batteri på 18,9 kWh, däremot är en XC90 ganska törstig så jag räknat med att ladda varje natt. För mig är det inga problem och det i sig är jag glad för. I det stora perspektivet däremot så finns det reella begränsningar.
#1472512
Tänk utanför boxen, utanför laddboxen alltså. Standard är att motorvörmaruttagen är individuellt säkrade 6 Amp per uttag = 1380 Watt. Huvudsäkringen är ju också normalt dimensionerad för att alla ska kunna köra motorvärmare samtidigt på morgonen.

Det räcker för att ladda 6 mil körsträcka per natt, det räcker för de allra flesta.

Så plugga i vanliga kontakten och spara helt sjukt mycket pengar.

Eller installera ett smart centralt system som balanserar över alla platser och inte dumma boxar som Eon försöker lura på er. Då kan ni ha laddning på samtliga platser.
#1472517
VolvoB20 skrev:Tänk utanför boxen, utanför laddboxen alltså. Standard är att motorvörmaruttagen är individuellt säkrade 6 Amp per uttag = 1380 Watt. Huvudsäkringen är ju också normalt dimensionerad för att alla ska kunna köra motorvärmare samtidigt på morgonen.

Det räcker för att ladda 6 mil körsträcka per natt, det räcker för de allra flesta.

Så plugga i vanliga kontakten och spara helt sjukt mycket pengar.

Eller installera ett smart centralt system som balanserar över alla platser och inte dumma boxar som Eon försöker lura på er. Då kan ni ha laddning på samtliga platser.
Vi måste kunna fakturera ut förbrukningen/plats.

Det finns en ekonomisk faktor oxå, skall samfälligheten (eg underliggande GA) bekosta eller skall resp fastighetsägare betala. Alla har inte behovet idag och det är långt ifrån säkert att alla boende ens vill betala för en laddbox. Du kanske är 85 år å inte tänker köpa ny bil....
#1472522
poseidon skrev: tor 04 nov 2021, 08:51
VolvoB20 skrev:Tänk utanför boxen, utanför laddboxen alltså. Standard är att motorvörmaruttagen är individuellt säkrade 6 Amp per uttag = 1380 Watt. Huvudsäkringen är ju också normalt dimensionerad för att alla ska kunna köra motorvärmare samtidigt på morgonen.

Det räcker för att ladda 6 mil körsträcka per natt, det räcker för de allra flesta.

Så plugga i vanliga kontakten och spara helt sjukt mycket pengar.

Eller installera ett smart centralt system som balanserar över alla platser och inte dumma boxar som Eon försöker lura på er. Då kan ni ha laddning på samtliga platser.
Vi måste kunna fakturera ut förbrukningen/plats.

Det finns en ekonomisk faktor oxå, skall samfälligheten (eg underliggande GA) bekosta eller skall resp fastighetsägare betala. Alla har inte behovet idag och det är långt ifrån säkert att alla boende ens vill betala för en laddbox. Du kanske är 85 år å inte tänker köpa ny bil....
Allt beor ju på sammahållning och solidaritet i föreningen. Det kan ju bli helt sjukligt dyrt för alla för att uppnå millimnterrättvisa.

Det är ju enklet att se att Evert 96 inte äger någon ny Tesla så han behöver inte vara med och betala. Övriga kan ju rappotera hur mycket de kört/laddat.

Det finns ju sjukt mycket pengar att spara för all genom att göra så.
#1472524
VolvoB20 skrev:
poseidon skrev: tor 04 nov 2021, 08:51
VolvoB20 skrev:Tänk utanför boxen, utanför laddboxen alltså. Standard är att motorvörmaruttagen är individuellt säkrade 6 Amp per uttag = 1380 Watt. Huvudsäkringen är ju också normalt dimensionerad för att alla ska kunna köra motorvärmare samtidigt på morgonen.

Det räcker för att ladda 6 mil körsträcka per natt, det räcker för de allra flesta.

Så plugga i vanliga kontakten och spara helt sjukt mycket pengar.

Eller installera ett smart centralt system som balanserar över alla platser och inte dumma boxar som Eon försöker lura på er. Då kan ni ha laddning på samtliga platser.
Vi måste kunna fakturera ut förbrukningen/plats.

Det finns en ekonomisk faktor oxå, skall samfälligheten (eg underliggande GA) bekosta eller skall resp fastighetsägare betala. Alla har inte behovet idag och det är långt ifrån säkert att alla boende ens vill betala för en laddbox. Du kanske är 85 år å inte tänker köpa ny bil....
Allt beor ju på sammahållning och solidaritet i föreningen. Det kan ju bli helt sjukligt dyrt för alla för att uppnå millimnterrättvisa.

Det är ju enklet att se att Evert 96 inte äger någon ny Tesla så han behöver inte vara med och betala. Övriga kan ju rappotera hur mycket de kört/laddat.

Det finns ju sjukt mycket pengar att spara för all genom att göra så.
En samfällighet har stadgar att följa. Långsiktigt måste det vara reglerat och uppstyrt. Det räcker med att 1 ny fastighetsägare upptäcker att det inte är skött enligt stadgarna så kan de anmäla styrelsen till bolagsverket osv.
Som ledamot i styrelsen är vi ju ansvariga för de beslut som tas.

Vi har boende som tycker det är ok att dra ut skarvsladdar över trottoaren så de kan ladda sina bilar...... Om folk snubblar, kabeln är skadad å nån får en stöt osv så är styrelsen ansvarig för det som händer på samfällighetens mark.
Dvs det skulle bli kaos om man släppte detta fritt.

Vi vill inte ha detta:
kaos-i-elnäten-vietnam-kaoset-202830635.jpg
kaos-i-elnäten-vietnam-kaoset-202830635.jpg (129.83 KiB) Visad 309 gånger
#1472539
poseidon skrev: tor 04 nov 2021, 09:22 Dvs det skulle bli kaos om man släppte detta fritt.
Kaos ??? Fattar inte vad du vill säga med den bilden. Är de så det ser ut när man kopplar in motorvärmaren i motorvärmaruttaget idag menar du ???? Så såg de inte ut i vår förening. Verkar som ni har det stökigt

Så här såg det ut i vår förening. (Har flyttat till egen gård nuförtiden) men åkte förbi där jag bodde innan och det har inte ballat ur utan ser ut likadant idag. Varje uttag säkrat individuellet med 6 amp och huvudsäkringen tillät att alla drog igång motrvärmaren samtidigt på morgonen innan avfärd till jobbet.

Bild

Vad står det i de nuvarande stadgarna, Att det är "strängeligen förbjudet att koppla in sin elbil i motorvärmaruttaget" eller står det att "det endast är tillåtet att inkoppla motor/kupevärmare till motorvärmareutaget"?
#1472560
Vet inte om du läste hela mitt inlägg men somliga boende tycker det är ok att dra skarvsladdar från husen över trottoaren för att ladda sina bilar.

Jag skrev oxå att garagelängan är förberedd för motorvärmare, inte att det finns. Så det finns inte något uttag att stopps kontakten i oavsett om du vill ladda elbil eller köra motorvärmare.

Sen är ju ordet motorvärmare strikt kopplat till just motorvärmare å inte elbilsladdning. Det strider alltså mot stadgarna om föreningen upplät ev. motorvärmaruttag för elbilsladdning.
Kan tyckas larvigt men så ser det ut. Dessutom så är anläggning ändå inte dimensionerad för elbilsladdning via motorvärmaruttag, iaf inte om det är fler som skulle kopplat in.

Nu finns ju inte något å koppla in i i garagelängan men principen gäller fortfarande.
#1472567
poseidon skrev: tor 04 nov 2021, 14:31 Sen är ju ordet motorvärmare strikt kopplat till just motorvärmare å inte elbilsladdning. Det strider alltså mot stadgarna om föreningen upplät ev. motorvärmaruttag för elbilsladdning.
Intressant, då är det ju tex inte tillåtet med en elektrtrisk kupevärmare alltså i en vanlig bil, eller att använda en damsugare när man städar bilen i eluttaget då.

Dår får man väl inte förklimatisera en elbil heller då även om man inte laddar batteriet för det är ju kupe/batteri som värms upp och inte elmotorn.

Känns som det är läge att uppdatera de stadgarna då.
poseidon skrev: tor 04 nov 2021, 14:31 Kan tyckas larvigt men så ser det ut. Dessutom så är anläggning ändå inte dimensionerad för elbilsladdning via motorvärmaruttag, iaf inte om det är fler som skulle kopplat in.
Hur mycket effekt per plats är det dimentionerat för då för motorvärmarna. 1000 watt räcker ju i alla fall för 5 mil körning per dygn. Men det är kanske bara max 300-400 watt per plats? Vi hade 1000 watt per plats men det var kanske ovanligt mycket.
  • 1
  • 250
  • 251
  • 252
  • 253
  • 254
  • 445

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]

Visa din semesterbil(d)

Är ute på tur med vagnen, just nu i Nor[…]

Det där är ju absolut godkänt p&ari[…]