- ons 03 nov 2021, 22:59
#1472485
Fisch skrev:Jag blir lite nyfiken på hur garagelängan ska klara av att ladda alla bilar samma tid på natten då elpriset är som lägst. Det har trots allt varit mycket fokus på styrd laddning i tråden.Tänk lite på hur mycket/lite folk kör. Alla i en garagelänga använder sällan bilen speciellt mycket. Snittet bör inte vara många kWh/bil för att det ska funka där också. En 16A trefas skulle kunna ge 11kW*10h = 110kWh mellan 21-07. Det räcker alltså till ca 55 mil. Jag skulle säga att det räcker för 10 garage/parkeringsplatser generellt. Snittet på de 10 bilarnas körning kommer inte vara över 5 mil per dag i 99% av fallen. Dubblerar man det med 32A på 20 platser blir det ännu mer osannolikt att det inte räcker till. Det behövs alltså inte speciellt mycket för att täcka normalt behov.
Inget motargument som tex att ”alla laddar inte samtidigt” därför att det ”inte behövs”. Se istället detta som ett verkligt scenario.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13