Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev: tis 02 nov 2021, 22:12 ... Har nätägarna gjort som flygbolagen och medvetet underdimensionerat eftersom alla inte behöver maxkapacitet samtidigt eller tål nätet att alla som är anslutna med 20A gör det samtidigt?
Lokalnäten är dimensionerade efter regelverk (schablon). Man har inte räknat med 100% sammanlagring. Det håller på att ändras vid nybyggnation. Man kan läsa om detta här och här.

Det innebär att om dynamisk lastbalansering används när många har elbilar så måste den styras även med avseende på nätets kapacitet. Inte bara på hur mycket man kan krama ur sina egna säkringar.
Det va alltså som jag trodde, det är alltså inte så lätt att få till storskalig elbilsladdning i ett småhusområde.

Återigen presenterar Camel i ett tydligt inlägg hur elnät är dimensionerat! Tack.

Gissningsvis kommer nu Elbilsfanstikern hävda att det är i realiteten inte ett problem, "folk laddar inte si och så, jag styr min laddning med en väckarklocka kopplad till en gammal omprogrammerad Nintendo 8-bitar för att undvika effekttopparna" osv osv

Förklara istället hur det i stor skala skall fungera för Ella 63 år att köpa sin Elbil samtidigt som 73st andra i radhusområdet laddar elbilen när de kommer hem från jobbet.
Skall alla samfälligheter tvingas till stora investeringar å dra in grövre kablar eller skall vi låta folk med ojämn regustreringssiffra ladda mån+ons+fre?
Verdi skrev:Ni vill ju över huvud taget inte förstå.
Jo jag vill förstå. Däremot möts våra frågor ofta med förslag på lösningar som endast passar entusiasten eller den teknikkunnige.
Exakt av den anledningen fungerar det inte att låta "marknaden styra" nationella lösningar. Precis av den anledningen har vi standarder på allt från Elnätsdimensioner till hur trafikljus skall se ut.
För inte så länge sen fanns det ingen standard för laddkontakten till bilarna. Hade det inte reglerats hade vi garanterat haft BMW, VW, Tesla och kanske KIA med olika sladdar å hur skulle laddstolparna hantera det?

Bara för att man lyfter problem så innebär det inte att man är motståndare, det innebär bara att man identifierat saker som behöver lösas.
Verdi skrev: tis 02 nov 2021, 21:37
Varför skulle man ladda bilen samtidigt när man inte gör nåt av det andra samtidigt?

Jag har inte laddat min sen i torsdags t ex.

Lövet skrev: tis 02 nov 2021, 22:12
Laddar gör man lämpligen varje natt. Den genomsnittliga körsträckan per dag är långt mindre än 5 mil. Det innebär att det är runt 10kWh som ska in i batteriet. Det är ungefär en(1) timme man behöver ladda med trefasladdare med andra ord. Den kan lätt spridas ut mellan 22:00 och 05:00 och ändå är alla klara till det är dags att åka på morgonen. Spikarna som uppstår när alla kommer hem och ska laga mat mellan 17-19 tror jag är mycket mer belastande för elnätet.

...

Jag tycker din frågeställning är intressant dock runt dimensionering av ett elnät. Har nätägarna gjort som flygbolagen och medvetet underdimensionerat eftersom alla inte behöver maxkapacitet samtidigt eller tål nätet att alla som är anslutna med 20A gör det samtidigt?

Två elbilsägare som resonerar olika..... såklart inte fullt representativt för hur alla gör men den ena säger si den andra säger så.....
poseidon skrev: ons 03 nov 2021, 10:08
Verdi skrev: tis 02 nov 2021, 21:37
Varför skulle man ladda bilen samtidigt när man inte gör nåt av det andra samtidigt?

Jag har inte laddat min sen i torsdags t ex.

Lövet skrev: tis 02 nov 2021, 22:12
Laddar gör man lämpligen varje natt. Den genomsnittliga körsträckan per dag är långt mindre än 5 mil. Det innebär att det är runt 10kWh som ska in i batteriet. Det är ungefär en(1) timme man behöver ladda med trefasladdare med andra ord. Den kan lätt spridas ut mellan 22:00 och 05:00 och ändå är alla klara till det är dags att åka på morgonen. Spikarna som uppstår när alla kommer hem och ska laga mat mellan 17-19 tror jag är mycket mer belastande för elnätet.

...

Jag tycker din frågeställning är intressant dock runt dimensionering av ett elnät. Har nätägarna gjort som flygbolagen och medvetet underdimensionerat eftersom alla inte behöver maxkapacitet samtidigt eller tål nätet att alla som är anslutna med 20A gör det samtidigt?

Två elbilsägare som resonerar olika..... såklart inte fullt representativt för hur alla gör men den ena säger si den andra säger så.....

Och ändå hävdar ni att alla elbilsägare tänker och agerar exakt lika...
poseidon skrev: ons 03 nov 2021, 10:01Jo jag vill förstå. Däremot möts våra frågor ofta med förslag på lösningar som endast passar entusiasten eller den teknikkunnige.
Exakt av den anledningen fungerar det inte att låta "marknaden styra" nationella lösningar. Precis av den anledningen har vi standarder på allt från Elnätsdimensioner till hur trafikljus skall se ut.
För inte så länge sen fanns det ingen standard för laddkontakten till bilarna. Hade det inte reglerats hade vi garanterat haft BMW, VW, Tesla och kanske KIA med olika sladdar å hur skulle laddstolparna hantera det?

Bara för att man lyfter problem så innebär det inte att man är motståndare, det innebär bara att man identifierat saker som behöver lösas.
+1 på den!
  • 1
  • 247
  • 248
  • 249
  • 250
  • 251
  • 445

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]