Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Camel skrev: tis 02 nov 2021, 17:07 Jag tror fortfarande att en del elbilsförespråkare vägrar ta till sig att elbilar i stor skala på något sätt kan vara problem. Det som diskuteras här är ett exempel. Men samtidigt är det så att de allra flesta problem går att lösa. Frågan är dock ofta till vilka kostnader och hur lång tid det tar.
Det finns många problem med elbilar. De två absolut största är.

1. Boende-/Destinationsladdning för de som bor i lägenhet.
2. Laddköer vid stora trafikhelger.

Det här andra om kapacitet i elnäten och elproduktion är förhållandevis små och ganska lätta att lösa med tanke på att vi har ganska många år på oss och för att förändringen kommer krypande. Är ju inte så att det från en dag till en annan kommer finnas 5 miljoner elbilar i landet.
Lövet skrev: tis 02 nov 2021, 16:24
Camel skrev: tis 02 nov 2021, 15:56
Verdi skrev: tis 02 nov 2021, 15:39 Alltså, det spelar ingen roll vad jag skriver. Du kommer bara vrida och vända på det tills du hittar ett nytt "olösligt" problem med elbilar.
Jag uppfattar att många elbilsförespråkare resonerar så. De vägrar ta till sig att elbilar i stor skala på något sätt kan vara problem.
Du svarar inte på frågan. Om man håller sig inom befintlig maxförbrukning, varför krävs det helt plötsligt ny kapacitet i nätet för att det är en elbil som laddas?
Det är inte jag som personligen påstår att det blir problem med utbyggd laddinfrastruktur i full skala. Det är många insatta som jobbar med problemet. Man har många förslag på lösningar. De flesta lösningar handlar t.ex. om V2G och användarflexibilitet (både lastbalansering och prisstyrning) och liknande). Man har även insett att lastbalansering på lokalnäts- och regionnätsnivå sannoligt blir nödvändigt. Då blir kraftflödena inte enkelriktade längre. Det ställer ytterligare krav i näten. Varje elbilsägare kan inte lastbalansera till max för sina säkringar oavsett dag eller natt även om samhällets förbrukning i övrigt är lägre nattetid. I vissa regioner blir det ändå utmaningar. Ì liten skala går i princip allt. I stor skala är det oftast också möjligt. Men till vilka kostnader? Vem ska betala?
av Bannad
Camel skrev:
EPSON skrev: tis 02 nov 2021, 16:57 Behöver man börja tycka till om VERDIS inlägg?
Det tror jag inte är obligatoriskt. Dock valde jag att "bikta" mig tidigare för att tydliggöra att man kan ha en annan åsikt rörande elbilar utan att tillhöra någon av de grupper som räknas upp.
.
Hahaha- Ok- då lämnar jag det till dig då vi har samma utgångspunkt. :-)
.
Camel skrev:Varje elbilsägare kan inte lastbalansera till max för sina säkringar oavsett dag eller natt även om samhällets förbrukning i övrigt är lägre nattetid. I vissa regioner blir det ändå utmaningar. Ì liten skala går i princip allt. I stor skala är det oftast också möjligt. Men till vilka kostnader? Vem ska betala?
På vilket sätt belastas nätet hårdare av att jag drar 16A med elbilen än spis, uppvärmning, tvätt osv? Jag förstår genuint inte varför det skulle vara skillnad. Det är en annan sak om alla helt plötsligt behövde säkra upp från 20A till 30A eller liknande för att ladda bilen. Men nätet klarar ju av 16A på dagen, varför skulle det inte klara av 16A på natten?
Finns ju många hus byggda från 1960-talet och framåt som värms med direktverkande el. Dessa får ju en betydande kapacitet över när de övergår till luft-luftvätmepump eller luft-vattenvärmepumpar. Vi kanske skulle be dessa användare att lastbalansera istället och bara värma sina hus på natten?
Lövet skrev: tis 02 nov 2021, 19:56
Camel skrev:Varje elbilsägare kan inte lastbalansera till max för sina säkringar oavsett dag eller natt även om samhällets förbrukning i övrigt är lägre nattetid. I vissa regioner blir det ändå utmaningar. Ì liten skala går i princip allt. I stor skala är det oftast också möjligt. Men till vilka kostnader? Vem ska betala?
På vilket sätt belastas nätet hårdare av att jag drar 16A med elbilen än spis, uppvärmning, tvätt osv? Jag förstår genuint inte varför det skulle vara skillnad. Det är en annan sak om alla helt plötsligt behövde säkra upp från 20A till 30A eller liknande för att ladda bilen. Men nätet klarar ju av 16A på dagen, varför skulle det inte klara av 16A på natten?
En gissning är att elnätet inte är dimensionerat för 16A i 100% av tid för 100% av fastigheterna.

Eller 20A om man har det till fastigheten. Kör du med lastbalansering så kommer du ju pressa upp förbrukningen till 100% under långa perioder även på natten och det kanske inte håller.

Alla sätter inte på spisen, varmvattenberedaren och kör inte heller kaffekokaren samtidigt. Det är träningar, handling osv som styr men när elbilen kopplas in blir det 100% från kl 19 i betydligt fler fall.
poseidon skrev: tis 02 nov 2021, 21:30
Lövet skrev: tis 02 nov 2021, 19:56
En gissning är att elnätet inte är dimensionerat för 16A i 100% av tid för 100% av fastigheterna.

Eller 20A om man har det till fastigheten. Kör du med lastbalansering så kommer du ju pressa upp förbrukningen till 100% under långa perioder även på natten och det kanske inte håller.

Alla sätter inte på spisen, varmvattenberedaren och kör inte heller kaffekokaren samtidigt. Det är träningar, handling osv som styr men när elbilen kopplas in blir det 100% från kl 19 i betydligt fler fall.
Varför skulle man ladda bilen samtidigt när man inte gör nåt av det andra samtidigt?

Jag har inte laddat min sen i torsdags t ex.
poseidon skrev:En gissning är att elnätet inte är dimensionerat för 16A i 100% av tid för 100% av fastigheterna.

Laddar gör man lämpligen varje natt. Den genomsnittliga körsträckan per dag är långt mindre än 5 mil. Det innebär att det är runt 10kWh som ska in i batteriet. Det är ungefär en(1) timme man behöver ladda med trefasladdare med andra ord. Den kan lätt spridas ut mellan 22:00 och 05:00 och ändå är alla klara till det är dags att åka på morgonen. Spikarna som uppstår när alla kommer hem och ska laga mat mellan 17-19 tror jag är mycket mer belastande för elnätet.

Visst, några har säkert varit ute på långresa men hur många personer har helt ärligt varit ute och åkt turer i storleksordningen 20-30 mil i ett genomsnittligt område? Förekommer, absolut, men normalfallet har de flesta bara varit på jobbet och sen skjutsat ungarna till träning osv.

Jag tycker din frågeställning är intressant dock runt dimensionering av ett elnät. Har nätägarna gjort som flygbolagen och medvetet underdimensionerat eftersom alla inte behöver maxkapacitet samtidigt eller tål nätet att alla som är anslutna med 20A gör det samtidigt?
av Bannad
Verdi skrev:
poseidon skrev: tis 02 nov 2021, 21:30
Lövet skrev: tis 02 nov 2021, 19:56 På vilket sätt belastas nätet hårdare av att jag drar 16A med elbilen än spis, uppvärmning, tvätt osv? Jag förstår genuint inte varför det skulle vara skillnad. Det är en annan sak om alla helt plötsligt behövde säkra upp från 20A till 30A eller liknande för att ladda bilen. Men nätet klarar ju av 16A på dagen, varför skulle det inte klara av 16A på natten?

Varför skulle man ladda bilen samtidigt när man inte gör nåt av det andra samtidigt?

Jag har inte laddat min sen i torsdags t ex.
.
Och jag har inte tankat fossilt sedan 2 veckor tillbaka. Det gör mig till en mer miljövän än det flesta här- Att spendera och planera är A & O och det gäller väl elbilsägare också. Med tanke på den sura och skitiga elöverföringen/laddning dom medverkar till.
  • 1
  • 246
  • 247
  • 248
  • 249
  • 250
  • 445
Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]

Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]

AC fungerar bara på en sida