- tis 02 nov 2021, 15:13
#1472166
Förstår inte hur det skulle vara till en fördel att ha en bil dimensionerad för 180 km/h gentemot 250 km/h. Kanske kan förtydligas?
Här kan jag se en massa tänkbara fördelar. Men antagligen inte kommer verkställas, tänker hör på däck som inte behöver klara så höga hastigheter kan otimeras för vardaglig körning, mjukare, bekvämare. Bromsar kan göras mindre och billigare, man skulle kunna välja mindre fälgar och smalare däck. Chassit skulle kunna otimeras för bekvämare körning när den inte behöver hantera 250 km/h, mindre, smalare fälgar kan ge utrymme för bättre svängradie osv. Sen kommer det säkert att rädda några liv också. Rörelseenergin ökar ju kvadratiskt. Man kommer inte lika långt ut i geografin om man åker av i 180 som i 250. Men antagligen mera symbolpolitilk än praktik.
Här kan jag se en massa tänkbara fördelar. Men antagligen inte kommer verkställas, tänker hör på däck som inte behöver klara så höga hastigheter kan otimeras för vardaglig körning, mjukare, bekvämare. Bromsar kan göras mindre och billigare, man skulle kunna välja mindre fälgar och smalare däck. Chassit skulle kunna otimeras för bekvämare körning när den inte behöver hantera 250 km/h, mindre, smalare fälgar kan ge utrymme för bättre svängradie osv. Sen kommer det säkert att rädda några liv också. Rörelseenergin ökar ju kvadratiskt. Man kommer inte lika långt ut i geografin om man åker av i 180 som i 250. Men antagligen mera symbolpolitilk än praktik.