Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
Förstår inte hur det skulle vara till en fördel att ha en bil dimensionerad för 180 km/h gentemot 250 km/h. Kanske kan förtydligas?

Här kan jag se en massa tänkbara fördelar. Men antagligen inte kommer verkställas, tänker hör på däck som inte behöver klara så höga hastigheter kan otimeras för vardaglig körning, mjukare, bekvämare. Bromsar kan göras mindre och billigare, man skulle kunna välja mindre fälgar och smalare däck. Chassit skulle kunna otimeras för bekvämare körning när den inte behöver hantera 250 km/h, mindre, smalare fälgar kan ge utrymme för bättre svängradie osv. Sen kommer det säkert att rädda några liv också. Rörelseenergin ökar ju kvadratiskt. Man kommer inte lika långt ut i geografin om man åker av i 180 som i 250. Men antagligen mera symbolpolitilk än praktik.
Användarvisningsbild
av S65D
III skrev: tis 02 nov 2021, 15:13 Förstår inte hur det skulle vara till en fördel att ha en bil dimensionerad för 180 km/h gentemot 250 km/h. Kanske kan förtydligas?

Här kan jag se en massa tänkbara fördelar. Men antagligen inte kommer verkställas, tänker hör på däck som inte behöver klara så höga hastigheter kan otimeras för vardaglig körning, mjukare, bekvämare. Bromsar kan göras mindre och billigare, man skulle kunna välja mindre fälgar och smalare däck. Chassit skulle kunna otimeras för bekvämare körning när den inte behöver hantera 250 km/h, mindre, smalare fälgar kan ge utrymme för bättre svängradie osv. Sen kommer det säkert att rädda några liv också. Rörelseenergin ökar ju kvadratiskt. Man kommer inte lika långt ut i geografin om man åker av i 180 som i 250. Men antagligen mera symbolpolitilk än praktik.
Ökad svängradie är givetvis ett väldigt positivt resultat om det skulle komma från en spärr på 180 km/h. Känns dock inte som Volvo nånsin prioriterat det med tanke på motorplacering, men jag förstår helt klart vad du menar. Resten av fördelarna hade ju blivit fördelar om dimensioneringen (Volvos cost cut) hade avspeglat sig i nybilspriserna, vilket de tyvärr inte gör. Det blir istället att man betalar mer/samma för mindre.
av III
Det är ju ju just det. Om det hade avspeglat sig på priset och kostnader för däck, bromsar osv. Men som du skriver, mera sannolikt att Volvo använder utrymmet till att öka vinsten. Antagligen blir det inte billigare köpa bromsdelar heller.
Användarvisningsbild
av frasse4
Man kan också tänka sig att 180 km/h rimmar ganska bra med elmotors utväxling i framtiden. Oftast vill man ju bara ha en växel och då tappar man ju ganska mycket i acceleration om toppfarten är för hög. Det är klart har man 1000 Hk som Tesla så är det ju inga problem men om man vill ligga på 150-200 Hk så är det ju mer en avvägning.

av perhall
S65D skrev:
perhall skrev: mån 01 nov 2021, 22:15 Finns ju massor fördelar med spärren. Bilen kan dimensioneras för 180 istf 250, 99% kör aldrig över 180 ändå. Gäller däck, bromsar och en massa annat.
Bra för klimat och säkerhet.
Bra för imagen.
BLir lite frustrerad själv, är just nu ute och kör i Europa och var nog i spärren 5, 6 gånger igår. Men 180 är ok, 160 hade varit värre....
Ser att du nämner ett flertal saker men inledningsvis nämner du att det finns ”massor fördelar”. Tror jag missade dom.

Har svårt att se hur klimatavtrycket skulle minskas igenom att limitera samtliga bilar till 180 km/h jämfört med en inte så mycket högre genomsnittlig topphastighet som Volvo innan har haft, men jag kanske har fel. Skulle även vilja påstå att den säkerhet du tar upp är något av en falsk säkerhet, finns väl få undantag där någon som färdas i 180 km/h är insvept i realistisk säkerhet sett till situationen.

Förstår inte hur det skulle vara till en fördel att ha en bil dimensionerad för 180 km/h gentemot 250 km/h. Kanske kan förtydligas?

Om det är bra för imagen låter jag vara osagt. Har läst om väldigt blandade reaktioner, säkerligen negativa från den sidan som även bortser Volvo som ett alternativ pga down-sizing. Samma personer befinner sig troligen i delarna av världen där du framför din Volvo i just nu.

Sen får vi däremot inte glömma att väldigt många ”äldre” Volvo-modeller sen ett bra tag tillbaka inte är uppe och nuddar några 250 km/h majoriteten av modellerna har en gräns som ligger runt 210 km/h.
Ju fler bilar som är spärrade, desto mindre stökigt på Autobahn t ex. 180 är ganska lagom nivå, det lugnar ner trafiken.
Bilar som dimensioneras för 180 istf 250 blir billigare att tillverka.
Däcken kan få bättre egenskaper om de inte behöver optimeras för högre hastigheter.
Det med miljö och säkerhet är väl ganska självklart...
av perhall
EPSON skrev:När bilindistrin kan tränga in i din privata sfär gällande bilkörning och reducerade hastigheter blir jag en aningen betänksam. Tex när transportstyrelsen i grunden utvecklat ett system som kan göra din bil obrukbar om du tex inte har betalat Fordonsskatten. Nu har detta system inte satts i bruk och skulle bli för avancerat enl rapporterna. men Ipso facto- om Överstatligheten ens tänker i dessa banor- Vad har då framtiden att i sin linda?
Enligt min åsikt är det en skrämmande utveckling som eventuellt går till mötes med all den fordonsdatorisering som sker nu.

Är vi bilförare verkligen så dumma i huvudet att vi inte kan anpassa farten till rådande förhållanden?
Hur många av oss betalar INTE fordonsskatt? Jag tror att mer än 99% procent av Svedalas bilägarrna betalar och gör rätt för sig. Men det är just "gnidenheten" från statens sida att få in det sista korvöret på Fordonsskatten på folk som inte betalar som gör mig betänksam mot deras agenda.
Vi har, tycker jag, i Sverige fortfarande extremt stor frihet. Jag har tung gasfot men blir sällan stoppas. Vi kan köpa nästan vad vi vill utan att bli ifrågasatta. Polisen har sällan fartkontroller. RElativt få övervakningskameror. Samkörning av register är förbjudet.

Jämfört med de flesta samhällen är Sverige väldigt fritt. Man får till och med köpa en ny AMG 63 med 600 hk, utan mer än ca 40 000 på tre år i straffskatt. I många länder handlar det om många hundra tusen...
av HeavyMetal
Kolla nya XC40 Recharge single motor som är spärrad till 160km/h, dom börjar krypa ner ännu mer i hastighet nu! Snart är vi nere på 120 km/h?
Användarvisningsbild
av bem
Vad är högsta fart på en svensk väg numera? 120 km/h?
Sällan jag kör fortare än så. Men vid omkörningar kommer man ibland upp i något högre fart.
Bara hoppas trenden inte håller i sig med lägre och lägre fartspärr. Åka på autobahn kanske inte blir så kul så småningom: ”en svensk med en Volvo”, ”jädra luspudel”, säger tysken. :-)
/Bo
av Malmstroem
Nu är det rätt många som håller sig till 130 km/h eller lägre även på autobahn. Det gäller även de tillfällena när det inte är "stau" (motorvägskö).

Tyskarna har nog mer problem med de svenskar som blir saliga över fri fart och kör alldeles för fort på autobahn. :-)
Användarvisningsbild
av S65D
perhall skrev: ons 03 nov 2021, 00:09Ju fler bilar som är spärrade, desto mindre stökigt på Autobahn t ex. 180 är ganska lagom nivå, det lugnar ner trafiken.
Bilar som dimensioneras för 180 istf 250 blir billigare att tillverka.
Däcken kan få bättre egenskaper om de inte behöver optimeras för högre hastigheter.
Det med miljö och säkerhet är väl ganska självklart...
Billigare att tillverka har vi ju fastslagit men vad är det för fördel mer än för Volvo?
På vilket sätt menar du att däck avsedda och godkända för lägre hastigheter ger bättre egenskaper?

Nja, 180 km/h-spärr är rätt handlingsfattigt för att uppnå de mål Volvo pratar om. Tur nog har man limiterat XC40 P6 och Polestar 2 Single Engine till 160 km/h. Snart kanske de är nere på 130 km/h och då kanske deras filosofi klingar lite mer logik.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Ytterknut bytte jag på plats när jag in[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat lä[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]