- tis 02 nov 2021, 10:58
#1472119
En sak som jag finner märklig (hos MP, klimathysterikor och miljörörelsen i allmänhet alltså, inte nödvändigtvis hos någon här) är att man så ofta vill inskärpa betydelsen av att ta hand om, vårda och reparera. Att inte bara köpa nytt, komma ifrån slit och släng-samhället, eftersom det är oerhört resurskrävande och skadligt för miljön. Och jag håller med. Det stämmer absolut!
Men när det kommer till något av det mest resurskrävande av alla produkter i västvärlden, bilen, så är det resonemanget nedspolat i toaletten. Där ska hela fordonsflottan bytas ut omedelbart och bums! Därtill bytas ut mot fordon som i nuläget och för ganska lång tid framöver är ännu mer resurs- och energikrävande att producera!
Är det verkligen mer skadligt för miljön att jag fortsätter att köra min snart 24 år gamla Volvo S70, med bra katalysatorrening, som är välhållen och i mkt gott skick? Jag tankar den med ca. 30% e85, därför att den går mkt bra på det. Miljönyttan av etanol kan visserligen diskuteras. Fortsätter jag att sköta om bilen (vilket jag tänkt) kommer den att fungera alldeles utmärkt när den passerar 30 års ålder. Och samma sak med vår V70 diesel från 2011 som körts 31.000 mil. Tar väl hand om den, den kan fungera alldeles utmärkt i minst 20.000 mil till.
Gör jag miljön en tjänst om jag skaffar två nya elbilar istället? Näppeligen. Men det är vad som faktiskt påstås, trots att det är helt klart tokigt. Att bit för bit fasa ut fordonsflottan i naturlig takt, okej. Men som det verkar nu blir det hetsjakt istället. Galet.
VolvoB20 skrev: ↑tis 02 nov 2021, 10:40Så är det, har man en gammal bil som fungerar perfekt och inte har en halv mille att slänga upp på att köpa ny bil, eller inte vill skuldsätta sig eller inte har ett företag som kan ge en tjänsetbil eller bor man inte i villa och kan ladda så hemma räknas man inte som en fullvärdig medborgare i elbils-landet heller.Uppenbarligen så.
En sak som jag finner märklig (hos MP, klimathysterikor och miljörörelsen i allmänhet alltså, inte nödvändigtvis hos någon här) är att man så ofta vill inskärpa betydelsen av att ta hand om, vårda och reparera. Att inte bara köpa nytt, komma ifrån slit och släng-samhället, eftersom det är oerhört resurskrävande och skadligt för miljön. Och jag håller med. Det stämmer absolut!
Men när det kommer till något av det mest resurskrävande av alla produkter i västvärlden, bilen, så är det resonemanget nedspolat i toaletten. Där ska hela fordonsflottan bytas ut omedelbart och bums! Därtill bytas ut mot fordon som i nuläget och för ganska lång tid framöver är ännu mer resurs- och energikrävande att producera!
Är det verkligen mer skadligt för miljön att jag fortsätter att köra min snart 24 år gamla Volvo S70, med bra katalysatorrening, som är välhållen och i mkt gott skick? Jag tankar den med ca. 30% e85, därför att den går mkt bra på det. Miljönyttan av etanol kan visserligen diskuteras. Fortsätter jag att sköta om bilen (vilket jag tänkt) kommer den att fungera alldeles utmärkt när den passerar 30 års ålder. Och samma sak med vår V70 diesel från 2011 som körts 31.000 mil. Tar väl hand om den, den kan fungera alldeles utmärkt i minst 20.000 mil till.
Gör jag miljön en tjänst om jag skaffar två nya elbilar istället? Näppeligen. Men det är vad som faktiskt påstås, trots att det är helt klart tokigt. Att bit för bit fasa ut fordonsflottan i naturlig takt, okej. Men som det verkar nu blir det hetsjakt istället. Galet.
All makt åt Thengil!
V70 II D5 AWD R-Design -11
S70 GLT -98
245 Turbo -85 (USA B21FT)
V70 II D5 AWD R-Design -11
S70 GLT -98
245 Turbo -85 (USA B21FT)