Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1472119
VolvoB20 skrev: tis 02 nov 2021, 10:40Så är det, har man en gammal bil som fungerar perfekt och inte har en halv mille att slänga upp på att köpa ny bil, eller inte vill skuldsätta sig eller inte har ett företag som kan ge en tjänsetbil eller bor man inte i villa och kan ladda så hemma räknas man inte som en fullvärdig medborgare i elbils-landet heller.
Uppenbarligen så.
En sak som jag finner märklig (hos MP, klimathysterikor och miljörörelsen i allmänhet alltså, inte nödvändigtvis hos någon här) är att man så ofta vill inskärpa betydelsen av att ta hand om, vårda och reparera. Att inte bara köpa nytt, komma ifrån slit och släng-samhället, eftersom det är oerhört resurskrävande och skadligt för miljön. Och jag håller med. Det stämmer absolut!

Men när det kommer till något av det mest resurskrävande av alla produkter i västvärlden, bilen, så är det resonemanget nedspolat i toaletten. Där ska hela fordonsflottan bytas ut omedelbart och bums! Därtill bytas ut mot fordon som i nuläget och för ganska lång tid framöver är ännu mer resurs- och energikrävande att producera!

Är det verkligen mer skadligt för miljön att jag fortsätter att köra min snart 24 år gamla Volvo S70, med bra katalysatorrening, som är välhållen och i mkt gott skick? Jag tankar den med ca. 30% e85, därför att den går mkt bra på det. Miljönyttan av etanol kan visserligen diskuteras. Fortsätter jag att sköta om bilen (vilket jag tänkt) kommer den att fungera alldeles utmärkt när den passerar 30 års ålder. Och samma sak med vår V70 diesel från 2011 som körts 31.000 mil. Tar väl hand om den, den kan fungera alldeles utmärkt i minst 20.000 mil till.

Gör jag miljön en tjänst om jag skaffar två nya elbilar istället? Näppeligen. Men det är vad som faktiskt påstås, trots att det är helt klart tokigt. Att bit för bit fasa ut fordonsflottan i naturlig takt, okej. Men som det verkar nu blir det hetsjakt istället. Galet.
#1472124
MarcusJ skrev: tis 02 nov 2021, 10:27
Verdi skrev: tis 02 nov 2021, 10:05Det var inte det här vi pratade om. Lär inte vara tillräckligt många i din pressade situation för att det ska ha nån större påverkan.
"Just din situation och åsikt är obetydlig, vi bryr oss inte."
För att göra omelett måste man knäcka några ägg?
Men snälla. Hur många tror du har stall och villa på 16A totalt utan möjlighet att säkra upp till åtminstone 20A?
#1472127
Tycker mycket @volvob20 skriver är rimligt och balanserat men att snåla runt som villaägare på 16a säkring och stänga av värmen för att kunna göra andra saker....måste väl vara lite omständigt i överkant kanske? 16a hade jag i min förra lägenhet vad jag minns. Lyckligtvis är det ju ett lösbart problem. Det är absolut ett större problem för de bilägare som bor utan egen parkering att ladda sin bil.
#1472136
Alla verkar enbart fokusera på lastbalansering ur sitt egna perspektiv, alltså hur mycket effekt man kan krama ur sin egen anslutning. I stor skala kommer detta inte att fungera utan lastbalansering på lokalnäts- och regionnätsnivå. Det betyder i sin tur begränsningar för enskilda som inte direkt är kopplad till storleken på de egna huvudsäkringarna.
#1472147
Camel skrev: tis 02 nov 2021, 13:29 Alla verkar enbart fokusera på lastbalansering ur sitt egna perspektiv, alltså hur mycket effekt man kan krama ur sin egen anslutning. I stor skala kommer detta inte att fungera utan lastbalansering på lokalnäts- och regionnätsnivå. Det betyder i sin tur begränsningar för enskilda som inte direkt är kopplad till storleken på de egna huvudsäkringarna.
Nä det var vara Volvob20 som gjorde det.
#1472158
En del här har påstått att det absolut inte blir problem med den sammanlagrade effekten i lokal- och regionnät vid fullskalig utbyggnad av laddning av elbilar.
#1472159
Camel skrev:Alla verkar enbart fokusera på lastbalansering ur sitt egna perspektiv, alltså hur mycket effekt man kan krama ur sin egen anslutning. I stor skala kommer detta inte att fungera utan lastbalansering på lokalnäts- och regionnätsnivå. Det betyder i sin tur begränsningar för enskilda som inte direkt är kopplad till storleken på de egna huvudsäkringarna.
Vilket kan vara sant. Men det är inte kopplat till elbilen. I princip alla med så lite som 20A kommer klara elbilsladdningen inom redan den existerande anslutningen. Förstår inte varför maxeffekten skulle behöva öka helt plötsligt?
Camel skrev:En del här har påstått att det absolut inte blir problem med den sammanlagrade effekten i lokal- och regionnät vid fullskalig utbyggnad av laddning av elbilar.
Jag är onekligen en av dem. Du verkar utgå från att elbilsladdning ska läggas ovanpå existerande maxförbrukning, det håller jag inte med om.
#1472165
Om automatisk lastbalansering sker så att man utnyttjar max effekt inom sina egen säkringstorlek så blir sannolikt maxeffekten högre än om man själv tänker sig för och inte kör så många apparater samtidigt. Vad jag förstår är laddningen i många fall steglöst justerbar. I liten skala är detta inget problem i lokal- eller regionnät. Men i stor skala blir det ett problem.
#1472170
Camel skrev: tis 02 nov 2021, 14:45 En del här har påstått att det absolut inte blir problem med den sammanlagrade effekten i lokal- och regionnät vid fullskalig utbyggnad av laddning av elbilar.
Ja? Jag hävdar att man inte behöver gå över dagens maxförbrukning och ändå kunna ladda alla elbilar. Det löser sig helt naturligt då den logiska tiden att ladda bilen ändå är nattetid.
  • 1
  • 244
  • 245
  • 246
  • 247
  • 248
  • 445

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]