Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JimmyN
Måste säga att jag är mycket besviken på ljudet sista 10 åren i volvobilar.
Har på 2 sista bilarna , V90 -20 , Xc60 - 22. , valt Harman Kardon för att få subwoofer ändå.
På V90 kunde man få lite bas genom att ställa max bas i inställningar , equalizer och i spotify i mobilen och lyssna via bluetooth.
På nya xc60 är equalizern borta och ljudet är väldigt torrt och tråkigt även via spotify i mobilen.
Testat att lyssna på musik i inbyggda spotify appen i bilen , då har man samma ljudkvalite som en gammal transistorradio som stod på köksbänken hos mormor för 40 år sen.
Har även provlyssnat BW och det är verkligen inte imponerande heller och ofattbart att nån lägger +20k på det.
Hade en v70 -09 med PS , det spelar skjortan av dagens BW , kraftig bas och skarp diskant.
Sista bilen med hyfsat ljud var en V70 -11 med HP+ subwoofer, det kostade 2000 kr extra och utklassar både dagens HK och BW.
Varför har det blivit såhär ?
Man kan ana att den som är ansvarig för ljud i volvo är totalt ointresserad av musik och bara är intresserad av gröna siffror på avdelningens whiteboardtavla
av Ikke
Det kan jag inte hålla med om har en xc60 med bowers wilkinson och det är kanon ljud har haft dom bästa ljud uppsättningar i flera Volvo men ingen har varit i närheten av denna stereo
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
JimmyN skrev:Måste säga att jag är mycket besviken på ljudet sista 10 åren i volvobilar.
Har på 2 sista bilarna , V90 -20 , Xc60 - 22. , valt Harman Kardon för att få subwoofer ändå.
På V90 kunde man få lite bas genom att ställa max bas i inställningar , equalizer och i spotify i mobilen och lyssna via bluetooth.
På nya xc60 är equalizern borta och ljudet är väldigt torrt och tråkigt även via spotify i mobilen.
Testat att lyssna på musik i inbyggda spotify appen i bilen , då har man samma ljudkvalite som en gammal transistorradio som stod på köksbänken hos mormor för 40 år sen.
Har även provlyssnat BW och det är verkligen inte imponerande heller och ofattbart att nån lägger +20k på det.
Hade en v70 -09 med PS , det spelar skjortan av dagens BW , kraftig bas och skarp diskant.
Sista bilen med hyfsat ljud var en V70 -11 med HP+ subwoofer, det kostade 2000 kr extra och utklassar både dagens HK och BW.
Varför har det blivit såhär ?
Man kan ana att den som är ansvarig för ljud i volvo är totalt ointresserad av musik och bara är intresserad av gröna siffror på avdelningens whiteboardtavla
Börjar bli lomhörd ;-) ?
Användarvisningsbild
av bem
Prova aktivera ”Surround” sound i Inställningar, Ljud. Blev mycket bättre ljud i min V90 T6 Recharge Inscription som har Harman Kardon ljudsystem.
Spotify har bättre ljud än radio konstigt nog, vet ej varför.
/Bo
av HeavyMetal
bem skrev: ons 27 okt 2021, 23:43 Prova aktivera ”Surround” sound i Inställningar, Ljud. Blev mycket bättre ljud i min V90 T6 Recharge Inscription som har Harman Kardon ljudsystem.
Spotify har bättre ljud än radio konstigt nog, vet ej varför.
/Bo
Inte konstigt då DAB radio bara har max 128 kbps kvalitet (Oftast lägre på många kanaler) jämfört med Spotifys 320 kbps kvalitet.
Användarvisningsbild
av bem
Aha, mängden data per sekund kan vara 1/3 för DAB jämfört med Spotify. Fast jag undrar allt om DAB sändningar når dit jag bor ca. 6 mil NÖ Karlstad.
Har för mig det är bara i storstäderna med omnejd man kan lyssna på DAB radio. Men det kanske är mer utbyggt numera. Om jag inte missminner mig är det DAB+ (plus) i en nyare Volvo.
/Bo
Användarvisningsbild
av Slasse
På min Volvo V70 MY16 med "Premium Sound" HK +sub så var ljudet så sjukt dåligt. Fick högtalare utbytta men det skorrade och lät förskräckligt. Hade en Golf GTI MK6 innan den med Dynaudio och i den bilen var ljudet fantastiskt. På min senaste så har jag B&W och ljudet är kristallklart men nästan ingen bas. Finns ingen som helst "snärt" i basen vilket är tråkigt om man är på det humöret ibland.
av DennisE
Ikke skrev: ons 27 okt 2021, 18:23 Det kan jag inte hålla med om har en xc60 med bowers wilkinson och det är kanon ljud har haft dom bästa ljud uppsättningar i flera Volvo men ingen har varit i närheten av denna stereo
Håller med BoW har varit ett fantastiskt system visserligen i min V90 som jag bytte in i går. Bestämde mig för att gå på HK i min nya XC60. Det är dock snudd på en vansinnig skillnad. Men det går att justera till rätt bra tycker jag ändå med HK systemet. Men en jäkla tur att man i alla fall valde den och inte grundpaketet.

Håller dock med om att en EQ skulle göra livet enklare!
av HeavyMetal
bem skrev: tor 28 okt 2021, 02:47 Aha, mängden data per sekund kan vara 1/3 för DAB jämfört med Spotify. Fast jag undrar allt om DAB sändningar når dit jag bor ca. 6 mil NÖ Karlstad.
Har för mig det är bara i storstäderna med omnejd man kan lyssna på DAB radio. Men det kanske är mer utbyggt numera. Om jag inte missminner mig är det DAB+ (plus) i en nyare Volvo.
/Bo
Jo det var DAB+ jag prata om. Det blir oftast bättre ljud att köra radio kanaler i Tunein istället för DAB+. Ställ in Tunein på högsta kvalite i inställningarna.

Nu är det riktigt OT här men.. Jag har […]

Byta bältet mitten bak??

Ja nu har jag stött på lite problem&hel[…]

B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland[…]

Borde leda till skenade matpriser, saftig inflati[…]