Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Följande tycker jag låter väldigt intressant..
Det är forskare på Chalmers som har utvecklat ett system som kan lagra solenergi i kemiska bindningar. Med hjälp av solljus ändras strukturen hos en konstgjord molekyl. Molekylen kan transporteras och lagras i flera år, för att sedan användas för att alstra värme.
En fiffig bonus, är att vätskan kan lagras likt vanligt 'kallvatten', dvs ingen isolering behövs och över/undertryck behövs inte heller..
Molekylen har de döpt till det lite besvärliga namnet "Diruteniumfulvalen"..
https://www.chalmers.se/sv/nyheter/Sido ... nergi.aspx
joel80 skrev: tor 23 sep 2021, 15:52
VolvoB20 skrev:
Så klart det är elbrist.
Så du tror du har bättre koll än Svenskt kraftnät? Intressant... men inte speciellt troligt.
”Det har inte varit någon risk för effektbrist i elområde 4. Det har varken av nät eller balansskäl funnits några behov av stöttning från Karlshamnsverket”, skriver Svenska Kraftnäts driftchef Pontus de Maré i ett mejl till TT.
https://www.svd.se/rekordhogt-elpris--l ... a-med-olja
Hon säger också så här samtidigt.

"– Priserna är historiskt väldigt höga, särskilt i södra Sverige. Bland annat så har vi ju höga kontinentala priser. Sedan har vi ju också lagt ner planerbar kraft som kärnkraft och värmeverk vilket gör att södra Sverige blivit mer beroende av import, säger Pontus de Maré, som är driftchef på Svenska Kraftnät."

Hon verkar ju säga exakt samma som det jag alltid tjatar om. Det beror på sammankopplingen söderut, avstängning av kärnkraft, elbrist och importbehov i Sverige vintertid och när det inte blåser-
Det motsäger isåfall deras egna statistik just nu. Sverige har inte importerat någon betydande del el senaste tiden.
Problemet är väl då att t.ex Tyskland och Polen inte har tillräckligt för deras behov? Det är det som driver på "bristen". Som land har Sverige ingen brist på el just nu.
joel80 skrev:Problemet är väl då att t.ex Tyskland och Polen inte har tillräckligt för deras behov? Det är det som driver på "bristen". Som land har Sverige ingen brist på el just nu.
Klen tröst om det innebär att priserna stiger här ändå?
Lövet skrev:
joel80 skrev:Problemet är väl då att t.ex Tyskland och Polen inte har tillräckligt för deras behov? Det är det som driver på "bristen". Som land har Sverige ingen brist på el just nu.
Klen tröst om det innebär att priserna stiger här ändå?
Ja, men det blir lite komplicerat att lösa det om vi inte ska ha så mycket överproduktion att vi kan stå för stora delar av Tyskland och Polens energi. Och nästa år kan det bli än värre, Storbritannien ansluts via Norge, och där är priserna ännu högre.

Fördelarna är att framöver så kan t.ex vindkraft funka bättre då det "alltid" blåser någonstans. Alltså är det svaga vindar i norden kanske det blåser friskt i UK eller i centraleuropa. Men som det ser ut nu så är vi förlorarna på ett sammankopplat Europa då priserna blir mer "Internationella".
Börjar kolla över om jag ska öka solproduktionen och om det kanske snart blir ekonomiskt med hemmabatteri. :/
joel80 skrev: lör 25 sep 2021, 11:22 Det motsäger isåfall deras egna statistik just nu. Sverige har inte importerat någon betydande del el senaste tiden.
Problemet är väl då att t.ex Tyskland och Polen inte har tillräckligt för deras behov? Det är det som driver på "bristen". Som land har Sverige ingen brist på el just nu.
Det är ju lite som Nicolae Ceaușescu sade som Rumäniens president när befolkningen svalt under diktaturen. "Vi har ingen matbrist" sade han och det stämde för man hade stor jordbruksproduktion. Problemet var att maten såldes utomlands till de som betalade mer och befolkningen svalt nästan ihjäl. Sen kan vi ju diskutera om det kallas matbrist eller överflöd av mat i landet. Jag vill nog kalla det brist men du kallar det nog heller överflöd.

Det är ju samma med elen här I söder just nu... värre blir det till vintern när vi vänder flödet och börjar importera

Men men ... Sen tröttnade folk ocv tog kål på både Ceaușescu och frun.
Vi är med i EU, och har gemensam elmarknad, däremot har vi inget bestämmande över hur andra länder bygger sin elförsöjning.Vi producerar mer än vi behöver i landet. Alla i landet får el och det är ingen brist. Däremot drivs priserna upp p.g.a hur Europas SDAC funkar. (Där priserna sätts dagen innan.. via nån kompliceras automatisk algoritm jag inte förstår)

Pga gasbrist i EU (Ryssland har minskat gasleveranserna med 3/4 mot normalt, och även Norge producerar mindre gas än vanligt) är priserna höga och det spiller över på oss. Åter igen, vi har inte elbrist, men andra länder vill köpa vår el, dyrt. Då blev det lönsamt för Karlshamsverkets ägare att bränna olja.

joel80 skrev: lör 25 sep 2021, 14:53 Vi är med i EU, och har gemensam elmarknad, däremot har vi inget bestämmande över hur andra länder bygger sin elförsöjning.Vi producerar mer än vi behöver i landet. Alla i landet får el och det är ingen brist.
Aha så du menar att så länge mitt elbolag inte har stängt av min el så råder ingen brist.

Jag däremot tycker att om någon köper upp vår el, priserna skenar uppåt och vi drar igång fossildriven elproduktion, då tycker jag det råder stor elbrist. Måste nätet överbelastas, rasa ihop och det blir massiva elavbrott innan det kan kallas brist. Kanske är det så ? Men det är väl inte elbrist någonstans i EU då vad jag vet, det är väl ingen inom EU som kopplas bort lite nu och då

Men vi tycker olika här.
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: lör 25 sep 2021, 14:53 Vi är med i EU, och har gemensam elmarknad, däremot har vi inget bestämmande över hur andra länder bygger sin elförsöjning.Vi producerar mer än vi behöver i landet. Alla i landet får el och det är ingen brist.
Aha så du menar att så länge mitt elbolag inte har stängt av min el så råder ingen brist.

Jag däremot tycker att om någon köper upp vår el, priserna skenar uppåt och vi drar igång fossildriven elproduktion, då tycker jag det råder stor elbrist. Måste nätet överbelastas, rasa ihop och det blir massiva elavbrott innan det kan kallas brist. Kanske är det så ? Men det är väl inte elbrist någonstans i EU då vad jag vet, det är väl ingen inom EU som kopplas bort lite nu och då

Men vi tycker olika här.
I Europa som helhet är det just nu elbrist. Det p.g.a kraftigt reducerad leverans av gas från Ryssland samtidigt som vindkraften har rätt låg produktion nu.
Men, Sverige producerar mer än tillräckligt för sin egen användning plus ytterligare 15-25% varje gång jag kollat senaste veckorna. Det kan du ju inte få till att det är brist i Sverige. Skulle inte Karlshamsverket startat hade vi enbart exporterat mindre el.
Bristen i centraleuropa gör så att de bjuder högre priser för el, då blev det lönsamt för Karlshamsverket.
På Rappor nyss sa presschefen för Karlshamsverket att det är brist i södra Sverige.
Screenshot_20210925-181327_SVT Play.jpg
Screenshot_20210925-181327_SVT Play.jpg (83.68 KiB) Visad 274 gånger
Mvh
Per
  • 1
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 445

Bra återkoppling!