Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Trodde det skulle vara enkelt att beställa el-motorvärmare samt kupéfläkt men efter flera samtal med Bilia behöver jag lite input.

Jag fick ett pris på ca 7500 kr (efter 15% Biliakampanj). Då ingår motorvärmare och okänd kupéfläkt. De skulle montera kupéuttag, typ vanligt eluttag.

KUPEUTTAG:
Priset verkar väl rimligt men behövs verkligen ett klumpigt eluttag? Vad jag förstått finns det numera Calixprylar med en smidigare kontakt, se exempelvis denna:
https://www.bilia.se/biltillbehor/tekni ... cx1620162/

Bilia verkade inte veta och skulle återkomma. Känns också oklart vad som tillkommer på priset för produkten jag länkat. Trodde att de bara sålde kompletta kit. Någon som har erfarenhet?

VAL OCH PLACERING AV KUPÉFLÄKT
Passagerare sitter alltid fram så fläkten kan inte stå på golvet. Någon som har tips om smart placering och/eller modell på fläkt?

Såg detta tips och tänkte tipsa Bilia om det om jag inte får bättre input här:
viewtopic.php?t=144235

Bil: V90 modellår 2020 med dieselvärmare. Vill komplettera med elvärme av miljöskäl.
Först av allt: Volvo Original är det samma som Calix. Det är Calix som tillverkar åt Volvo i Volvos namn.
Du säger att kupévärmaren är okänd. Är det inte en Calix eller Volvosats som du är spekulant på?
Nu gör det i och för sig inte så mycket om det står något annat. Jag köpte en kupévärmare på Ö&B och installerade den i min Volvo 245 på tidigt 90-tal. Den fungerade i säkert 15 år eller mer. Jag sålde bilen med värmaren. Och här kommer vi in lite på monteringen. Den värmaren satte jag på panelväggen till höger, över passagerarens fötter. I senare Volvo finns det färdiga monteringshål till vänster över passagerarens fötter om du väljer Calix eller Volvo Original. Står alltså inte på golvet!
Kabelkontakterna du ser på bilden är dom speciella skarvkontakterna som gör det möjligt för en (kunnig) amatör att installera ett bilvärmarsystem. Det är tre trådar i kontakterna. Det brukar heta lite populärt och slentrianmässigt "Att koppla mer än två trådar måste man vara utbildad elektriker för att få koppla!" Egentligen vill jag minnas att reglerna säger att "Bara den som har nödvändig kännedom, får koppla sådana anläggningar." Det gäller alltså när man stoppar i lösa trådar och (i bästa fall) ansluter dom rätt.
Nu är det som sagt tre trådar, men dom kontakterna är utformade så att det går inte att koppla fel (om man gör rätt). Eller uttryckt på ett annat sätt: Det är strängeligen förbjudet och livsfarligt om någon får för sig att koppla efter egna önskningar och funktioner. Man använder den kopplingsmaterial som levereras och följer anvisningarna. Då blir det rätt.

Jag kan flika in här att jag har ett annat fabrikat på min motorvärmaranläggning (och ett annat fabrikat på bilen). Där är det en så kallad rakapparatsladd till kupévärmarfläkten. Där finns alltså inget vägguttag (SHUKO) i kupén.
Du frågar i rubriken om motorvärmare också. Moderna bilar har ytterst sällan plats för insticksvärmare, som anses vara den mest effektiva modellen. Så du torde få välja en slangvärmare i stället. Det är en liten burk, stor som en läskburk, ungefär. Den har el och röranslutningar också. Det finns lite regler på montering, vinkel och möjligen avstånd m.m. Men man har nog ganska fria händer att placera den där man tycker det blir bra. Slangarna kopplar man i på befintliga delar i värmesystemet. Det finns säkert uttänkt och färdigt till din motor.
Ja, jag ska inte göra det själv. Bilia får fixa allt. Fick mest intryck av att detta inte är något de gör så ofta eftersom de inte visste vilken kupefläkt som medföljer kitet och var den kan ställas snyggt och smidigt i bilen. Fick heller inte svar på om vanlig kupékontakt eller den mindre varianten är att föredra.

Kan ju förstås bara chansa och beställa det de hittat men vore förnämnt om någon har erfarenhet att dela med sig av som jag kan tipsa Bilia om.

Det där med inbyggt fäste i V90 har jag inte hört talas om. Någon aning om var man kan läsa mer om det?
Beställde min bil med elektrisk motorvärmare + kupékontakt och inbyggd batteriladdare. Kupékontakten sitter smidigt monterad och sticker inte ut desto mer. Själva kupéfläkten har jag monterad på en liten metallställning som följde med och går att fästa under mattan till vänster om passagerarens ben så fläkten pekar snett uppåt. Fungerar alldeles utmärkt och har den jämt på plats under vinterhalvåret. Kupéfläkten Volvo skickade med är en Calix 1200W med Volvologo på :-) Allt detta monterades av min Volvo ÅF.
Senast redigerad av 1 Robertnr, redigerad totalt 0 gånger.
Väggkontakt, SHUKO kan vara bra att ha om man är lite garage- eller hobbymek. Antag att man inte har ett garage med vägguttag, men uttag för motorvärmare men med kort sladd. Och så behöver man ansluta en lödkolv eller en borrmaskin eller sladdlampa, dator m.m. Då kan det vara bra att ha vägguttaget i kupén till elkraft. Moderna motorvärmaruttag är på 10 Ampere, så det räcker till. Men koppla ifrån så mycket du kan först. Motorvärmaren är svårt att koppla bort, men laddare, timer m.m. borde gå att stänga av. Kupéfläkten har du redan kopplat bort i urtaget.

I sammanhanget kan det vara bra att känna till att en motorvärmare brukar vara på 500 - 600 Watt . Då har du teoretiskt näst intill 2000 Watt kvar att "borra och löda med" om du tillfälligt kan koppla bort dom andra enheterna.
Hade en BMW innan Volvon och där var kupéfläkten fastsatt under handskfacket och med en annan mindre kontakt som gick in i ett hål. Dolt och fint monterat. Men tycker monteringen som jag har nu fungerar bra trots kupékontakt och fläkten lite enklare fastsatt. Här kommer två bilder på hur det ser ut i min bil. Kabeln ska jag gömma lite bättre bakom mattan. Slängde bara dit den snabbt för att fota :-)
Bilagor
20210925_091245.jpg
20210925_091245.jpg (664.24 KiB) Visad 1037 gånger
20210925_091401.jpg
20210925_091401.jpg (808.54 KiB) Visad 1037 gånger
Där ser man att uttagskontakten bygger inte speciellt mycket på höjden. Snyggt är det också. Så det borde inte avskräcka någon från att ha en sådan installation. Påkostade kupéfläktar har ofta en medföljande monteringsplåt så att man kan ställa in vinkel på luftströmmen osv. Och vidare ganska lätt, ta bort den t.ex under sommaren när den inte behövs. Eller ta med den in i stugan på vintern om man behöver lite extravärme. Möjligheterna finns.

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]