Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WilleKarlsson
Det känns så dumt att bara byta delar som det skulle kunna vara, kan ju bli hur dyrt som helst i slutändan. Måste gå att felsöka sig till felet på något sätt?
av WilleKarlsson
Ja precis dom brukar gå sönder eftersom dom sitter väldigt utsatt under bilen. Min hade ärgat sönder och eftersom den styr bränslepumpen så går ju inte pumpen alls om den boxen inte fungerar. Dock så kom felet jag har nu långt efter detta så det handlar om något annat frågan är bara vad?
av v70t4y2000
Du har säkert ett problem med backventilen i tanken så bensinen förlorar trycket i railen.
Gör ett snabb test...sätt nyckeln i läget innan den startar så bensinpumpen startar...gör detta typ 3 ggr.
Sen kan du testa trycket i "fulerailen" genom att ta bort den lilla hatten på ventilen ...sitter på högra sidan av fulerailen. ( är som en däcksventi)
Om du trycker in den i mitten på pinnen som du ser i den så skall det spruta ut bränsle.
om det INTE gör det så går trycket tillbaks någonstans...normalt ner i tanken eftersom den inte läcker säger du.
Då har du troligtsvis fel i backventilen... som skall hålla trycket uppe hela tiden efter bensinpumpen.
av WilleKarlsson
Okej får testa detta imorgon. Men borde den inte alltid tappa trycket då alltså inte starta överhuvudtaget? Däremot när jag kopplar upp mig via obd och kollar trycket där och drar på tändningen så går trycket upp till normalt på första, sen försöker jag starta och den startar inte, när jag då släpper nyckeln så den lägger sig i läge två igen då droppar trycket snabbt. Är inte det konstigt?
av WilleKarlsson
Har idag mätt lite på bränsletrycket, nu vet inte jag vad det ska ligga på i normala fall. När jag vrider på tändningen så går trycket upp till 0,85 bar och stannar där. När jag vrider på starten går trycket direkt upp till 4,5 bar men motorn startar inte. När jag släpper så nyckeln lägger sig i läge två igen så sjunker trycket tillbaka till 0,85 bar. Vrider sedan på starten och den hoppar igång direkt och trycket går åter upp till 4,5 bar och ligger kvar på det när motorn går. Ska det vara så? Isåfall bör jag kunna utesluta bränsletryck? eller?
av KalleJ
Beror väl på den där PEM enheten. Men vanligtvis med vanlig BTR och backventil ligger trycket kvar uppe vid typ 2.5-4bar ett bra tag.

viewtopic.php?t=162902

Oljenivån ökar inte? Bensin i avgaserna vid start?
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]