av kallesiro - ons 28 apr 2021, 11:46
- ons 28 apr 2021, 11:46
#1443155
Hej.
Ja kämpar med min kära T5, som fick symptom för några månader sen, o jag har försökt peta fram problemet men utan lycka.
Problemet verkar vara att all bränsletryck bakom spridarna (fuelrail) va de sen e på svenska, försvinner på ca en minut efter avstängning av motorn. Inget läcker ut eller pyser, luktar, verkar onormalt. Man måst låta pumpen gå 2-3 ggr före man startar, annars får nog starten snurra på tills batteriet dör, inget annat händer. Några backfire (??) från avgaset, men ingen start.
Ibland hjälper inte äns att låta pumpen gå några gånger, då krävs ett kort startförsök, o på nästa gång man vrider om nyckeln, direkt efter alltså, så startar bilen som ingenting.
Det är något väldigt konstigt.
Hittills bytta delar:
Alla tändspolor
Tändstift
LMM
Bränslepumpen, hela enheten, inte bara pumpen, bosch, läste om att bakslagsventilen kan bli dålig och tömma linjen
Bränslefiltret
VVT solenoiden och vvt, i samband med drivremsbyte, kollat, rätt inställt
När jag kollar på Partslink så ser det ut att bränslerören går från pumpens trycksida direkt till returen, och i mitten av detta rör finns ett T stycke som far via filtret till motorn. Returen verkar inte alltså ha nån bakslgsventil. Ha ja förstått rätt?
Då tömms ju trycksidan till returen och tillbaka in i tanken?
Filtret har inget bakslag, de kolade jag.
Vad i världen kan det vara för problem med bilen?
Ja kämpar med min kära T5, som fick symptom för några månader sen, o jag har försökt peta fram problemet men utan lycka.
Problemet verkar vara att all bränsletryck bakom spridarna (fuelrail) va de sen e på svenska, försvinner på ca en minut efter avstängning av motorn. Inget läcker ut eller pyser, luktar, verkar onormalt. Man måst låta pumpen gå 2-3 ggr före man startar, annars får nog starten snurra på tills batteriet dör, inget annat händer. Några backfire (??) från avgaset, men ingen start.
Ibland hjälper inte äns att låta pumpen gå några gånger, då krävs ett kort startförsök, o på nästa gång man vrider om nyckeln, direkt efter alltså, så startar bilen som ingenting.
Det är något väldigt konstigt.
Hittills bytta delar:
Alla tändspolor
Tändstift
LMM
Bränslepumpen, hela enheten, inte bara pumpen, bosch, läste om att bakslagsventilen kan bli dålig och tömma linjen
Bränslefiltret
VVT solenoiden och vvt, i samband med drivremsbyte, kollat, rätt inställt
När jag kollar på Partslink så ser det ut att bränslerören går från pumpens trycksida direkt till returen, och i mitten av detta rör finns ett T stycke som far via filtret till motorn. Returen verkar inte alltså ha nån bakslgsventil. Ha ja förstått rätt?
Då tömms ju trycksidan till returen och tillbaka in i tanken?
Filtret har inget bakslag, de kolade jag.
Vad i världen kan det vara för problem med bilen?