Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Ja kämpar med min kära T5, som fick symptom för några månader sen, o jag har försökt peta fram problemet men utan lycka.

Problemet verkar vara att all bränsletryck bakom spridarna (fuelrail) va de sen e på svenska, försvinner på ca en minut efter avstängning av motorn. Inget läcker ut eller pyser, luktar, verkar onormalt. Man måst låta pumpen gå 2-3 ggr före man startar, annars får nog starten snurra på tills batteriet dör, inget annat händer. Några backfire (??) från avgaset, men ingen start.

Ibland hjälper inte äns att låta pumpen gå några gånger, då krävs ett kort startförsök, o på nästa gång man vrider om nyckeln, direkt efter alltså, så startar bilen som ingenting.

Det är något väldigt konstigt.

Hittills bytta delar:
Alla tändspolor
Tändstift
LMM
Bränslepumpen, hela enheten, inte bara pumpen, bosch, läste om att bakslagsventilen kan bli dålig och tömma linjen
Bränslefiltret
VVT solenoiden och vvt, i samband med drivremsbyte, kollat, rätt inställt

När jag kollar på Partslink så ser det ut att bränslerören går från pumpens trycksida direkt till returen, och i mitten av detta rör finns ett T stycke som far via filtret till motorn. Returen verkar inte alltså ha nån bakslgsventil. Ha ja förstått rätt?

Då tömms ju trycksidan till returen och tillbaka in i tanken?
Filtret har inget bakslag, de kolade jag.

Vad i världen kan det vara för problem med bilen?
Jag har ingen regulator på railen, har bara en sådan som på bilden, den lär skall vara en dämpare för bränsletrycks impulser som är skadliga för spridarna. De va jag har läst om saken, så lär den inte orsaka sådana här problem fast den skulle vara sönder. Eller?

Skall kolla alla o-ringar o byta ut dem i helgen, bara för att ha gjort det också.

Finns det något special fett för montering av ringarna?

Skall med samma kolla om det synns något lekage på spridarna, sätta dem på ett torrt papper och ha pumpen att pumpa några gånger. Trycket sjunker ju till 0 på några minuter så om det är spridarna så borde man ju nog se bränslet på pappret?
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]