Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Malmstroem skrev: lör 18 sep 2021, 21:52 En del av el-energin kommer att ”försvinna” i värme när batteriet laddas. Därför måste du ladda mer än vad som kan lagras.
Det skriver jag verkligen under på.
Jag har i många år (ca. 13-14 år ungefär) laddat Litium Polymer (LiPo) till radiostyrda konstflygmaskiner (tävlingsmaskiner), batteripack på 10 celler (42 volt) och oftast 5000 mAh (5 Ah) med 10-15 ampere strömstyrka med speciella laddare för LiPo. Det blir rejält med värme både i kraftaggregatet och i laddaren så fläktarna snurrar för fullt efter en stund inne i höljena för att fläkta ur värmen som alstras inne i höljena i kraftaggregatet resp. laddaren.
Värmeförlusterna är nog betydande, mer betydande ju högre strömstyrka man brassar på med vid laddningen. I alla fall gäller detta vid laddning av Lithium Polymer batterier. Lithium Ion batterier är ju inte så jätteannorlunda typ av batterier vad gäller laddningsbiten. Elektroner skall ju tryckas in även i dessa under laddning ofta under ganska hög strömstyrka.
/Bo
Användarvisningsbild
av Paglar
Its1more skrev: mån 20 sep 2021, 11:44 Hej igen!

Jag får inte ihop värdena. I morse var bilen fulladdad. Jag kör 9,7 km innan jag kommer tillbaks hem och sätter i laddaren.

Följande värden går att läsa ut från Volvo Car-appen för sträckan:
Elförbrukning: 3,4 kWh
Elektrisk regenerering: 0,9 kWh

Nu när laddsessionen är avslutad har det gått åt 3,17 kWh för att fylla batteriet. Om det nu vore så att den genererade elen går tillbaks till batteriet och kan användas igen så borde den inte laddat mer än ca 2,3 kWh. Men, nu har den laddat i princip lika mycket som den rapporterar att den förbrukat och då kan man fundera på var de 0,9 kWh tagit vägen.

Någon som kan mer om laddhybrider än jag som kan förklara ovan?

Tack på förhand,
Fredrik
Det verkar normalt tycker jag, nu körde du en kort sträcka så tiondelarna i förbrukning och regenerering kan ju slå lite olyckligt.
3.4 kWh - 0.9 kWh = 2.5 kWh.
Precis som en bil med förbränningsmotor så drar bilen mer el vid kallstart så 258 wH per km är inte ovanligt när du bara kört en mil.
Att du laddar 3.17 kWh när du bara använt 2.5 kWh är nog också normalt, vilket i ditt fall ger 27% i laddförluster. Det är lite mer i förluster än vad jag räknar med men det var ju en kort körning och det kostar kanske lite extra förluster i värme att trycka i den sista kWh i batteriet.
Paglar skrev: mån 20 sep 2021, 14:10
Its1more skrev: mån 20 sep 2021, 11:44 Hej igen!

Jag får inte ihop värdena. I morse var bilen fulladdad. Jag kör 9,7 km innan jag kommer tillbaks hem och sätter i laddaren.

Följande värden går att läsa ut från Volvo Car-appen för sträckan:
Elförbrukning: 3,4 kWh
Elektrisk regenerering: 0,9 kWh

Nu när laddsessionen är avslutad har det gått åt 3,17 kWh för att fylla batteriet. Om det nu vore så att den genererade elen går tillbaks till batteriet och kan användas igen så borde den inte laddat mer än ca 2,3 kWh. Men, nu har den laddat i princip lika mycket som den rapporterar att den förbrukat och då kan man fundera på var de 0,9 kWh tagit vägen.

Någon som kan mer om laddhybrider än jag som kan förklara ovan?

Tack på förhand,
Fredrik
Det verkar normalt tycker jag, nu körde du en kort sträcka så tiondelarna i förbrukning och regenerering kan ju slå lite olyckligt.
3.4 kWh - 0.9 kWh = 2.5 kWh.
Precis som en bil med förbränningsmotor så drar bilen mer el vid kallstart så 258 wH per km är inte ovanligt när du bara kört en mil.
Att du laddar 3.17 kWh när du bara använt 2.5 kWh är nog också normalt, vilket i ditt fall ger 27% i laddförluster. Det är lite mer i förluster än vad jag räknar med men det var ju en kort körning och det kostar kanske lite extra förluster i värme att trycka i den sista kWh i batteriet.
Gott så, tack för ditt svar. Jag har noterat att när laddningen närmar sig slutet så minskar amperetalet när jag tittar i laddarens gränssnitt. Från början så går den snabbt upp till ca 15-16 ampere. När bilensedan tycker att batteriet är fullt så ser man att amperetalet minskar för att sedan landa på 0,5 och sedan avslutas laddningssessionen.

Jag tänkte också att det var en kort sträcka, men jag ville snabbt testa. Jag ska gör lite fler tester och se vad vi kommer upp till. Vad jag ville försöka få bekräftat var att den genererade elen faktiskt gick åt och enligt din information så gör den det.

Det betyder att jag i mitt excelblad kan ta förbrukning minus generering för att få reda på hur mycket externt tillförd el som gått åt. Om jag sedan tar uppgiften om tillförd el (från laddboxen) och delar med differensen så får jag fram laddförlusten.

Min tanke är att jag ska ange totala värden per månad över tid för att få en hyffsad uppfattning. Detta handlar inte om att jaga decimaler.

I vår förening har vi gemensamt elavtal och vi betalar 1,40 per kWh inkl allt (vi har inga individuella abonnemang), så det blir lätt för mig att räkna på kostnaderna över tid och trender.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av bem
När man laddar litium Ion (eller Polymer) balanseringsladdar man till ett visst volttal per cell. I början av laddfasen om batteriet är tömt en del så brassar laddaren på med den strömstyrka laddaren är inställd på och det går rätt fort komma till ca 80-90 % fulladdat. Sen börjar laddaren noggrannt känna av varje cells spänning och balanserar så varje cell skall nå den slutspänning som är inställd i laddaren. Det är den här slutfasen av laddningen som tar lite tid och är helt normalt. En sak är bra att ha i minne och det är att man kan få en del längre livslängd (fler laddcykler möjligt) om man inte laddar batteriet till 100%. För Lithium Polymer batterier t.ex. som jag har mest praktisk erfarenhet av är på vanliga (ej high voltage LiPo) 4,20 volt per cell = fulladdat. Jag brukar ladda till 4,17 volt för att spara lite på batterierna. För Lithium Ion finns motsvarande tänk för att få lite längre livstid på batterierna.
/Bo

Fredag eftermiddag så provar här fö[…]

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. De[…]

Det är en propp istället för spolar[…]

Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, koppla[…]