- mån 20 sep 2021, 12:03
#1464766
Jag har i många år (ca. 13-14 år ungefär) laddat Litium Polymer (LiPo) till radiostyrda konstflygmaskiner (tävlingsmaskiner), batteripack på 10 celler (42 volt) och oftast 5000 mAh (5 Ah) med 10-15 ampere strömstyrka med speciella laddare för LiPo. Det blir rejält med värme både i kraftaggregatet och i laddaren så fläktarna snurrar för fullt efter en stund inne i höljena för att fläkta ur värmen som alstras inne i höljena i kraftaggregatet resp. laddaren.
Värmeförlusterna är nog betydande, mer betydande ju högre strömstyrka man brassar på med vid laddningen. I alla fall gäller detta vid laddning av Lithium Polymer batterier. Lithium Ion batterier är ju inte så jätteannorlunda typ av batterier vad gäller laddningsbiten. Elektroner skall ju tryckas in även i dessa under laddning ofta under ganska hög strömstyrka.
/Bo
Malmstroem skrev: ↑lör 18 sep 2021, 21:52 En del av el-energin kommer att ”försvinna” i värme när batteriet laddas. Därför måste du ladda mer än vad som kan lagras.Det skriver jag verkligen under på.
Jag har i många år (ca. 13-14 år ungefär) laddat Litium Polymer (LiPo) till radiostyrda konstflygmaskiner (tävlingsmaskiner), batteripack på 10 celler (42 volt) och oftast 5000 mAh (5 Ah) med 10-15 ampere strömstyrka med speciella laddare för LiPo. Det blir rejält med värme både i kraftaggregatet och i laddaren så fläktarna snurrar för fullt efter en stund inne i höljena för att fläkta ur värmen som alstras inne i höljena i kraftaggregatet resp. laddaren.
Värmeförlusterna är nog betydande, mer betydande ju högre strömstyrka man brassar på med vid laddningen. I alla fall gäller detta vid laddning av Lithium Polymer batterier. Lithium Ion batterier är ju inte så jätteannorlunda typ av batterier vad gäller laddningsbiten. Elektroner skall ju tryckas in även i dessa under laddning ofta under ganska hög strömstyrka.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.