Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har beställt en ny bil som jag får levererad i december. Jag tyckte säljaren var hutlöst dyr på vinterdäck så jag beslutade mig för att fixa det på egen hand. Nu till min fråga: Får verkligen säljaren leverera en olaglig bil, alltså en bil med sommardäck när det vid tidpunkten är lagkrav på vinterdäck?
Phyxius skrev:Har beställt en ny bil som jag får levererad i december. Jag tyckte säljaren var hutlöst dyr på vinterdäck så jag beslutade mig för att fixa det på egen hand. Nu till min fråga: Får verkligen säljaren leverera en olaglig bil, alltså en bil med sommardäck när det vid tidpunkten är lagkrav på vinterdäck?
Det är ju du som INTE får köra den, inte dom som inte får leverera den.
Det är ju ägarens ansvar att följa lagen om vinterdäck, alltså ditt när du kör ut bilen ur hallen. Krockar du då på vägen därifrån gäller inte din försäkring då bilen är olaglig. Varför inte åka till Återförsäljaren med dom däcken du köper o låta dom montera dom åt dig ?
Användarvisningsbild
av Nexus
Om jag inte har fel :oops: så finns det undantag som att provköra en bil vintertid med sommar hjul på bilfirma är helt okej enligt lagen.
Det svaret fick jag av en säljare på mitt förra jobb :roll:
Användarvisningsbild
av Lilja
Nu är det ju faktiskt så att det inte alls är olagligt att köra med sommardäck på vintern utan endast när det råder vinterväglag.
Användarvisningsbild
av Phyxius
Naturligtvis så kommer jag att göra precis som du säger, Psyko, och åka dit med däcken och låta dom montera dessa däck. Jag vara bara nyfiken huruvida det var lagligt att leverera en "olaglig" bil och det är det alltså inte om jag uppfattar er rätt.
Användarvisningsbild
av henka35
En mycket intressant fråga. Jag försökte få min bil levererad med vinterhjul men de var inte så sugna på det. De menar att jag ändå behöver sommarhjulen, vilket är sant. Men istället går det bra att komma med "mina" vinterhjul som jag har köpt på annat håll till dem vid leverans. De monterar på dem kostnadsfritt.

//Henrik
av Addekarlsson
Precis som psyko säger, det är inget olagligt i att leverera en bil med sommardäck, eftersom det inte finns nån lag som säger att bilen inte får ha sommardäck då.
Vad lagen säger är att varken dom eller du får framföra bilen om det råder vinterväglag. Varken för egen maskin eller bogseras.

Jisses så många lagbrytare det skulle finnas om det vore lag på att ha vinterdäck på bilen i december. Jag skulle åka stenhårt, för jänken har bara sommardäck, precis lika som för de flesta andra som har en sommarbil i garage vintertid.
Got the point? :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Addekarlsson skrev:Jisses så många lagbrytare det skulle finnas om det vore lag på att ha vinterdäck på bilen i december. Jag skulle åka stenhårt, för jänken har bara sommardäck, precis lika som för de flesta andra som har en sommarbil i garage vintertid.

Mvh/ Adde
När det gäller din jänkare Adde så är väl den mer än 30 år gammal??? Dvs veteranare, och nu är det så behändigt funtat att veteranreggade bilar är undantagna vinterdäckslagen!!!

//David
av *pettson*
Addekarlsson skrev:Precis som psyko säger, det är inget olagligt i att leverera en bil med sommardäck, eftersom det inte finns nån lag som säger att bilen inte får ha sommardäck då.
Vad lagen säger är att varken dom eller du får framföra bilen om det råder vinterväglag. Varken för egen maskin eller bogseras.

Jisses så många lagbrytare det skulle finnas om det vore lag på att ha vinterdäck på bilen i december. Jag skulle åka stenhårt, för jänken har bara sommardäck, precis lika som för de flesta andra som har en sommarbil i garage vintertid.

Mvh/ Adde

*) sommardäck får endast användas med minst 3 mm mönsterdjup när vinterväglag råder under den angivna tidsperioden enligt nedan angivna undantag i Trafikförordningen (4 kap. 18 a §).

"Ett fordon får brukas trots bestämmelserna i första stycket
1. om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten
a) för provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål,
b) för färd kortaste lämpliga väg till och från närmaste besiktningsorgan för besiktning,
2. om fordonet enligt bilregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre,
3. om fordonet är registrerat i utlandet, eller
4. vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet."
av Addekarlsson
Jag ger mig jag ger mig, nerslagen av 2 nu. :lol:

Tog min jänk som exempel, för jag har ingen annan bil ståendes på sommardäck för tillfället. :D

Däremot undantagen för bogsering/provkörning/besiktning hade jag ingen aning om. Är visserligen länge sen jag kollade vad som gällde, men trodde absolut inte att dom kommit med såna undantag. *korkat av mig att inte ta reda på aktuell fakta*

Men, kikar man på punkt 1 där, så blir det genast en tolkningsfråga, vilket man som bilist kan få svårt att vinna mot rättsväsendet.
Är det 1 dm packad snö (normal vinterväg i norrlands inland), så får jag svårt att hävda att jag kan köra å ett trafiksäkert sätt, även om jag kryper fram på tomgång. :wink:
Men som sagt, det är en tolkningsfråga.

Mvh/ Adde (som lommar iväg med svansen mellan benen skämmandes över sina felaktiga uttalanden)
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]