Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Beta med syra gör man väl bara på rostfritt. Idag knappt på rostfritt heller tror jag. Vi fick gömma burkarna när vi blev 14001 certifierade, annars hade "miljöinspektionen" tagit dom till destruktion. Svartplåt är nog bara klarlackat. Vet att vissa gavlar är av aluminiserad plåt som klarar sig bättre mot rost. Bästa rostskyddet är nog en fungerande katalysator och inga små körsträckor
Användarvisningsbild
av lennarte
Det går att svetsa i, men då försvinner ju rostskyddet. Därför är dom "rullade" och valsade ihop, inte svetsade.
IMG_20210907_164013.jpg
IMG_20210907_164013.jpg (29.05 KiB) Visad 823 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Alla varianter finns, beroende på tillverkare och pris.
I början på -70-talet jobbade jag på en verkstad låångt utanför sta'n. Vi servade bl.a våra lokala brandbilar. På den tiden var det inte bara att ringa och beställa avgassystem till en 1959 års Chevrolet brandbil eller en 1961 IH 4 WD Jeep. Alla brandbilar har ju en brandspruta som drivs av motorn och avgassystemet är inkopplat för att "evakuera" och "torka upp" pumpen efter användning. Vi tillverkade även själva ljuddämparna själv. Då i början på -70-talet var det inte vanligt med "piratdelar" (tror inte ens ordet fanns) utan det var ofta bara original som gällde. Och brandbilarna var ju byggda av firnor i Sverige.
Användarvisningsbild
av Cotag
I budgetval mellan att handla biltemaavgas och ett begagnat original avmonterat i bra skick från lokala skroten så valde jag det sistnämnda till min V40 när det begav sig. Det höll bilen ut och det är jag mer tveksam till att biltemas hade gjort. Passade gjorde det också.
av Okalettos
Tydligen inte ovanligt att det är svets mellan gavel och rör som ger sig först.. 90°-kärlfogar är som man kan förstå, inte så trevligt (speciellt inte om det är stor temperaturskillnad och många cykler och därtill vibrationer).. Och när svetsarna inte ens är bra utförda och än mindre är "slipade" (helst konkavt), så förstår man att de ger med sig (behövs ingen FMEA-analys för att inse), så om 5år kanske jag kommer va missnöjd med Biltemas när det blitt svetsläckage :P)..
av Okalettos
Sås.. Bakre ljuddämpare och "slutröret" nu utbytt till Biltemas modellanpassade..
Passformen verka vara som original 👍 och främre ändarna på varje del har slitsad muffände 👍🙂
Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]

Testa när du är ute och kör att sv&[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&ar[…]

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]