Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TS1997
Hej!

Jag har idag en BMW 523i E39 från 1999 som jag vill byta upp till något nyare då den bara krånglar samt inte uppnår mina krav längre. Jag är i behov av en kombi som får dra minst 2 ton (jag har BE-kort) samtidigt som vi är 5 personer i bilen men jag skulle även vilja ha något lite sportigare. Jag har kollat lite på Audi A6, BMW F11 samt nya V60/V90. Jag letar huvudsakligen efter en bil med bensinmotor då jag inte kör tillräckligt mycket för att det ska vara en bra idé med diesel utifrån vad jag hört (ca 800-1000 mil/år).

Jag har en lista med frågor angående dessa Volvos nedan och uppskattar all input!
  • Skulle ni säga att man borde satsa på en V60 eller V90?
  • Har jag fattat rätt om jag säger att endast T6/T8 uppnår kravet om att få dra 2 ton?
  • Har båda lastbalansering som standard? Finns det något paket som tar bort detta som jag inte vill ha om jag ska dra tungt?
  • Jag vill ha möjligheten att "ta över" och köra i manuellt läge, begränsas mitt val något då? Jag har även hört att dessa bilar inte ger föraren full kontroll ens i manuellt läge, stämmer det och går det i så fall ändra på för att jag ska kunna ha full kontroll vid behov framförallt när det är halt väglag?
  • Jag har hört att automatlådan kan reagera långsamt ibland, stämmer det och går det i så fall fixa med en tune etc?
  • Vilka vanliga fel finns och hur pålitliga är dessa bilar överlag? Vid ungefär vilka miltal börjar de vanliga felen uppstå och hur dyra är de att laga?
  • Vad ska man kolla extra på vid köp?
  • Hur lång garanti brukar dessa bilar ha?
  • Finns det något bra verktyg för läsning samt rensning av felkoder som jag bör skaffa om jag planerar att åtgärda fel på bilen själv om de uppstår vilket jag hoppas att jag slipper?
Jag har listat ganska många frågor här och förväntar mig inte att alla ger svar på allt men all input överlag eller kring vissa av dessa frågor uppskattas!

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av bem
TS1997,
Jag har idag en BMW 523i E39 från 1999 som jag vill byta upp till något nyare då den bara krånglar samt inte uppnår mina krav längre. Jag är i behov av en kombi som får dra minst 2 ton (jag har BE-kort) samtidigt som vi är 5 personer i bilen men jag skulle även vilja ha något lite sportigare.
Både V60 och V90 har ganska hög och bred kardantunnel så det kan bli lite trångt med bena för den som skall sitta i mitten i baksätet. Barn/ungdom går lite bättre på den platsen.
Dra 2 ton med V90 T6 skall gå med BE-körkort (jag vet inte vad V60 T6 får dra på BE). I Reg.beviset till min V90 T6 (Recharge) Inscription 2022 står det högsta vikt bromsat släp 2100 kg (med utökat B 1640 kg). Borde vara ungefär samma på V90 T6 2019.
Kika här för V90 2019:

https://www.volvocars.com/se/support/ma ... h-kultryck

Jag har kollat lite på Audi A6, BMW F11 samt nya V60/V90. Jag letar huvudsakligen efter en bil med bensinmotor då jag inte kör tillräckligt mycket för att det ska vara en bra idé med diesel utifrån vad jag hört (ca 800-1000 mil/år).
Låter vettigt med bensinmotor i så fall.

Jag har en lista med frågor angående dessa Volvos nedan och uppskattar all input!
  • Skulle ni säga att man borde satsa på en V60 eller V90?
    V60 är sportigare och roligare att köra, V90 är komfortabel men lite klumpig (jag har en V90 T6 Recharge Plug-in Hybrid 2022:a). Något mindre bagage i V60 men inte mycket. V70 II har större bagage än både V90 och V60.
    Kika på Cross Country av V60 och V90 också, kanske passar Er. AWD låter det som du skall ha också.
  • Har jag fattat rätt om jag säger att endast T6/T8 uppnår kravet om att få dra 2 ton?
    Vet ej.
  • Har båda lastbalansering som standard? Finns det något paket som tar bort detta som jag inte vill ha om jag ska dra tungt?
    Jag vet inte vad lastbalansering betyder i detta sammanhang.
  • Jag vill ha möjligheten att "ta över" och köra i manuellt läge, begränsas mitt val något då? Jag har även hört att dessa bilar inte ger föraren full kontroll ens i manuellt läge, stämmer det och går det i så fall ändra på för att jag ska kunna ha full kontroll vid behov framförallt när det är halt väglag?
    Du behöver väl en bil med automatlåda som har rattpaddlar så du kan växla både ner och upp manuellt då antar jag.
  • Jag har hört att automatlådan kan reagera långsamt ibland, stämmer det och går det i så fall fixa med en tune etc?
    Kanske Polestaroptimering kan hjälpa mot det, nån här kanske vet.
  • Vilka vanliga fel finns och hur pålitliga är dessa bilar överlag? Vid ungefär vilka miltal börjar de vanliga felen uppstå och hur dyra är de att laga?
    Vanliga fel? Som alla moderna bilar är nog elfel rätt vanliga, rostskyddet är tyvärr mediokert på plattformen både V60 och V90 bygger på. De första årgångarna av en bilmodell kan ju ha lite barnsjukdomar så kan vara klokt köpa en beg. som är några årsmodeller framåt. När fel börjar uppstå? Vet ej men jag hade en V70 en gång jag körde 40000 mil med och vid ca. 20000 mil börja det komma lite fel men mest slitagefel, vid 30000 mil mer grejer som behövde bytas osv. Skall du köra riktigt länge med bilen lär du åka på 1-2 kamremsbyten och det kostar förstås lite. Hur dyrt laga vanliga fel har jag ingen aning om tyvärr.
  • Vad ska man kolla extra på vid köp?
    Ingen aning, men kanske en som inte gått så jättelångt så du kan köra med bilen länge innan reparationscirkusen kommer igång.
  • Hur lång garanti brukar dessa bilar ha?
    Kan finnas s.k. Selektgaranti på en lite nyare beg. Volvo då har du 2 års skydd. Annars är fabriksgarantin bara 2 år på en Volvo vilket är rätt uselt, 3 års vagnskadegaranti, Garanti mot genomrostning 10 år, 10 års vägassistans med Volvo Originalservice, Volvo On Call fritt abonnemang de 4 första åren och nödhjälpstjänsten funkar i 10 år utan abonnemang. Men maskinskadeförsäkringen som kan ta vid efter fabriksgarantin löpt ut täcker det mesta, dock kolla hur många mil eller år maskinskadeförsäkring kan tecknas/gäller.
  • Finns det något bra verktyg för läsning samt rensning av felkoder som jag bör skaffa om jag planerar att åtgärda fel på bilen själv om de uppstår vilket jag hoppas att jag slipper?
    Volvos VIDA finns men det kan man inte köpa som privatperson till så här nya bilar såvitt jag vet, det är en prenumerationstjänst numer för verkstäderna.
Jag har listat ganska många frågor här och förväntar mig inte att alla ger svar på allt men all input överlag eller kring vissa av dessa frågor uppskattas!

Besök nån Volvohandlare och provkör demobilar av V60 och V90 med bensinmotor (B4 eller B5) så får du lite hum om hur de går på vägen och så. Även om det är 2019 årsmodell du verkar intresserad av. Själva bilen har ju inte ändrats så mycket genom åren, facelift har dock skett. Har du hittat några V60 eller V90 på nätet du är intresserad av som ligger inom din budgetram? Om ja, nå länk så vi kan se vad du kikat på?

Visserligen V90 T6 och V60 T6 i Rechargeutförande jämförelse och 2021:or i videolänken nedan men kanske lite info av värde du kan hitta i videon. Tänk på att bilarna i videon har rätt hög utrustningsnivå, ser ut som "Inscription" på V90 och R-Design på V60 med lite extra. Om du skulle fundera på en Recharge (laddhybrid) tänk på att batteriet blivit lite större från 2021:or och nyare (11,6 kWh). Recharge har AWD läge. Kör du mycket korta sträckor och bor så du kan ladda bilen hemma så kan kanske en Recharge kan vara värt att kika på, men de är dyra både nya och beg.

Tack på förhand!

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av TomasGBG
Har tre tonåringar. V60 går bort då... och andra sidan är V90s baksäte förnämligt rymlig på längden men mittenplatsen är ändå den minst populära..
av TS1997
Tack för info, då kollar jag huvudsakligen på V90.
@bem: Tack för ditt detaljerade svar! Med lastbalansering så menar jag luftfjädring som balanserar upp bilen så den inte sackar massa när den är tungt lastad. Jag har inte hittat någon specifik än utan har bara börjat undersöka vilka bilmodeller jag är intresserad av. Jag har en budget på ca 300k men jag vet att det är lågt för V90 och kan tänka mig öka budgeten för dem en del då försäkringen är betydligt billigare än BMW & Audi.
Användarvisningsbild
av bem
TS1997,
Ja det finns s.k. Aktivt chassi med luftfjädring som tillval till V90. Har det inte på min V90 T6 Recharge Plug-in Hybrid 2022:a. Funderade rätt mycket på att lägga till det på min bil innan den byggdes men jag tyckte 19 tkr var i saftigaste laget. Visst blir det förhöjd komfort och är förstås bra om man drar ofta tunga släp. Jag drar mest lite båttrailer på sommaren och det funkar bra utan aktivt chassi för mig det jag kört eftersom min trailer inte är så tung som det du verkar behöva dra (runt 2000 kg). Visst känns potthål på grusväg lite med standardfjädring speciellt med 19 tum hjul som det sitter på Inscription och R-Design. Instegsmodellen brukar ha 18 tum hjul (i alla fall på senare årgångar) som inte blir så hoppigt som 19 tum kan tendera bli. Visst åker man bekvämt med rätt stora innerutrymmen i en V90 men frågan är om du inte kan hitta liknande bil av annat fabrikat billigare. Är nog att sträcka på fakta om man kallar en V90 prisvärd men den är väldigt fin design och går mycket bekvämt. Glöm inte kika på 90 Cross Country också men jag tror de flesta valt dieselmotor till dem som nya så förmodligen inte så stort utbud med bensinmotor på begagnade. Kanske en V90 med T5 motor får dra ca. 2000 kg, kolla det, då kan du välja med sån motor i förutom med T6 motor (har dock för mig det var max 1800 kg dragvikt på T5).
Senast redigerad av 4 bem, redigerad totalt 0 gång.
Jag har luftfjädring och skulle inte vilja vara utan den. Hade en en V90 innan som jag tyckte va lite lite låg bak men inget som Volvo kunde lösa på garanti så jag sket i att göra nåt. Just v90 hänger tråkigt med bakdelen på de flesta utan luft. Luften gör att den aldrig ser baktung ut. Jag har inte dragkrok så det är inte för den anledningen jag valde det.
300k budget är nog lite för lite för att kunna välja och vraka.
Kan även slå ett slag för att köpa en senare årsmodell för att få ett snabbare sensus i bilen.
Sensus 2017 mot 2020 är som natt och dag. Tänker du köpa ny bil så kommer du få Googles system i v90 och då hade jag nog valt att kolla på annat bilmärke istället tyvärr.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av bem
SundanceKid,
Jag har ännu inte märkt att min V90 T6 Recharge Plug-in Hybrid 2022:a hänger lite ner med bakänden, men det kan kanske ha att göra med att min V90 är helt ny.
Det äldre infotainmentsystemet Volvo Sensus i V90 är än så länge mer komplett än i V90 2022:or som har det nya Google Android Automotive infotainment. Dock om man inte haft en Volvo tidigare med Sensus tror jag inte man saknar så jättemycket funktionalitet. Jag har ju använt Google infotainmentsystemet i min V90 i lite över 2 veckor nu och har vant mig att hitta i systemet och hur saker presenteras i förardisplayen och den stora displayen. Google maps funkar kanon och är snabb samt lätt att använda, jag har även HUD (Head Up Display) och där kommer viss navigationsdata upp också från Google maps när man navigerar mot en destination.
Röststyrningen funkar bra också. Att den fysiska körlägesväljaren inte finns längre utan man kan endast välja körlägen via stora displayens Inställningar, Körning och där välja mellan körlägena (för Recharge: Hybrid, Power, Pure, AWD) är en klar nackdel på 2022:or men jag har vant mig nu jobba via stora displayen och växla körlägen där och det funkar hyfsat i alla fall.
Det jag saknar är all funktionalitet i Volvo Cars appen i mobilen, men det kommer mer funktionalitet under hösten för bilar med Google Android Automotive står det på Volvo Cars hemsida. V90 2021 är väl annars mest komplett med sitt Sensus och att alla funktioner funkar i Volvo Cars appen.
/Bo

Det är en propp istället för spolar[…]

Sedan behöver en elbil + dieselbil som kan d[…]

Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, koppla[…]

Kan du bedöma om du då drar det hjulet […]