- sön 05 sep 2021, 21:03
Hej!
Jag har idag en BMW 523i E39 från 1999 som jag vill byta upp till något nyare då den bara krånglar samt inte uppnår mina krav längre. Jag är i behov av en kombi som får dra minst 2 ton (jag har BE-kort) samtidigt som vi är 5 personer i bilen men jag skulle även vilja ha något lite sportigare. Jag har kollat lite på Audi A6, BMW F11 samt nya V60/V90. Jag letar huvudsakligen efter en bil med bensinmotor då jag inte kör tillräckligt mycket för att det ska vara en bra idé med diesel utifrån vad jag hört (ca 800-1000 mil/år).
Jag har en lista med frågor angående dessa Volvos nedan och uppskattar all input!
Tack på förhand!
Jag har idag en BMW 523i E39 från 1999 som jag vill byta upp till något nyare då den bara krånglar samt inte uppnår mina krav längre. Jag är i behov av en kombi som får dra minst 2 ton (jag har BE-kort) samtidigt som vi är 5 personer i bilen men jag skulle även vilja ha något lite sportigare. Jag har kollat lite på Audi A6, BMW F11 samt nya V60/V90. Jag letar huvudsakligen efter en bil med bensinmotor då jag inte kör tillräckligt mycket för att det ska vara en bra idé med diesel utifrån vad jag hört (ca 800-1000 mil/år).
Jag har en lista med frågor angående dessa Volvos nedan och uppskattar all input!
- Skulle ni säga att man borde satsa på en V60 eller V90?
- Har jag fattat rätt om jag säger att endast T6/T8 uppnår kravet om att få dra 2 ton?
- Har båda lastbalansering som standard? Finns det något paket som tar bort detta som jag inte vill ha om jag ska dra tungt?
- Jag vill ha möjligheten att "ta över" och köra i manuellt läge, begränsas mitt val något då? Jag har även hört att dessa bilar inte ger föraren full kontroll ens i manuellt läge, stämmer det och går det i så fall ändra på för att jag ska kunna ha full kontroll vid behov framförallt när det är halt väglag?
- Jag har hört att automatlådan kan reagera långsamt ibland, stämmer det och går det i så fall fixa med en tune etc?
- Vilka vanliga fel finns och hur pålitliga är dessa bilar överlag? Vid ungefär vilka miltal börjar de vanliga felen uppstå och hur dyra är de att laga?
- Vad ska man kolla extra på vid köp?
- Hur lång garanti brukar dessa bilar ha?
- Finns det något bra verktyg för läsning samt rensning av felkoder som jag bör skaffa om jag planerar att åtgärda fel på bilen själv om de uppstår vilket jag hoppas att jag slipper?
Tack på förhand!