- lör 24 mar 2012, 22:02
Hej,
Snälla, hjälp en bilmotoranalfabet, aka IT-tekniker ;)
Jag har letat genom forumet och förstått att det finns en miljard saker som kan tända motorlampan. Men jag ställer frågan ändå.
För ca två veckor sedan tändes lampan på min V70 2.5T AWD från '03, vid start. Den har lyst konstant sedan dess men bilen har gått rent och fint. Dock tycker jag turbon lagt av. (som sagt, jag är ingen bilkännare)
Idag läste jag av felkoderna och fick följande:
P0245 Turbo/Super Charger Wastegate Solenoid "A" Low
P0445 Evaporative Emission System Purge Control Valve Circuit Shorted
P2088 "A" Camshaft Position Actuator Control Circuit Low
P2090 "B" Camshaft Position Actuator Control Circuit Low
Jag förstår ju att den första koden påverkar turbon. Men min fråga är nu vad dessa koder betyder mer konkret? Och är det något jag kan åtgärda själv med "normal" händighet? Har någon en grov uppfattning vad detta kan tänkas kosta att åtgärda på verkstaden?
Tilläggas ska att kamremmen byttes på 16000 mil förra sommaren. Kan den behöva efterjusteras? Jag tänker på de två camshaft-koderna?
Tack på förhand.
/Thomas
Snälla, hjälp en bilmotoranalfabet, aka IT-tekniker ;)
Jag har letat genom forumet och förstått att det finns en miljard saker som kan tända motorlampan. Men jag ställer frågan ändå.
För ca två veckor sedan tändes lampan på min V70 2.5T AWD från '03, vid start. Den har lyst konstant sedan dess men bilen har gått rent och fint. Dock tycker jag turbon lagt av. (som sagt, jag är ingen bilkännare)
Idag läste jag av felkoderna och fick följande:
P0245 Turbo/Super Charger Wastegate Solenoid "A" Low
P0445 Evaporative Emission System Purge Control Valve Circuit Shorted
P2088 "A" Camshaft Position Actuator Control Circuit Low
P2090 "B" Camshaft Position Actuator Control Circuit Low
Jag förstår ju att den första koden påverkar turbon. Men min fråga är nu vad dessa koder betyder mer konkret? Och är det något jag kan åtgärda själv med "normal" händighet? Har någon en grov uppfattning vad detta kan tänkas kosta att åtgärda på verkstaden?
Tilläggas ska att kamremmen byttes på 16000 mil förra sommaren. Kan den behöva efterjusteras? Jag tänker på de två camshaft-koderna?
Tack på förhand.
/Thomas
- By least