Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av egge
Hej,

Snälla, hjälp en bilmotoranalfabet, aka IT-tekniker ;)

Jag har letat genom forumet och förstått att det finns en miljard saker som kan tända motorlampan. Men jag ställer frågan ändå.

För ca två veckor sedan tändes lampan på min V70 2.5T AWD från '03, vid start. Den har lyst konstant sedan dess men bilen har gått rent och fint. Dock tycker jag turbon lagt av. (som sagt, jag är ingen bilkännare)

Idag läste jag av felkoderna och fick följande:

P0245 Turbo/Super Charger Wastegate Solenoid "A" Low
P0445 Evaporative Emission System Purge Control Valve Circuit Shorted
P2088 "A" Camshaft Position Actuator Control Circuit Low
P2090 "B" Camshaft Position Actuator Control Circuit Low

Jag förstår ju att den första koden påverkar turbon. Men min fråga är nu vad dessa koder betyder mer konkret? Och är det något jag kan åtgärda själv med "normal" händighet? Har någon en grov uppfattning vad detta kan tänkas kosta att åtgärda på verkstaden?

Tilläggas ska att kamremmen byttes på 16000 mil förra sommaren. Kan den behöva efterjusteras? Jag tänker på de två camshaft-koderna?

Tack på förhand.

/Thomas
av egge
Har haft kärran på verkstad nu. Felet var så enkelt som en säkring. Dock var den bara nästan avbrunnen, så den släppte igenom vanliga mätströmmar, vilket gjorde felsökningen lite klurigare... Men det känns lite dumt att lämna in bilen på verkstaden för en sådan simpel sak. ;) Nu känns den iaf som en ny bil med fungerande turbo igen :-)

Säkring 5b om jag inte missminner mig, om nu någon skulle råka ut för samma sak.
Osäker, har inte bilen kvar, och detta var ju några år sedan :) Men *tror* det var säkring 5b i bagaget bakom luckan till vänster, ovanför batteriet.

Verkstaden fick enl uppgift dra på rejält med ström för att hitta trasiga säkringen, med ett vanligt förbindelsetest verkade den hel.
Hej jag har samma problem att säkring nr 5 brinner av direkt när man har bytt och starta bilen och jag har pratat med en och han sa att det kunde vara vvt solenoiden som inte fungerade och jag har tagit av den och gjort rent den samt testat att den fungerar. nu vet jag inte riktig vart jag ska fortsätta felsöka någon som vet?

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]