Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av StefanNkpg
Hallå!

Volvo 940 GL-1991, m46-låda med overdrive.

Har börjat få svårt att få i växlarna när motorn är i gång, ettan är värst, så hittills har jag slirat iväg på tvåan och att få i trean, fyran och överväxeln har gått bra. När jag stänger av bilen går det hur bra som helst att lägga i alla växlar
Men, idag när jag skulle fickparkera så ville ingen växel gå i, så det fick trixas fram och tillbaka med motorn av/igång..
Ikväll kröp jag under bilen och kikade, då fick jag se att på röret som går in i slavcylindern, den som sitter på sidan av växellådan, så var det ett hål, och det var alldeles blött.

Om det har läckt ut hydraulvätska så bör det väl ha kommit in luft i systemet den vägen, och därmed gjort så att det blir svårt/omöjligt att lägga i växel? Eller är jag helt fel ute?
För övrigt så tar kopplingen normalt, slirar inte, och det är inga problem att växla när jag väl fått upp farten.

Mvh Stefan
Användarvisningsbild
av lennarte
Helt klart frikopplar kopplingen inte som den ska. Du skriver "fick jag se att på röret som går in i slavcylindern" Det sitter en slang på framsidan (typ bromsslang) mellan cylindern och karrossen sedan ett rör till huvudcylindern, är det där det läcker? Mellan kopplingsarmen (som går in till kopplingen) och slavcylindern sitter en stång som går in i en gummidamask på slavcylindern, är det där det läcker? Huvudcylindern för kopplingen använder samma vätska som till bromsarna (samma behållare) så hade det fattats så mycket vätska så det gått luft i skulle varningslampan för bromsvätskan varit tänd en längre tid.
Det går en slang uppifrån motorrummet, som är ihopkopplat med ett rör som går in i en cylinder som sitter på växellådan, på förarsidan. Är det inte den som heter slavcylinder, och huvudcylindern som sitter uppe i motorrummet?

Det är hursomhelst röret som läcker, det som sitter efter slangen. Men om det går att lägga i växlar när bilen är avstängd så är det väl inte kopplingen eller tryckplattan som är slut? Jag menar, jag har ju ändå kunnat köra iväg när jag väl fått i växel?
Nu har det ju inte tänts någon varningslampa, men ändå, det borde väl kunna komma in luft om det är hål i röret?
Användarvisningsbild
av lennarte
https://folkraceshop.se/slavcylinder-ko ... v90-22-2mm
Så ser slavcylindern ut. Tlll denna går en slang, är det denna som läcker? Dom kan göra det när dom blir gamla. Det kan inte gå in luft i systemet om det inte varit för låg nivå nivå i behållaren (lampan lyst). Vätskan i sig tätar mot luft, så länge där är något kvar. Kom och tänka på en sak, högerstyrda modeller har (om jag kommer ihåg rätt) rör till till slavcylindern. I alla fall på 240 modellerna (det är samma cylinder)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är väl självklart att det går att växla utan koppling när bilen är avstängd, det är ju inget som roterar då. Det enda kopplingen gör är att frilägga växellådans rotationshastighet från motorns rotationshastighet, vilket gör det lättare att växla. Det går även alldeles utmärkt att växla utan koppling också, genom att "varvmatcha" motorn mot växellådan.

Att du kan köra iväg när du väl fått i en växel betyder inte per automatik att din koppling fungerar som den ska, det betyder i stort sett bara att kopplingen fungerar så pass att bilen inte driver frammåt med kopplingen nertryckt, men det behöver inte vara tillräckligt för att lådan ska snurra fritt(="möjligt att växla").
Lennart, det är den vi pratar om ja. Det är en slang som är sammanpressad med ett rör, röret är det som läcker. Röret som är gängat in i cylindern. Kollade bromsvätskebehållaren nyss, där var det fullt.

Luci3fr, tack för förklaringen!
Användarvisningsbild
av lennarte
StefanNkpg skrev: ons 01 sep 2021, 20:37 Lennart, det är den vi pratar om ja. Det är en slang som är sammanpressad med ett rör, röret är det som läcker. Röret som är gängat in i cylindern. Kollade bromsvätskebehållaren nyss, där var det fullt.
Då är det detta du får köpa om du ska få tätt på läckan
https://www.trodo.se/kopplingsslang-sac ... G4EALw_wcB
Men för att kunna frikoppla så du kan växla är det inte säkert att det hjälper att byta röret/slangen. Kolla först så det verkligen är där det läcker, så inte det är något annat längre upp som följer röret ner
Jag var förbi Volvo igår och köpte ett liknande som du länkade. Så nu hoppas jag på att ett byte av röret samt luftning av systemet kan göra skillnad. Igår lyste jag ner längs röret, vidare till slangen och hela vägen till slavcylindern, men kunde inte se att det läckte någon annanstans ifrån. Blir det ingen skillnad är jag väl så illa tvungen att byta koppling...

När kommer Porsche 911 carrera med batteri oc[…]

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]