- tis 31 aug 2021, 20:13
#1461690
Hallå!
Volvo 940 GL-1991, m46-låda med overdrive.
Har börjat få svårt att få i växlarna när motorn är i gång, ettan är värst, så hittills har jag slirat iväg på tvåan och att få i trean, fyran och överväxeln har gått bra. När jag stänger av bilen går det hur bra som helst att lägga i alla växlar
Men, idag när jag skulle fickparkera så ville ingen växel gå i, så det fick trixas fram och tillbaka med motorn av/igång..
Ikväll kröp jag under bilen och kikade, då fick jag se att på röret som går in i slavcylindern, den som sitter på sidan av växellådan, så var det ett hål, och det var alldeles blött.
Om det har läckt ut hydraulvätska så bör det väl ha kommit in luft i systemet den vägen, och därmed gjort så att det blir svårt/omöjligt att lägga i växel? Eller är jag helt fel ute?
För övrigt så tar kopplingen normalt, slirar inte, och det är inga problem att växla när jag väl fått upp farten.
Mvh Stefan
Volvo 940 GL-1991, m46-låda med overdrive.
Har börjat få svårt att få i växlarna när motorn är i gång, ettan är värst, så hittills har jag slirat iväg på tvåan och att få i trean, fyran och överväxeln har gått bra. När jag stänger av bilen går det hur bra som helst att lägga i alla växlar
Men, idag när jag skulle fickparkera så ville ingen växel gå i, så det fick trixas fram och tillbaka med motorn av/igång..
Ikväll kröp jag under bilen och kikade, då fick jag se att på röret som går in i slavcylindern, den som sitter på sidan av växellådan, så var det ett hål, och det var alldeles blött.
Om det har läckt ut hydraulvätska så bör det väl ha kommit in luft i systemet den vägen, och därmed gjort så att det blir svårt/omöjligt att lägga i växel? Eller är jag helt fel ute?
För övrigt så tar kopplingen normalt, slirar inte, och det är inga problem att växla när jag väl fått upp farten.
Mvh Stefan