Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

poseidon skrev: mån 23 aug 2021, 05:43 Snyggt, det va ett väldigt grunt fack under armbågsstödet.
I min XC60 recharge är det nog 8-10cm djupt.
Ja facket är väldigt grunt. Man kan ha typ en chokladkaka förvarad där.
Finns ett litet förvaringsfack också med lucka snett nedanför ratten på vänster sida, jag tror det är ett litet förvaringsfack, finns två bilder på det facket jag la in tidigare (fotona med nr 27-28).
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
svergie2 skrev: mån 23 aug 2021, 07:00 Tack för bilddump, grymt fin bil! Hur fungerar reglaget för panoramataket, är det touchkontroller nu?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
Ja man använder ett finger i en skåra i taket, se bild nr 25.
/Bo
Skall lägga in lite skärmbilder på stora Displayens menysystem och Förardisplayens utseende senare när jag har tid, så ni får se hur det är uppbyggt på 2022:a Recharge (laddhybrid). Det är ju nya Google Android Automotive baserat infotainment i V90 2022 så det är lite annorlunda än Sensus skulle jag tro (har inte haft nån Volvo med Sensus).
/Bo
bem skrev: mån 23 aug 2021, 07:39
poseidon skrev: mån 23 aug 2021, 05:43 Snyggt, det va ett väldigt grunt fack under armbågsstödet.
Finns ett litet förvaringsfack också med lucka snett nedanför ratten på vänster sida, jag tror det är ett litet förvaringsfack, finns två bilder på det facket jag la in tidigare (fotona med nr 27-28).
/Bo
Det är filtklätt va? Hade mina solglasögon i det facket i min V90CC
limerose1891 skrev: mån 23 aug 2021, 10:42
bem skrev: mån 23 aug 2021, 07:39
/Bo
Det är filtklätt va? Hade mina solglasögon i det facket i min V90CC
Ja det är mjuk beklädnad i det lilla facket. Ja ett par solglasögon passar bra i det lilla facket. Bra då kan jag ha solglasögon där.
/Bo
Bilagor
V90_litet_förvaringsfack.jpg
V90_litet_förvaringsfack.jpg (1015.07 KiB) Visad 609 gånger
Idag måndag när jag var och köpte en matlåda på lunch och körde iväg hemifrån med min purfärska V90 kom inget meddelande längre om att Däcktrycksystemet (TPMS) behövde service. :-D Så bra att saker självläker över natten... Vi får se om meddelandet dyker upp igen snart eller om det håller sig borta för gott.
När jag skulle åka hem från matstället jag köpte matlåda tänkte jag: skall prova starta navigeringsprogrammet Google maps och ange "Hem" som destination. Sagt och gjort, starta Google maps och valde Hem. Sen Kör (mot Hem). Tro det eller ej men idag hitta bilen GPS satelliter så navigeringen hem gick som en dans och damen babbla för fulla segel längs vägen hur jag skulle köra och när jag kom hem sa damen "Välkommen hem". Tack sa jag och klev ur bilen med matlådorna och låste bilen med tummen mot nedsänkningen i dörrhandtaget. Så då var GPS problemet i Google maps självläkt också då. :-D Det är som jag alltid sagt: bäst är att sova på saken när problem stockar sig, det funka bevisligen med bilen också. Utan jag ens tittat åt bilen sen igår kväll när bägge problemen kvarstod och fanns hela dagen igår så har problemet löst sig av sig själv under natten... Jag räknar dock med att Google maps kommer trilskas med "Söker efter GPS..." igen. Hoppas bara det inte händer när jag behöver kartan som mest. Jag har dock Tom Tom Go navigeringsapp i min mobil så jag står och faller inte med att Google maps inte funkar, men det vore rätt trevligt om man kunde lita på den helt och hållet, blir kanske stabilare med nya uppdateringar i framtiden, förhoppningsvis är det inget hårdvarurelaterat men man vet ju inte.
Nä nu får jag allt ta och byta "Avatar", ser jag har min gamla V70 MY14 som Avatar ännu där uppe i vänstra hörnet på mina inlägg, byter till V90 Avatar snart. :-)
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Head Up Display (HUD) i min V90, ifall nån vill se hur den visas i frontrutan under körning. Syns tydligare i verkligheten än fotot visar.
Den visar t.ex. farten bilen har, vägens (skyltade) fart, farthållare om den är på och ev. Pilot Assistsymbol på rattikonen. När man använder inbyggda bilnavigatorn med Google maps visas även pilar med info hur man skall svänga och gatnamn, även vägnr. Ganska käckt men man klarar sig utan HUD. Mest en kul grej, dock aningens mer trafiksäkert när man ser farten i rutan så man inte behöver snegla ner på fartmätaren i instrumentpanelen. Nåt stenskott i en frontruta med HUD i tror jag nog helst försäkringsbolagen vill slippa, misstänker att en HUD ruta kan vara dyrare än en vanlig frontruta utan HUD-glas. Det är en rektangel i glasrutan där HUD-informationen visas. Nedsänkningen i instrumentpanelens ovansida som syns i fotot är själva HUD-enheten som projicerar upp informationen på frontrutan. Vete tusan hur det går till men funkar gör det.
/Bo
Bilagor
V90-Head-Up_Display.jpg
V90-Head-Up_Display.jpg (971.29 KiB) Visad 534 gånger
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
På Volvibilar modellår 2022 som har Google Android Automotive infotainment har de plockat bort Drive mode knappen i mittenkonsollen och man kan bara välja körlägen (Drive modes) i stora displayens menysystem genom att trycka på Inställningar och sen välja Körning där. Då kommer man åt Körlägen som på en Recharge är Hybrid, Power, Pure (endast eldrift) eller AWD (All Wheel Drive). Här kommer man även åt inställning för Batterianvändning: Auto, Behåll och Ladda.
Man kommer åt att ändra inställning (av/på) för Styrassistans och Lane Keeping Aid m.m. också. Vissa saker går att ändra under körning, men inte alla. T.ex. Körlägen kan man växla mellan hur man vill under körning liksom Batterianvändning och Styrassistans och Lane Keeping Aid, men man kan inte växla mellan Speedlimiter och Pilot Assist under gång. Om man vill ha Navigatorn igång och se info på Google maps (kartan) i förardisplayen medan man kör och ha framme menyn Körning som visas i fotot nedan går det utmärkt. Funkar väl hyfsat bra så man kan ändra Körlägen under körningen om man har menyn Körning visad i stora displayen och kartan i förardisplayen. Då slipper man ju fippla att gå in i Inställningar och sen välja alternativet Körning medan man kör (tar uppmärksamhet från vägen). Så kommer nog jag köra om jag vill ändra Körlägen under körning.
/Bo
Bilagor
V90-T6_Recharge-MY22_Körlägen.JPG
V90-T6_Recharge-MY22_Körlägen.JPG (680.72 KiB) Visad 524 gånger
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 32
Farthållare 945

Den drivs av vakuum. Dock inte från motorn, […]

Problemet är på en v70 d3 2012. P broms[…]

V70 2.4d startar ej [LÖST]

har precis samma problem , bilen går bra ,s[…]