Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UnleashFusion
volvofantast skrev: ons 18 aug 2021, 16:17 Någon specielt att tänka på om man ska titta på en sådan bil?
Utöver det vanliga fel som alla V70 MY08-16. Motorn är 5-cyl så skottsäker
Användarvisningsbild
av pb81
Skottsäker förutom remproblemet då? =) Det är ju frihjulet på generator eller ACkompressorn som kan ställa till det för motorn. Min femma har gått 18k mil och jag bytte frihjulet på generatorn i förebyggande syfte i somras
Användarvisningsbild
av pb81
Hur långt har den gått? Fått alla service etc?
Tror väl inte du behöver göra någon större koll utöver det vanliga. Själv kollar jag en hel del under huven när jag köper bil. Inget gnissel vid remmarna, inga läckage, fin färg på kylarvätskan, ingen gegga vid oljelocket. Själva oljan är ju svår att kolla med digital avläsning.
Användarvisningsbild
av Steffe3
pb81 skrev:Skottsäker förutom remproblemet då? =) Det är ju frihjulet på generator eller ACkompressorn som kan ställa till det för motorn. Min femma har gått 18k mil och jag bytte frihjulet på generatorn i förebyggande syfte i somras
Vill minnas att dieslarna fick nån ny kåpa efter -12 eller något sådant, som skulle skydda mot att remmarna kramas. Vet inte om det stämmer dock (har inte diesel själv).
av KalleJ
Steffe3 skrev:
pb81 skrev:Skottsäker förutom remproblemet då? =) Det är ju frihjulet på generator eller ACkompressorn som kan ställa till det för motorn. Min femma har gått 18k mil och jag bytte frihjulet på generatorn i förebyggande syfte i somras
Vill minnas att dieslarna fick nån ny kåpa efter -12 eller något sådant, som skulle skydda mot att remmarna kramas. Vet inte om det stämmer dock (har inte diesel själv).
Finns kåpa att eftermontera till <MY12
https://www.ebay.co.uk/itm/183973169152 inte till 2.5(F)T dok vad jag vet :mad:
Användarvisningsbild
av pb81
Fast jag har hört att remmen kan leta sig in högre upp, då hjälper det skyddet inte. Rätta mig om jag har fel.
av Volvoold
Glöm INTE kanten mellan taket och vindruta.
Där brukar rosten få fäste, och det rejält ibland.
Vill minnas att jag läst i det här forumet att det kan kosta 12', eftersom hela rutan ibland behövs tas bort.

Det finns på MÅNGA V70, både på stan och i bilhallarna.

Kolla AC också, gick sönder under provkörning (!) på en S60 från 2015. Kolla låsen också, på S60 så var vänster bak död.
Kamremsras

Skuren AC-kompressor varvid AC-remmen trasslade in[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hej! Min Volvo 744 -88 med B230FK motor i väg[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]