Moderator: Moderatorer

HitTheRoadJack skrev: tis 17 aug 2021, 12:53
fjohan82 skrev:Tack för all input!
Jag hade ett 9V batteri och satte mot motorn, det surrade i motorn så man hörde att den gick åt båda håll, men den drog inte i kolven åt något håll.
Helt stumt, konstigt men sant. Kanske hade den puttat ut kolven för långt med tanke på hur belägget såg ut, har ingen aning. Den har ju uppenbart funkat och tryckt på beläggen, de är jämnt slitna och så.
Skruvarna till motorn satt som berget, annars var min tanke också att lossa den för att komma runt problemet men vågade inte dra om jag hade sabbat dom. Då hade förmodligen bilen fortfarande hängt kvar där i hallen.

Nu har jag varit till den lokala verkstan som skruvar med allt och allas på hjul ( och nyare/finare bilar än min).
Han hade nog varit med om detta innan, han bad mig lägga alla delarna i bilen och ställa den utanför på fredag morgon så ska de "Börja om från början" som han uttryckte det.
Blir den bästa lösningen för mitt eget välmående :-)
Bra kämpat ändå - jag ska göra samma resa snart så få vi se hur det går.
Lycka till!
Din bil är nog inte lika rostig som min :-)
Användarvisningsbild
av C.W.
uj uj uj..känner med dig @fjohan82
är nog lika dan...ser på YT att det ser ju lätt ut och borde kunna klara själv (kan själv ;-) ) men sen händer alltid nått som inte är bra.
Har i alla fall beställt Bosch Aeros från Wipers (glömde naturligtvis att ange jagrullar rabatten :mad: ) så det är som vanligt.
Been there, done that.
Det är förjävligt när saker inte släpper som de ska för de har rostat fast. När jag gjorde samma jobb, så lossade jag elmotorn och skruvade tillbaka kolven istället.
Centreringskruven har ingen stor betydelse, bara underlättar monteringen. Min gick av fram, borrade bort den och slängde på nya skivan.

Nu har du visserligen lämnat in bilen, men nästa gång löser du det hemma själv på pallbockar ;)

Nåväl, svikit Volvo och köpt mig en F31 LCI diesel, automat med m sport.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej fy tusan de va verkligen maximalt med oflyt! Ett jobb som annars brukar flyta på bra.
Något jag har lärt mig är att aldrig skruva under tidspress och aldrig sent på eftermiddagen eller en helg när alla butiker är stängda så här på landsbygden.
Jag drog faktiskt sönder en bits och runddrog nästan skruven som håller framskivan. Fick cykla ner på stan och köpa en kraftbits för ändamålet som passar på mutterknacken. Köpte även lite skruvar på Volvo på vägen hem som turligt nog hade allt på hyllan.
Samma när ja bytte en toastol på övervåningen. Röret i väggen passade inte med det som satt på nya toan. Fick åka till Örebro 8mil ToR för att få rätt gänga. Hade det varit mellan kl 7-16 kunde ja bara cykla 5min till VVS firman där ja köpte muggen men istället blev det en timme i bil.
Ja det är inget kul när man väl står där och saker inte lossnar trots hammare, rostlösare, mutterknack, momentnyckel och allt vad det är...
Eller så går bevisligen skiten sönder, jag fattar inte hur skruvarna till skivorna kan sitta så förbannat hårt.
Egentligen skulle man lossa dom i samband med däckbyte och smörja upp, så de inte sitter så hårt när skivan ska bytas.
Nu ska bilen som sagt in på fredag, så får vi se om verkstan löser det på en arbetsdag. Har för säkerhets skull bokat om saker på måndag, om de behöver ha bilen längre än så.
Dock högst olämpligt när man har ärenden att uträtta inför flytten om 1,5 vecka. Går ju inte att fara runt i taxi... :-)

Idag har jag fått hem en ny reg.skylt som ska på fram, byta ut den tråkigt blästrade saken som sitter där nu :-)
Gällande saker som sitter fastrostat, man ska inte bända sig blå om det sitter, men inte vill lossna.
Då får man använda rostlösare+tid, tryckluftsverktyg "impact", eller värme.
Järnoxiden som låser gängan är så starkt bunden att hylsan eller muttern helt enkelt går sönder om man våldar för mycket.

Samt, se för 17 till att hylsan är frisk, så att man inte slinter och rund-drar huvudet på muttern...
least skrev: ons 18 aug 2021, 15:33 Gällande saker som sitter fastrostat, man ska inte bända sig blå om det sitter, men inte vill lossna.
Då får man använda rostlösare+tid, tryckluftsverktyg "impact", eller värme.
Järnoxiden som låser gängan är så starkt bunden att hylsan eller muttern helt enkelt går sönder om man våldar för mycket.

Samt, se för 17 till att hylsan är frisk, så att man inte slinter och rund-drar huvudet på muttern...
Bra tips!
För min del kan jag bara säga att rostlösare låg på säkert 30 minuter innan, mer lades på löpande för att hålla det indränkt.
Och hylsan var nyinköpt, aldrig använd innan, men det är väl sånt som händer antar jag.
Nåväl, jag gråter inte trots att det är surt.
Jag ska försöka ge mig på en renovering av framvagnen på bruks V70in. Typ allt behöver göras, fjäderben, hjullager osv. BÄVAR
Lycka till! Det är nog lättare att bygga en ny framvagn bredvid med nya lösa delar och sen byta ut mot den gamla. Komplett... :-)
Har tagit bort orginal förgasaren och insuget på min 1984 244 med en b23A och ersatt det med en weber 38/38 på ett b230k insug. Passade efter lite fräsning av insuget, bearbetning av förgasarfoten och tillverkning av aluminium distanser mellan förgasare och insug. Drar lite tjuvluft någonstans men det är morgondagens problem. :-)
  • 1
  • 1528
  • 1529
  • 1530
  • 1531
  • 1532
  • 1912

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.