Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Jag förstår inte varför så många tycker det borde vara olagligt så länge det är på ett lastbilsflak.
Är bilen fastspänd som den ska kommer den ingenstans och naturligtvis ska du ha säkerhetsbälte osv i din bil.
På en dragen trailer blir Kanske en annan sak. Där är det kanske inte lagligt, och det skulle då jag tycka var betydligt läskigare.
av Lövet
Precis. Alla fall jag känner till där bärgare satt passagerare i bil är den är på flak, inte dolly eller liknande.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Personligen skulle jag inte oroa mig av att åka på flaket på bärgningsbilen, Att åka på min MC är nog bra mycket farligare :-o

Men extrema säkerhetsivrare kan ju hävda att bilens aktiva system inte fungerar om något händer, tex airbags osv.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
VolvoB20 skrev:Men extrema säkerhetsivrare kan ju hävda att bilens aktiva system inte fungerar om något händer, tex airbags osv.
Fast, dom flesta har väl G-kraft utlösare också? Så även om bilen i sig inte är inblandad i en krock så löser airbagen ut iaf iom. den plötsliga fartändringen.
Användarvisningsbild
av leiwi
Från annat forum!
"Ett fordon som bärgas på flak, släpvagn, eller dolly upphör att vara ett fordon ur trafikhänseende.
Det är lastat gods och får inte användas för passagerare."
leiwi skrev:Från annat forum!
"Ett fordon som bärgas på flak, släpvagn, eller dolly upphör att vara ett fordon ur trafikhänseende.
Det är lastat gods och får inte användas för passagerare."
Skulle med vilja ha det till att det är så det är rent krasst. Man lär ju dock få påtala det för Assistansen så de skickar taxi med om man nu inte vill åka flak eller bärgaren tillåter att man åker med i hytten
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]