Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Långkörare
Har mest kört Toyota senaste åren och varit väldigt nöjd med det pga låga totalkostnader samt problemfria mil.

Funderar nu på att testa Volvo som jag inte haft sen jag hade en V50 kring 2011.

Har nu börjat kika på V90 och V60 men V60 verkar vara en bättre bil så det lutar åt den.

Jag kör vansinnigt mål mil på landsväg.
Låga totalkostnader är viktigt då jag använder privat bil i tjänsten mot milersättn.

Jag kan men vill helst inte betala över 300.000 kr för bilen.

Jag tänker mig en liten dieselmotor med automatlåda.

Jag kör mycket i mörker på landsväg så bra ljus, adaptiv farthållare och automatisk avbländad backspegel är viktigt. Om automatiskt avbländning av helljus är användbart så vore det oxå en bonus.

Funderar på AWD men tvekar på om det är värt merkostnaden vad gäller inköp och driftkostnader?

Har sett att det finns ett tillval i form av extra ljudisolerat glas, kan det vara något?

Finns olika lampor för ljus? Halogen/led/xenon?

Finns olika stolar?
Jag sitter många timmar i bilen varje dag så stolen är viktig.
Jag vill åka, tyst, bekvämt och säkert.

Jag kör den hastighet som står på skyltarna, gärna med farthållare.

Det jag vill ha hjälp med är:

-Undvik ” det här” samt satsa på ”det här”

Jag vill undvika merkostnader jag inte värdesätter typ metallic lack, lågprofildäck, navigator, skinnklädsel.
Användarvisningsbild
av bem
Behöver du inte det extra utrymmet i V90 skulle jag satsa på V60. V90 är rejält dyrare än V60 ny och som beg. Sen är V60 lite roligare att köra det lilla jag kört den (V60 T6 Recharge). Sen skulle jag undvika större än vanliga standardhjul för komfortens skull. 19 tum på V90 som jag kört blir lite ”hoppigt” på lite sämre vägar, men luftfjädring kan nog bota mycket av det men då får man en sak som ev. kan medföra risk för extra utlägg om det blir problem med luftfjädringen.
Mer avancerade saker helt enkelt som kan strula.
Om du har långa lår som mig bör du noga provsitta V60/V90 med standardstolar resp. stolar med justerbar sätesförlängare eftersom du skall köra mycket. Att inte ha ordentligt stöd för låren är inget trevligt på lite längre resor.
Visst är det kul och många gånger vettiga funktioner i Volvobilar som är snudd på fullsmetad med utrustning (via olika utrustningsnivåer, paket och extra utrustning). Men ju längre du skall behålla bilen desto större anledning kanske hålla sig på mer normalutrustningsnivå men undvika snikvariant kanske. Mindre med prylar som kan strula helt enkelt.
Som du vet är det malusskatt på bensin och dieselbilar numera om de är nyare än 3 år, sen kommer de flesta ner på vettig årsskatt. Hade det inte varit för maluskatten hade jag valt en B4 diesel och kört på HV100, men det blev en V90 T6 Recharge Inscription 2022 som jag skall hämta nu till veckan (är klar, de skall bara hänga på reg.skyltarna som inte kommit än).
Jag provkörde en massa Volvobilar tidigt i våras innan jag bestämde mig för V90.
- V60 T6 Recharge Inscription 2021.
- V90 D4 diesel Inscription 2020.
- XC60 B4 diesel Inscription 2021.
- V90 T6 Recharge Inscription 2021.
Sett bara till köregenskaperna och vem som var roligast att ratta hade V60 ett klart försprång tycke jag. Bäst komfort och utrymme V90. (XC60 gilla jag inte, tyckte den var för hög men låg fint på vägen den med.)
På lite nyare Volvo är det ofta Selektgaranti, kanske värt att ha i åtanke.
Kör du inte med lite tyngre släp ofta så behöver du knappast D5 och och AWD, men om du kör en del på lite sämre vägar och halkigt ofta är förstås AWD bättre än bara framhjulsdrift. Är s.k eAWD på min V90 Recharge, inte ”riktig” AWD men det är i alla fall 87 elhästar bak och resten av de 340 hk fram som bensinhästar. Jag skall bara dra lite båttrailer på sommaren och det skall i alla fall denna eAWD funka för.
Jag har f.n. en V70 MY14 D3, men efter ha kört med den 15000 mil tycker jag nog motorn känns lite klen ibland, D4 skulle jag valt om jag gjort om resan. AWD skulle jag nog skippat igen.
Skulle jag köpt en ganska ny Volvo och inte behövt utrymmet i V90 skulle valet nog fallit på en V60 D4 utan AWD och med normal utrustningsnivå (inte för mycket extrautrustning som kan strula på sikt).
Inte 19 tum hjul. (Dragkrok eftersom jag drar båttrailer ibland.) Skulle skippa luftfjädring för mindre strulrisk på sikt.
Stolar med sätesförlängare i mitt fall eftersom jag har långa lår.
Akustikrutor och tonade om möjligt men viktigast akustik så blir bilen lite tystare. Har haft akustikrutor i V70 tidigare dock inte på nuvarande men det är både akustik och tonade på min V90.
Sen är det en känd sak att plattformen som V60 och V90 byggs på inte har bästa rostskydd men det kanske du vet.
Jag är svag för metallic och har haft det på många bilar, men det är förstås lite som att slänga pengar i sjön när man köper ny bil. Men en beg. skulle jag inte betala nån värst extra för metallic. Men det blir mycket tvättande på vit eller svart bil…
Finns nöjda kundundersökningar så man kan läsa vad folk är mindre nöjda med på V60 resp. V90. Eftersom det är så otroligt mycket elektronik i bilar numer är nog risken lite större än förr att få elektronikrelaterade problem. Även mjukvarurelaterade problem.
Har ljudpaket på V90 med dynamiskt LED, automatisk avbländning och ljuset följer med i kurvor. Automatisk avbländbar innerbackspegel är det också i min V90, har haft det på V70, rätt bra. Adaptiv farthållare är vettigt också.
Lycka till med ev. Volvoköp!
/Bo
Användarvisningsbild
av js1
Det där med sätesförlängning är jag kluven till.
Jag är 193 och har det i min V60 R-design med sportstolar. I början hade jag den längst utskjuten för då fick jag benstöd hela vägen. Dock fick jag känslan av man bara hade stöd under stjärten och ovanför knät. Det blir ett tomrum mitt under låret. Följden blev att jag började skjuta tillbaka lårstödet bit för bit och gissa var det slutade? Fullt tillbakadraget och där hade varit ett år nu. :-)
Användarvisningsbild
av bem
js1 skrev: tis 10 aug 2021, 10:04 Det där med sätesförlängning är jag kluven till.
Jag är 193 och har det i min V60 R-design med sportstolar. I början hade jag den längst utskjuten för då fick jag benstöd hela vägen. Dock fick jag känslan av man bara hade stöd under stjärten och ovanför knät. Det blir ett tomrum mitt under låret. Följden blev att jag började skjuta tillbaka lårstödet bit för bit och gissa var det slutade? Fullt tillbakadraget och där hade varit ett år nu. :-)
Kan du inte vinkla stolen aningens så framkanten kommer lite högre än bakre delen? Då borde låret få bättre stöd hela vägen fram.
Jag är 187 cm och har långa ben. Provsatt standardstolar när jag skulle skaffa ny V90, standardstolarna var så jäkla korta, kortare än de standardstolar jag har i min V70 MY14 Business Momentum.
Provsatt en V90 med Inscription som hade Comfort stolar med justerbar dynförlängning och det kändes genast bättre för låren. Jag hade helst nöjt mig med standardstolar men det gick inte den här gången (på V90 2022).
Folk blir ju längre och längre så att ha så korta standardstolar i Volvobilar, i alla fall i V90 som jag kan uttala mig om, är lite konstigt tycker jag. Jag har aldrig haft annat än standardstolar i en Volvo och det har gått bra tidigare, så jag blev lite förvånad när jag satt mig i en V90 med standardstolar hos min Volvohandlare och upptäckte hur kort stolssäte är.
Så det blev Comfort stolar med justerbar dynförlängare, provkörde en V90 T6 Recharge Inscription (2021:a) med såna stolar i under 3 dagar och de stolarna funkar bra för mig.
En annan sak som inte egentligen är så bra i V90 är hur långt bak man kan dra åt sig ratten. Är man lång har man ju stolen längre tillbaka och behöver dra åt sig ratten mer. Det går inte dra åt sig ratten lika mycket i en V90 som i en V70 MY14 som jag också har. Lite synd för körställningen är inte riktigt lika bra p.g.a. det i V90, armarna är aningens framsträckta och det blir inte vilsamt i längden. Små detaljer men nog så viktiga.
/Bo

Några joule snarare.

Och jag ska kolla växellådsoljan, ha[…]

Rivit ut mittkonsolen, rengjort nya R-Design inred[…]

Hej! Det är så att mitt vänster h[…]