- fre 30 jul 2021, 12:04
#1456491
Skulle behöva lite tips och råd av er.
Har efter ett par år av strul med fullt DPF precis fått tillbaka bilen från en DPF-renovering (genom filterrefresh.se) men till min stora besvikelse så märker jag direkt en försämrad prestanda när jag åker ifrån verkstaden. Vid tillfällen upplevs bilen nästintill död vid låga varvtal (under 1400 varv) för att efter några sekunder med ordentligt nedtryck gasreglage dra iväg i relativt kvickt. Detta känns såklart varken säkert eller särskilt kul och har lett till flertalet motorstopp och osäkra rondellkörningar...
Under denna tid (ca 2 timmars körning) så har Anti-sladd lampan (anti-sladd service erfodras) varit igång vid tre tillfällen och släckts däremellan. Till slut så kom också motorlampan upp varefter diagnos vid verkstaden idag fick fyra felkoder för EGR-ventilen, men ingen för anti-sladd. Verkstaden rekommenderar ett byte av EGR-ventil (ca 3 tusen) då sotbildning antas.
Men till frågan. Är det möjligt att istället för att byta EGR-ventil endast rengöra den? Behöver några tillhörande slangar/rör rengöras eller räcker det med själva ventilen? Vad är svårighetsgraden? Vad rekommenderar ni? Varför tror ni anti-sladd lampan gått igång?
Är så jävla klar med skiten, hade aldrig köpt bilen om jag var medveten om problematiken med motorn och avgasreningen.
Tack,
Niklas
Har efter ett par år av strul med fullt DPF precis fått tillbaka bilen från en DPF-renovering (genom filterrefresh.se) men till min stora besvikelse så märker jag direkt en försämrad prestanda när jag åker ifrån verkstaden. Vid tillfällen upplevs bilen nästintill död vid låga varvtal (under 1400 varv) för att efter några sekunder med ordentligt nedtryck gasreglage dra iväg i relativt kvickt. Detta känns såklart varken säkert eller särskilt kul och har lett till flertalet motorstopp och osäkra rondellkörningar...
Under denna tid (ca 2 timmars körning) så har Anti-sladd lampan (anti-sladd service erfodras) varit igång vid tre tillfällen och släckts däremellan. Till slut så kom också motorlampan upp varefter diagnos vid verkstaden idag fick fyra felkoder för EGR-ventilen, men ingen för anti-sladd. Verkstaden rekommenderar ett byte av EGR-ventil (ca 3 tusen) då sotbildning antas.
Men till frågan. Är det möjligt att istället för att byta EGR-ventil endast rengöra den? Behöver några tillhörande slangar/rör rengöras eller räcker det med själva ventilen? Vad är svårighetsgraden? Vad rekommenderar ni? Varför tror ni anti-sladd lampan gått igång?
Är så jävla klar med skiten, hade aldrig köpt bilen om jag var medveten om problematiken med motorn och avgasreningen.
Tack,
Niklas