Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av matfo362
Det brukar ju vara en klassisk "regel" att ju mer man startar motorn, desto mer slits den. I synnerhet vid kallstarter.

Därför undrar jag ibland hur tillverkare har "löst" detta på sina hybrider eller start/stopp (som t ex BMW ska införa). I dessa slås ju motorn på och av hela tiden.

Att köra en Prius på batteri i -20 genom en bilkö, och då och då få motorn kallstartad i väntan, kan ju knappast vara bra för motorn?

Men biltillverkarna måste ju ha insett detta?
Användarvisningsbild
av Mats
Det jag vet är att startmotorerna brukar vara förstärkta för att klara fler starter.
En Prius är säkert så smart att den inte växlar mellan el/bensin när det är -20.
av flink
Eller så kanske dom har tänkt att den är någorlunda varmkörd innan man kommer in i den "täta stadstrafiken"?!
Men det är en bra fråga...det har jag faktiskt inte tänkt så mycket på tidigare.
av anp
Men kallstart kan man väl inte kalla det om bilen är varmkörd 1 gång redan?
Och det är väl rena kallstarter som ger mest slitage på motorn, och inte start av varmkörd motor.

För övrigt är väl dagens, och 20 år tillbaka i tiden, ganska stryktåliga jämfört med ännu äldre konstruktioner.
Användarvisningsbild
av Funk
Kallstart brukar man kalla det när oljan är under 50 grader...
Det lär den inte hinna bli vid "normal" körning..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Nexus
Motorn i en prius startar och stannar inte hela tiden i en bilkö. har den tillräcklig batteri kapacitet så går den enbart på elmotorn, sjunker spänningen under ett visst värde så går bensinmotorn igång .
Användarvisningsbild
av matfo362
Vid en provkörning av en Lexus körde han först "stadskörning" på batteri. Vid häftiga accelerationer, uppförsbackar (extra hk behövdes) och när batteriet började ta slut gick motorn omlott på och av.
Användarvisningsbild
av Nexus
matfo362 skrev:Vid en provkörning av en Lexus körde han först "stadskörning" på batteri. Vid häftiga accelerationer, uppförsbackar (extra hk behövdes) och när batteriet började ta slut gick motorn omlott på och av.
Ja när ej elmotorn orkar prestera det du vill t e x kraftig acc då kopplas bensinmotorn in för att ladda batteriet och hjälpa till att driva bilen. Släpper du gasen och "motorbromsar" så laddas batteriet.
Jag har ej kört lexus med hybrid men prius har jag en liten kurs i :wink:
av Pachipachihand
Blir intressant om det finns någon beg marknad för dessa bilar,då batterierna som tar upp halva bakluckan bara räcker i en sådär 8 år. Lär ju va billigare att skrota bilen än att köpa nya. Sen att dessa hybrider e e pionjärer och visar vad som hör hemma i framtiden är ju oerhört viktigt iof,men att komma in som köpare i andra hand torde nog locka föga.
Användarvisningsbild
av Nexus
ett stort batteri om jag inte minns fel och ett litet 12v batteri
Det är gött me kräm i bilen ta i fel ledning och du är :-~
Det finns speciella gummihandskar som man måste använda då man håller på med hög spännings ledningarna på dessa hybridos :wink:
Alla kablar som är orange ska du ej ta på :lol: :lol:
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]