NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi lämnade stugan i helgen och skulle bege oss hemåt. Efter att vi tankat hann vi köra ungefär en mil innan gasen stegvis avtog och vi fick rulla in åt sidan. Det kändes precis som att jag tankat fel drivmedel, men efter att ha åkt tillbaka till macken har vi sett att så inte var fallet.

Vad kan det då vara som är felet?
Första gissningen var bränslefiltret men har efter att ha kollat under bilen sett att kortet som finns bifogat på bild (fram och baksida) och som sitter mellan höger bakdäck och tanken ser helt förstört ut. Kan det vara där felet är? Om jag förstått det rätt sitter kretskortet mellan tanken och bränslepumpen?

Är otroligt tacksam för hjälp då detta nog var sämsta tiden på året att få bilproblem på.
Bilagor
IMG_1369.JPG
IMG_1369.JPG (322.78 KiB) Visad 1519 gånger
IMG_1827.JPG
IMG_1827.JPG (370.74 KiB) Visad 1519 gånger
IMG_1830.JPG
IMG_1830.JPG (423.11 KiB) Visad 1519 gånger
Bilderna är på en modul som heter PEM på Volvospråk. Denna har pajat vid tidigare tillfälle och man har inte besvärats sej med att ta bort resterna. En ny PEM sitter numera under baksätet på en mer skyddad plats. Detta visar alltså på ett tidigare fel som avhjälpts.
Ett tänkbart fel nu, är att det är dålig kontakt i den kabelskarv som visas på en av bilderna, på grund av oxid och korrosion. Ta isär skarven och spraya med 5-56.
Sen kan ju felet även vara trasig bränslepump eller att den "nya" PEM:en pajat.
Jag gissar på att det är en 2.4 motor modellår 2004-2006...
Tack för att du tog dig tid att svara, då ska jag testa detta.
Tänker att om jag byter bränslepump, kanske det är lika bra att byta bränslefilter också?

Men hur funkar det om en byter pump och filter, måste det finnas bensin i dessa då innan jag startar bilen? Och hur får en bensin att hamna där utan att slå igång bilen?
Innan man börjar köpa dyra delar måste man utföra någon form av felsökning. Det enda vi vet är ju att bilen inte går...
Men först! Har du provat att rengöra kabelkontakten?

Om inte detta hjälpte, frågor att besvara:
Lös motorlampan i samband med att bilen stannade?
Går startmotorn runt?
Lyser instrumentering normalt? Finns det någon text i displayen?

För att motorn skall gå behövs bensin-kompression och gnista.
Finns bränsletryck? Lokalisera "däckventil" på bränsleskenan och tryck(dutta bara) in mittstiftet OBS! Försiktighet! Brandfara!!
Bränslepumpen går i circa 10 sekunder efter att nyckeln vridits till läge två. Stoppar sedan om inte motorn snurrar igång. Således behöver du inte köra startmotorn(dvs läge tre)
Hann läsa lite på nätet och det ser ut att vara exakt så bökigt som du säger.
Vi gjorde alla steg du skrev och det tycks inte vara något tryck fram till motorn. Vi ska dock lägga oss intill tanken och lyssna när någon vrider på nyckeln och hoppas på att det låter.
Kan det vara något annat som strular?
Ja! Bränslepumpen får sin matning från PEM, ser ut som tjock chokladkaka och sitter numera förmodligen under baksätet. Den är ju den enheten(den gamla trasiga)som du tagit bilder av. Är den paj så kommer inte bränslepumpen att funka.

Bifogar film som vid 24:00 minuter visar hur man går förbi PEM och direktmatar bränslepumpen med 12 V för att kolla om själva pumpen funkar. Det finns naturligtvis risker med detta och vilket stift i kontakten 4 eller 5 skall ha plus??
Bilen är en S60 men funktionen för bränslesystemet är lika som för V50.
Stefans 968

Slipgrund och första lager färg. IMG_12[…]

@EmilWärn, Fungerar detta även på […]

Har haft flertalet 2.4d och kört många […]

Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]