Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Catan90 skrev: mån 28 jun 2021, 21:51
fjohan82 skrev:
Catan90 skrev: mån 28 jun 2021, 21:27 Konya typ mitten av Türkiyet bästa staden :) inte mycket folk som istabul men gött med alternativ att hitta på här :)

Men så jag testar köra på vanligt och får se om den återställersig men sen märkte jag nu att det är lite olja men inte för mycket men den skrämmer mig att det Kan finnas olja skall linka bilder snart

Har en XC60 2016 bsr optimerad steg 1 plus
Angenämt :-) Jag har funderat på kusten runt Alanya och Side men det har inte blivit av än...

Ja den siffran kommer öka om du kör längre sträckor i längre hastighet.
Är du orolig för detta med oljan, åk in till Volvoverkstan i Konya, visa upp bilen och be om ett oljebyte så det blir rätt nivå.
Kanske åka förbi något tvättställe som kan göra en motortvätt för att se om det kommer tillbaka eller om det är spill från tidigare oljebyten.
Under färden visade den låg motor olja och jag fyllde på 1 liter sen gick fel meddelandet bort. Idag läste jag av fel koderna så hade jag en aktiv kod ecm engine control module nippon denso ggf motor oljans nivå för låg. Men när jag kollar på mätaren visar den max hur fan kollar jag om olje nivån är låg eller inte fel koden var aktiv men försvann efter påfyllning. Så då är frågan är den låg eller max hur kollar jag upp detta borde jag fylla på mer eller inte?

Nu vet jag inte exakt vad den koden betyder, men har du fel på nivågivaren och fyller på mer olja är risken att du överfyller och att bilen inte känner av det.

Ja det är intressant att åka i andra länder med en svenskreggad bil, i Irland, Ukraina och Moldavien tittades det lite extra, jag antar att det inte tillhör vanligheterna med svenska bilar på dessa platser...
fjohan82 skrev:
Catan90 skrev: mån 28 jun 2021, 21:51
fjohan82 skrev: Angenämt :-) Jag har funderat på kusten runt Alanya och Side men det har inte blivit av än...

Ja den siffran kommer öka om du kör längre sträckor i längre hastighet.
Är du orolig för detta med oljan, åk in till Volvoverkstan i Konya, visa upp bilen och be om ett oljebyte så det blir rätt nivå.
Kanske åka förbi något tvättställe som kan göra en motortvätt för att se om det kommer tillbaka eller om det är spill från tidigare oljebyten.
Under färden visade den låg motor olja och jag fyllde på 1 liter sen gick fel meddelandet bort. Idag läste jag av fel koderna så hade jag en aktiv kod ecm engine control module nippon denso ggf motor oljans nivå för låg. Men när jag kollar på mätaren visar den max hur fan kollar jag om olje nivån är låg eller inte fel koden var aktiv men försvann efter påfyllning. Så då är frågan är den låg eller max hur kollar jag upp detta borde jag fylla på mer eller inte?

Nu vet jag inte exakt vad den koden betyder, men har du fel på nivågivaren och fyller på mer olja är risken att du överfyller och att bilen inte känner av det.

Ja det är intressant att åka i andra länder med en svenskreggad bil, i Irland, Ukraina och Moldavien tittades det lite extra, jag antar att det inte tillhör vanligheterna med svenska bilar på dessa platser...
Frågan är borde inte den försvinna direkt efter jag fyllt på den med olja. Eftersom den slocknade men syndens bland felkoder

Om det finns en aktiv kod kan det betyda att jag har olje lekage eller att nivå givaren är trasig

Catan90 skrev: tis 29 jun 2021, 08:22 Just nu tömmer jag motor olja och tänker mäta hur mycket olja som finns i motorn och detta kostar 60 kr :) billigt och bra :)

Ja det är en bra och billig början för att säkerställa den biten. :-)
Kanske släcks med en "nollställning av serviceindikator"? Tyvärr nollas isåfall även just serviceindikatorn.
Cotag skrev:Jag antar att du har koll på så att man inte hällde på olja (av okönd kvalisort) vid vägning/mätning.
Ja det var Volvo verkstad och jag stod bredvid dom hela tiden men tänker besöka dom igen imorgon

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]