Moderator: Moderatorer
Bred skrev:Beror på vad motorn har gått på innan. Har den gått på helsyntet hela sitt liv är det vilket som. Har den gått på delsyntet skulle jag aldrig hälla i helsyntet. Är du osäker är det bara att slå i delsyntet.En motor som gått 15.000 mil är väl knappast sliten?
Personligen tycker jag att en motor som gått 15000 mil skulle må bättre av delsyntet.
Anledningen till detta är att delsynteten inte renar lika bra som helsynteten. Detta gör att om man kör mineral eller delsyntet bildas det avlagringar i motorn som hjälper där slitaget är ett faktum. Oavsett olja slits ju motorns mekaniska delar och där kan då avlagringarna hjälpa.
Men, detta är bara min personliga åsikt och tanke.
Lasse81 skrev:En motor som gått 15000 mil är garanterat mer sliten än en ny. Anser själv att det inte är någon större förslitning, men hade ändå haft delsyntet för att vara på den säkra sidan.Bred skrev:Beror på vad motorn har gått på innan. Har den gått på helsyntet hela sitt liv är det vilket som. Har den gått på delsyntet skulle jag aldrig hälla i helsyntet. Är du osäker är det bara att slå i delsyntet.En motor som gått 15.000 mil är väl knappast sliten?
Personligen tycker jag att en motor som gått 15000 mil skulle må bättre av delsyntet.
Anledningen till detta är att delsynteten inte renar lika bra som helsynteten. Detta gör att om man kör mineral eller delsyntet bildas det avlagringar i motorn som hjälper där slitaget är ett faktum. Oavsett olja slits ju motorns mekaniska delar och där kan då avlagringarna hjälpa.
Helsyntet är bäst. Använd det om du har råd.
grammse skrev:En gammal goding vi alla minns(RO)![]()
![]()
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=21940
Bred skrev:Så till en sliten motor rekommenderar du en sämre olja?Lasse81 skrev:En motor som gått 15000 mil är garanterat mer sliten än en ny. Anser själv att det inte är någon större förslitning, men hade ändå haft delsyntet för att vara på den säkra sidan.Bred skrev:Beror på vad motorn har gått på innan. Har den gått på helsyntet hela sitt liv är det vilket som. Har den gått på delsyntet skulle jag aldrig hälla i helsyntet. Är du osäker är det bara att slå i delsyntet.En motor som gått 15.000 mil är väl knappast sliten?
Helsyntet är bäst. Använd det om du har råd.
Beträffande helsyntet i turbo har jag ingen åsikt då jag fiaktiskt inte vet vad som gäller.
Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]
Problemet är att seriösa verkstäder[…]