Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Phantom
Tänkte göra ett oljebyte i min V70 AWD -98 någon dag framöver. Jag har tidigare inte haft problem att få olja till detta då jag lånat en verkstad där jag haft fri tillgång till detta. Men nu ska jag till att köpa olja och undrar vilken som rekommenderas?
Ska man lägga stora slantar på oljan eller går det lika bra med en lite billigare sort?
Oljan som jag har för mig jag använt tidigare är en Castrol helsyntet 5-40 som funkat bra både sommar och vinter i tidigare bilar, men är inte helt säker på detta.
Tacksam för lite synpunkter :D
av patrix
Har använt Biltemas helsyntetiska 5w40 och bytt olja+filter 1ggr/år sen jag köpte bilen 2002 och den har gått 13000 problemfria mil på det.

Vad gäller oljor så är min uppfattning att dyra "märkesoljor" inte gör någon större skillnad. Den stora skillnaden är mellan helsyntetisk och mineralolja/delsyntetisk.

Helsyntetisk är mer homogen och har en jämnare viskositet över temperaturerna vilket gör att motorns delar skyddas mot friktion väsentligt bättre. Helsyntetisk olja bygger heller inte upp avlagringar på samma sätt som mineraloja och åldras också långsammare.

Viktigt att tänka på om man tidigare använt mineralolja och ska byta till helsyntet är att byta olja+filter ganska snart igen eftersom syntetoljan löser upp de avlagringar mineralojan skapat i motorn.

Mvh /Patrik
Användarvisningsbild
av Nexus
mobil 1 5-50 har jag kört med i mina bilar och kommer fortsätta med det :wink:
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har kört sammanlagt över 30.000 mil i våra bilar på Biltema syntet de senaste åren och kan inte se några problem alls...
Biltemas syntetoljor uppfyller alla relevanta krav så länge vi pratar om bilar som inte kräver så kallad "LongLife" olja, med bytesintervaller på +3000 mil.

/Thomas
Senast redigerad av 2 Funk, redigerad totalt 0 gång.
av timebandit
Jag kör faktiskt med Agrol Spectra, finns på Lantmännen... 300:- för 4 liter. =P
Användarvisningsbild
av Phantom
Ser ju ut som att det funkar bra och de flesta kör olja som inte kostar guld :)
Fick idag papper från mekonomen som skulle ha nästan 600.- för 4 liter och 1 liter på köpet...men man måste ändå köpa en liter till för att få volymen :(
Har någon koll på oljorna som säljs på mackarna om de är ok i pris och kvalitet :?:
Användarvisningsbild
av ketto
Kör me OK/Q8 helsyntet, 5W-40 Excel, duger bra! Priset är väl sådär! Ska prova Biltemas nån gång framöver!
Användarvisningsbild
av Role
Phantom skrev:Tänkte göra ett oljebyte i min V70 AWD -98 någon dag framöver. Jag har tidigare inte haft problem att få olja till detta då jag lånat en verkstad där jag haft fri tillgång till detta. Men nu ska jag till att köpa olja och undrar vilken som rekommenderas?
Ska man lägga stora slantar på oljan eller går det lika bra med en lite billigare sort?
Oljan som jag har för mig jag använt tidigare är en Castrol helsyntet 5-40 som funkat bra både sommar och vinter i tidigare bilar, men är inte helt säker på detta.
Tacksam för lite synpunkter :D
:D
Hej jag rekommendera inte biltema olja eller köpta på liknande ställen. För det är oljor som är renade alltså begagnad olja finns andra märken som är biligare än Castrol helsyntet 5-40 gällande oljefilter så är detta skillnad på biltema och Volvos oljefilter.
Användarvisningsbild
av zcooter
Generellt så skall man nog vara lite försiktig med icke märkes grejer övelag tycker jag personligen.
Det fungerar säkert med Biltemas men byt då med lite kortare intervallerän med märkesoljor.HAr du en tung högerfot välj en märkesolja då!.
Detta är min personliga syn på ämnet
Användarvisningsbild
av Nexus
Phantom skrev: de flesta kör olja som inte kostar guld :)
Mobil eller Castrol Olja +orginalfilter en gång om året ca 900:-/1500mil det blir 60 öre milen vilket jag anser vara en billig motor "försäkring" :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]