Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

För cirka två år sedan slutade AC-n fungera på min S70 Classic från 2000 och kompressorn vägrade starta. Vid det tillfället valde jag att undersöka om kompressorn fungerade som den skulle genom att bygla kontakten till den, den fungerade som den skulle. Det nästa jag kollade vara att kortsluta tryckgivaren som sitter närmast torpedvägen, tror det är lågtrycket. Detta fungerade och kompressorn startade och gav viss kyla i bilen.

Enligt mig pekade allt på att AC-systemet hade för lite kylmedel och beslutade då att fylla på den. Nu börjar det konstiga, med påfyllt system vägrade kompressorn starta. Jag testa samma som tidigare, kortsluta tryckgivaren närmast torpedväggen men det ändrade inget, kompressorn starta inte.

Kan någon av låg- eller högtycksgivaren vara trasig och isåfall vilken resistans ska man gå efter när man undersöker givarna? Finns den någon bra checklista man kan utgå ifrån när man felsöker en Volvo av denna årsmodell?
Jag kan tyvärr inte säga om rätt tryck uppnåddes, vet själv inte vad rätt tryck är i systemet.

Som sagt testade jag att bygla lågtryckskontakten efter systemet fylldes på. Isåfall så borde ju det inte spela roll om trycket i systemet igentligen var för lågt?

Värt att poängtera, som jag glömde berätta i första texten, är att när kompressorn inte gick igång efter påfyllningen valde jag att tömma systemet igen för att det skulle vara lättare att lösa problemet själv.
Har läst i olika forum vad resistansen ska vara över tryckgivarna men nästan alla säger olika, därav denna tråd
Högtrycksgivaren vid höger strålkastare har i alla fall tre stift. ett för jord, ett för spänningsmatning och så ett som ger spänning motsvarande trycket. Är inte en vakt alltså..
Jag kör själv med kortsluten lågtrycksvakt, då funkar AC:n som den ska. Annars blir det 1 sekund på - en sekund av.
Det är inte så enkelt att kopplingen har för stort spel så att den inte orkar dra ihop längre? Brukar fungera som sämst när det är någorlunda varmt i motorrummet.
När jag tidigare testade kompressor klickade den och började snurra som det borde, problemet nu är att det inte klickar överhuvudtaget. Jag fick liknande problem som du, att den klickade med 1 sek intervall innan jag fyllde på systemet.

Skulle vara skönt om det på något sätt går att undersöka om någon av givarna är trasiga så man kan få igång ac-n rätt så simpelt.
Det finns någon Robert-DIY video på youtube där han visar hur man kan tvinga ihop kopplingen med ett kvastskaft medan den snurrar. Känns lite farligt dock ;-)
Kolla spelet med bladmått annars. Minns inte riktigt siffrorna, har för mig att det började bli kris när spelet var uppåt 0.6-0.7mm eller mer. Kan vara så att solenoiden inte bygger upp tillräckligt med magnetflöde pga stort luftgap och då blir det inget "klick" heller.. Att det fungerar sämre i värme tror jag hänger ihop med att lindningsresistansen i solenoiden ökar och då blir strömmen mindre = minskat magnetfält
Är det (ordentligt) fel på högtrycksgivaren så borde AC:n rimligen sätta en felkod. Lågtrycksvakten har du ju redan testat genom att kortsluta den..
En del är lindningsresistan som ökar när spolen blir varm (ganska mycket faktiskt) men också att generatorn sänker spänningen när den blir varm av all varmluft som produceras från kylare och kondensor - det ingår att batteriet inte skall laddas med för hög spänning när det blir varm och det kan handla om flera 1/10-dels volt som justerar upp och ned mellan kallstart och kall motor och senare driftvärmen med kylare och AC som ger värme och värmer generatorn lite extra.
Usäkta uppehållet! Har varit fullt upp i livet och har inte haft möjligheten att undersöka problemet.

Hur som helst har jag idag testat att bygla lågtrycksvakten och satt på kompressorn. Detta resulterade i att kompressorn faktiskt gick igång och kopplingen börjar också snurra. Därmed antar jag att kompressorn är ok, och att systemet i sig fungerar. Min tanke, likt tidigare, är att någon av tryckvakterna är dålig eller att killen som fyllde systemet fyllde med för lite eller för mycket kylmedium…

Jag tog mig friheten att mäta resistansen över låg och högtrycksvakt och fick då,

0 resistans över lågtrycksvakten

47k Ohm över den högra och mittersta kontakten på högtrycksvakten

Och 7,3 M Ohm över vänstra och högra samt vänstra och mittersta kontakten på högtryck.

Ac- systemet var under mätningen totalt tom på all kylmedium.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]